• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det något spekulativt värde i lyxstål? ex. PA 5167, VC Overseas etc.

Bottega

Cartier
Drömmens drömklocka #1
Högt upp på min lista! Men urmakare som gör lyxur som släpper en lyxstål, är det något värde i de om låt säga, 20-30 år? Eller är det dessa vi kommer hitta bland kring botten utav chrono24...?

För att skapa diskussion, lyxstål (100k+-klassen)- vad är er åsikt ni?
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Hej !
När det gäller AP VC PP Lange Breguet och tex Jaeger brukar de hålla kvar sina modeller väldigt länge så i de flesta fallen kan man nog bilda sig en uppfattning redan nu om värdet på längre sikt . Ok Rolex har hittills haft en särställning i värdebevaring men med höjda priser varje år och oftast ett i procent följande begagnatvärde borde man förr eller senare ha igen insatsen i kronor ( och kanske även med hänsyn till inflationen) även för andra märken än Rolex . En klassisk modell från topp fabrikaten borde vara en skaplig affär på lång tid sett och i synnerhet jämfört med andra ej klassiska modeller som följt modet med tex överdimensionerade 47 mm boetter eller andra dyra "nya" märken utan tradition och stor krets av samlare . Kanske man till och med kan gissa att eftersom fler och fler börjar samla armbandsur borde massor av dem även sträva efter något från de topp 3 med isåfall höjda beg värden.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
I Pateks fall förstår jag när udda tillverningsex blir attraktiva, typ Patek 1591, eller 570. Det gäller ju också Vacherons 4217. Men det är ju inte direkt klockor med någon större tillverkningsserie, och ännu färre finns kvar idag. Personligen kan jag för mitt liv inte begripa varför Nautilus 5711 drar iväg så förebannat.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Absolut. Om vi pratar om riktigt unika modeller som finns i liten upplaga. Pratar vo standardmodeller av Aquanaut, Nautilus, Royal Oak mfl så nej. De lär för all del följa tillverkarens vanliga prishöjningar men de aticker knappast iväg längre såvida du inte köper en och håller den orörd i 30-40 år.
 
Av de stålklockor jag spanat på de senaste åren i prisklassen +100k så är det ganska få som håller sitt värde (listpris kontra beg.värde).

- PP 5711 (blå tavla) har listpris på 230k och säljs beggad från ca 235k och uppåt.
- PP Aquanaut listar på 175k och säljs beggad från ca 150k.
- Vacheron overseas modellerna har ett brutalt tapp från listpris, nästan 50%.
- De olika AP modellerna har ganska dåligt beg värde kontra listpriset, förutom modell 15300 som iofs har utgått men som stadigt ökar i pris (även om den stagnerat lite sista tiden).
- IWC's, Jaeger's (sport modeller) och Panerai's modeller +100k har även de dåligt beg. värde. (Självklart finns enstaka undantag).
- Rolex daytona och "Batman" (dock under 100k klassen) är de Rolex som hållit bäst beg. värde den senaste tiden.

- Summa summarum så är Pateks instegsmodeller och några enstaka Rolex de enda som håller ett bra beg. värde i denna prisklassen.

Goldmember, over and out!
 
Topp