Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Finns det något återvändo om man blivit lurad?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Norra, 27 januari 2014.

1. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

Jag har letat och har varken hittat något här på ks eller någon annanstans genom att googla.

Min fråga är, om man köper en "bra" kopia och går för att titta att allt är som det ska vara med den hos en AD, och det visar sig vara en kopia, kan man då göra något åt saken, eller är man fucked? Säg att man redan betalat för klockan.

Är det till exempel "polisanmälbart"? Och kommer snuten göra något åt saken då? Finns det något annat man kan göra åt saken? Man skulle alltid kunna be bedragaren snällt att skicka tillbaks pengarna, men lycka till med det.

Edit: om det redan finns en tråd som behandlar ämnet, länka gärna..:)

2. JS

JS Friends of KS

3. David

David Bödeln

Fucked.

4. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Har du köpt den i tron att det är en äkta alltså?

5. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Jag förstår inte..Har du medvetet köpt en förfalskad klocka eller har du köpt en klocka som visade sig vara förfalskad?

6. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

Jag har ej köpt klocka än, ska göra det runt 25 februari, men vill bara förbereda mig bara, "studera möjligheterna" i olika scenarion osv.

7. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Varför köpa en klocka där du känner att det finns en risk?

yonsson, B1884, Icaras och 1 annan gillar detta.
  8. Har du köpt en klocka i tron om att den är äkta och den sedan visar sig vara en kopia så är väl steg ett att kontakta säljaren?

9. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Då är ju grundtipset att:

A) ha järnkoll på vad du köper i kraft av egen kunskap

eller

B) få den verifierad av AD innan du köper den/betalar.

Det kan vara dyrt att chansa...

Petter, Rivalen, yonsson och 3 andra gillar detta.
  10. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Köp säljaren, mao köp inte från tveksamma handlare och personer. Ta hjälp av den stora kompetens som finns här på forumet så slipper du nog förbereda dig inför dessa scenarion.

Rivalen och Sjobedan gillar detta.
  11. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

Märket i fråga är Rolex. Vill jag ha något annat köper jag direkt hos AD. Vad jag menar är att den såg äkta ut, trevlig säljare, grym affär och allt tills det hos en AD visar sig vara en falsk. (ett scenario bara)

Men skulle man kunna göra så att man träffas i t. ex Rob E. och be dem titta den åt mig innan jag köper den från personen? Vad kostar det i såna fall?

12. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

Du kan ringa och boka tid hos RobE för äkthetsintyg/värderingsintyg, men det får du och säljare komma överens om vem som ska stå för det, antagligen blir det du, men better safe than sorry...

Jockinho och Norra gillar detta.
  13. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

Vet du vad det kostar? Och jag håller absolut med om att det är bättre att vara safe than sorry.

14. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Kanske göra så att du kommer överens med säljaren om att du betalar honom och lämnar in hos AD. Sedan skriver ni avtal att om klockan är förfalskad så får du pengarna tillbaka. Om nu säljaren vill gå med på detta. Självklart är det du som står för äkthetsintyg. Tror det kostar 600:- hos RobE

Edit: Ring RobE, borde ta dig 1 min

Norra gillar detta.
  15. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

Tack så mycket :)

Wii gillar detta.
  16. k0ltrasten

Som ärlig säljare hade jag inte haft några problem att stå i en butik i 10min för att få papper på att det är grönt! :)

Men vi är alla olika!

Antagligen lättare än att skriva ett papper, då det säkerligen finns saker man missar i ett avtal och kan finnas loopholes etc

Mina 2 cent

17. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

Men skulle en person vilja lura en annan på en massa pengar för en falsk klocka, hur mycket skulle denne egentligen bry sig om ett kontrakt mellan honom och bytet/offret??

Sten, Jockinho och jabla gillar detta.
  18. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm

Ett ordentligt avtal håller i rätten, kolla vad tex. blockets köpekontrakt innehåller för uppg och få med det väsentliga. Tror namn och persnr på både köpare och säljare (kontrollera id), signatur, få med pris på klockan samt att säljare garanterar att den är org. Få med serienr på klockan. Datum, ort. Ja det är väl det. Ska framgå också att den ska vara kontrollerad av AD för att kontraktet ska gälla. Ja typ något sånt.

