Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Finns det någon som kan hjälpa mig byta glas på en SNK809?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av skurtbert, 22 mars 2016.

Taggar:
  1. skurtbert
    Trådstartare

skurtbert Torpare

Hej,

Jag brukar använda en Seiko SNK809 som "beater" över helgerna och har beställt ett nytt "slightly doomed" saffirglas till den från eBAY, jag trodde att urmakaren i staden skulle kunna byta åt mig för några hundringar men fick precis beskedet att de inte gör sånt utan skickar iväg klockorna och då kan man endast få glaset utbytt till ett annat orginalglas.

Finns det någon här på forumet som skulle kunna hjälpa mig med detta om jag skickar över klocka och glas? Mot en rimlig ersättning såklart! Jag är jättetacksam för svar/tips.

I värsta fall får jag väl klura ut hur man gör det själv ;)

2. maximuspro

maximuspro Stadsbo

Från:
    Partille
    Ako gillar detta.
  3. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Var bor du någonstans?

skurtbert och Margarinkungen gillar detta.
  4. skurtbert
    Trådstartare

skurtbert Torpare

I Västerås :/

5. San15

San15 Bonde

Från:
    Medelpad
    Jag skulle köpa någon billig glaspress och göra det själv, typ en sån här. Kan vara bra att ha om vill göra det i framtiden också.

swedesoc och Chuck gillar detta.
  6. Chuck

Chuck Friends of KS

Den funkar kanon finns på bukten

7. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Känner tyvärr ingen där, betalde själv 50:- för ett glasbyte hos en lokal urmakare i Järfälla så gäller nog bara att hitta en lite mer serviceminded än den du varit i kontakt med. Provade med en skruvtving själv en gång, funkade inte med plexi iaf

Anders Forsberg och rogart-63 gillar detta.
  8. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Lite knepigare mad domed glas? Testa en annan urmakare? Som är lite mer hjälpsam? Problemet är ju att inga garantier gäller sen. Även glaspackningen bör bytas? Om du vill ha klockan tätt efter bytet?

9. skurtbert
    Trådstartare

skurtbert Torpare

OK, ska fråga runt lite, finns en stjärnurmakare i stan också, frågade på Nymans ur först, tänkte att dom om några borde ha utrustning att genomföra glasbytet.

10. Pawwen

Pawwen Friends of KS

Själv gjöt jag en form med plastic padding och spände sedan ned det välvda glaset mha en skruvtving. Gick jättelätt!

Macklin och swedesoc gillar detta.
  11. swedesoc

swedesoc Friends of KS

Bra tips, skal testas någon gång när glaspressen inte funkar.

12. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Har också tänkt köpa ett sånt glas till min Seiko, är det lätt gjort för en urmakare att fixa eller bör man gå till nån som vet vad den gör? finns det nån på forumet som kan göra det?

Magnus

13. Uggla

Uggla Torpare

Från:
    Skåne
    Jag köpte den billigaste glaspressen från Verkmästarna (~300kr) och böt till ett dome:at på min SKX031. Har även använt den till att pressa fast inserts. Är du intresserad rekommenderar jag dig att testa själv, det är inte så svårt!

14. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Jo få dit det är nog lugnt, men få det perfekt och vattentätt är nog inte lika lätt

15. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Köpte mig ett fint pressverktyg nyligen. Ett Sternkreuz. Skulle kunna byta glas åt er problemet är väl postgången.

226917434_2a185fa0-0bc7-4062-b474-0931ce6bea47.jpg
    Om ni undrar varför det är en pil och en ring på bilden? Så är det så att jag inte fått med den från säljaren. Trots mycket tjat . Tog bilden ur mina document och då var pilen där.

Senast ändrad: 14 maj 2016
    eriksson850, swedesoc, Anders W och 1 annan gillar detta.
  16. skurtbert
    Trådstartare

skurtbert Torpare

Tänkte bara säga att stjärnurmakarna fixade bytet för 300 och resultatet blev perfekt!

d@ke, Forsberg, PhilemonArthur och 2 andra gillar detta.
  17. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Stjärnurmakare, är det lite som "stjärnkrog"?