Har inte lämnat in någon klocka själv för äkthetsintyg men de gör väl inte detta direkt? Tror man lämnar in klockan och får tillbaka den efter några timmar eller någon dag? Någon med mer erfarenhet får svara. Som du säger, alla är vi olika. Vill personen inte gå med på detta kanske det är lika bra att strunta i affären? Beror väl också på bemötandet och om personen känner sig anklagad eller inte

andheg och Icaras gillar detta.
  19. k0ltrasten

Jag är inte säker, men om man hör med dem, frågar när de har tid för en direktvärdering/auth så borde det gå.. Men som sagt, ring o kolla! :)

Wii gillar detta.
  20. Spencer

Det pappret har inget värde om säljaren är en skurk och saknar utmätningsbara tillgångar. Se till att du får verifiering INNAN du betalar om du är orolig.

Laurentius, olivetti, HeliDive och 4 andra gillar detta.
  21. Spencer

Är det en så bra affär att du är villig att chansa? Om dealen är så bra är risken stor att det är en bluff..

David och Icaras gillar detta.
  22. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

Jo, en deal som verkar vara för bra för att vara sann är oftast inte sann, eller hur man nu uttrycker det.

Icaras och Spencer gillar detta.
  23. joF

joF Friends of KS

Jag köpte nyligen en begagnad klocka på Blocket och använde tjänsten blocketpaketet vilket jag tycker fungerade mycket bra. Man får då 24 h på sig att kontrollera att allt står rätt till med paketet man fått, annars kan man skicka tillbaka det och blocket håller på pengarna under tiden.

Nu visade det sig att klockan jag köpte var äkta (testade den hos Rob E, tack för ett trevligt bemötande!), men jag tyckte det var skönt att inte betala ut pengar direkt till en privatperson jag inte känner, eller ens bor i samma stad som.

Så tipset är att antingen köra på en sådan deal, eller möte säljaren och få äkthetsbevis på klockan, kostar bara några hundringar :)

Icaras och Norra gillar detta.
  24. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Senast jag sålde en klocka så möttes vi upp på säker plats och köparen fick inspektera klockan noggrant. Sen gick vi till Rob E och lämnade in den tillsammans, när vi sedan hämtar ut den 15 min senare får köparen veta att den är äkta och får papper på det. Köparen betalar avgiften medans jag tar klockan. Köparen för sedan över pengarna och när jag ser pengarna på mitt konto samt ringt banken och dubbelkollat så får köparen klockan.

Det tycker jag är ett bra upplägg för både säljare och köpare vid F2F deals.

Icaras, Compiss, Wii och 1 annan gillar detta.
  25. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

Bra alternativ för om man köper en klocka utanför Stockholm, visste inte ens att man kunde göra så. Kostar de något extra? (antagligen).

26. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

Önskar allt kunde gå sådär smidigt och perfekt.

27. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Hur menar du? Du skall alltså köpa en klocka begagnad? Om inte säljaren går med på det upplägget
    så skulle jag backa ur dealen. Det är aldrig värt att chansa när det finns risk att bli blåst på summor
    som överstiger flesta människors månadslön.

k0ltrasten, Icaras, joF och 1 annan gillar detta.
  28. joF

joF Friends of KS

Kostade 199 SEK, helt klart värt det för att sova gott på nätterna :)

Icaras gillar detta.
  29. joF

joF Friends of KS

Håller med, om personen i fråga inte går med på ett sådant upplägg är någonting allvarligt fel och jag skulle springa därifrån...

Icaras gillar detta.
  30. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

Jo, jag håller med... nä tyckte bara att det verkade gå väldigt smidigt sist du sålde en klocka, om det var så ofta, att folk är ärliga och säljer äkta osv., då skulle man aldrig behöva oroa sig för hajar och ormar.

Mårtenssons ur Brookfield