• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det verkligen Keepers?

Finns det verkligen Keepers?

  • Ja, utan tvekan!

    Röster: 115 83.9%
  • Haha, nej nej, det går bara inte...

    Röster: 2 1.5%
  • Yes, men bara för stunden

    Röster: 20 14.6%

  • Totala väljare
    137

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Jag lider av en åkomma, som många andra här, jag blir aldrig nöjd och det här gäller inte bara klockor ska ni veta! Det är enormt destruktivt att tro att man har "hittat hem" för att i nästa stund hitta något annat, något bättre eller något som gör mig lyckligare.

Detta kan säkert likställas med ett drogberoende, jakten mot tillfredställelse som jag innerligt tror kommer att infinna sig en dag. Mörkt söndagsinlägg från min sida, men det är dags; Hej KS, jag är konsumtionsknarkare.
Ett väldigt bra inlägg. Tror nog många kan känna igen sig.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Mina blir säkert keepers för jag är för lat för att sälja :)
Ordnar det upp sig så är det väl reverson som alltid får vara kvar då den är inköpt för arvspengar
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är klart att det finns keepers och den främsta anledningen är den som nämnts ett par ggr, affektionsvärdet.
Jag själv har trott att varje dyrare, +15K, skulle bli keepers men fram till nu så har det alltid slutat med ett gigantiskt magplask.
Nu har jag dock kommit till en punkt där jag liksom min gode vän @Snårtas känner att nu får det fan räcka!
När det gäller mig så är det främst två anledningar: Jag har helt enkelt inte dom ekonomiska musklerna att fortsätta på den inslagna banan med förlustaffär på förlustaffär. Även om varken de klockor jag köpt varit bisarrt dyra eller förlusterna enorma så är det inte längre hållbart att fortsätta. Den andra anledningen är att tamigfan varenda vaken och alldeles för många sovande timmar ägnas åt funderande, letande, lite mer funderade och jagande efter den nästa. Det ska skrivas annonser, svaras på pm, förhandlas priser, packas, skickas etc etc och sedan ska det jagas den där nya med allt vad det innebär. Pallar fan inte att hålla på längre.
Så, under veckans vabbande så tog jag samma beslut som jag ifrågasatte @Snårtas för, jag säljer det jag har en sista gång, skrapar ihop en så stor hög med pengar som möjligt och sedan köper jag DEN! klockan som får bli den sista. Steg ett är klart, ok jag har en G-shock kvar, steg två är påbörjat och avslutas förhoppningsvis under kommande vecka.
Denna klocka kommer bli min keeper pga ovannämnda anledningar och framför allt för att jag lovat mig själv och min familj att nu räcker det. Enda anledningen till att i framtiden sälja denna skulle vara svår ekonomisk kris.
Blev ett jäkla långt svar det där. Hade kanske räckt med ett ja, det finns keepers.:)

Visst. Absolut. Verkligen. Självklart. :D
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Detta är det närmaste jag kommer en keeper. Bytte bort den en gång men lyckades köpa tillbaka den igen.

Tanken på flipp kommer aldrig när det gäller denna.

image.jpg
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Snygg duo. Kan dock säga att jag tänkte likadant om den duon jag postade i tråden. Båda är nu borta :D

Man skall aldrig säga aldrig:cigar:, men dessa ur har ett mycket stort affektionsvärde för mig. Exploreren var min första krona men .självklart kan en AP 15300 & en PP 5711 vara ett hot långt fram i tiden:D
Ibland...men jag sålde min Explorer1 här om sisten något jag aldrig trodde jag skulle göra då detta var min första Rolex. Just nu känns det skit samma...men jag får äta upp hatten!
 

Sond

Patek
Visst finns det keepers. Flera olika varianter dock.
Keepers som man ärvt eller fått. Möjligen också om det finns en annan speciell historia kring klockan. För egen del är de klockor jag ärvde av min far exempel på detta.

Keepers som man gillar starkt och aldrig kommer sälja. Flera av mina klockor är sådana och då jag nästan aldrig säljer några klockor blir de kvar. Men det finns såklart några som definitivt aldrig kommer säljas i denna kategori och det gör dem till riktiga keepers. Exempel är min Speedy.
IMG_0893.jpg

Det beror på att sedan jag var liten har jag sett den klockan som något alldeles speciellt. Jag har längtat och funderat. Planerat och sparat. Och trots att jag sedan blev vuxen och började få en hyfsad lön kunde jag inte förmå mig att köpa den då jag tyckte det var för mycket pengar för en klocka. Så trots att "klockkontot" innehöll mer än vad min älskade Speedy kostade så blev det inget. Inte förrän en dag, då djäklar kände jag att nu är det dags. Samma dag som den kom hem köpte jag min SMP då jag insåg att jag behövde en modern beater för att spara lite på Speedyn. På den vägen är mitt nuvarande klockintresse.
IMG_3527.jpg

En annan keeper i detta segment är min Omega Trippel Date Moonphase
IMG_0466 (1).jpg

Anledningen är att jag jagade en i 15 år eller något sådant. Den sista keepern jag har i denna kategori är min Air-King. Den är en så ovanlig variant av AK att jag aldrig kommer sälja den.
IMG_2533 (1).jpg


Till slut har vi kategorin KS-keepers. De mer keepers än några andra. Tills de flippas..:D
 

Babinus

Cartier
Jag är en keeper på nästan allt jag har. Men bästa ordet är nog nostalgiker. Alla grejer jag skaffar får något sorts nostalgiskt värde och det jag inte har något sådant för, har i regel inget värde alls för någon annan. Alltså blir det inte värt besväret att sälja. Den möda jag skulle lägga ner på försäljningen ger bättre betalt om jag lägger samma tid på övertid på jobbet. Om en klocka har något värde säljer jag den inte. Kan jag tänka mig att sälja den vill ingen ha den. Å andra sidan har jag ännu inte köpt något riktigt dyrt. bara gammalt som i regel behöver service bums.

Och våga nu inte säga sanningen att jag egentligen är lite korkad.
 
  • Like
Reactions: jhm

Gummo

Joker
2-Faktor
Seikon jag fick av farsan som han köpte ny på Ur&Penn samma år som jag föddes kommer självklart behållas tills min son får den. Min Heuer Autavia är åxå en keeper. Två registers manuell kronograf med svart tavla och vita subdials måste jag ha och det finns ingen snyggare.
image.jpg
image.jpg
 

jhm

Panerai
För eget vidkommande är alla klockor keepers. Har hittills aldrig köpt något i syfte att flippa det i framtiden. Det enda jag kan tänka mig att flippa, är hemelektronik, när jag efter några år känner mig sugen på att prova något annat. Detta är mycket enkelt, då elektronik inte har något värde för mig (mer än möjligtvis i kronor och ören), men jag är lika OCD med alla grejor, och även elektroniken jag ägt brukar vara i mint condition efter några år. Klockor är däremot en passion, och där köps/anskaffas inget som jag inte ser mig ha kvar om tio år. :)

keeper.jpg
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Visst finns det keepers! Men det gäller nog främst klockor man fått eller ärvt.

Min 116610LV är tänkt att stanna för gott men man vet ju inte om så faktiskt blir fallet.

image.jpg
 

paradis

Audemars
Ja, i första hand om det är arv, då säljer man den knappast . Trodde många gånger att DEN här ska stanna, men sålde ändå . Det måste vara någon slags sjukdom, att man gör så. Den här har jag haft nu i några år, ock jag hoppas att den stannar .......
image.jpg
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Svårt att se att dessa kommer säljas.
null_zpsd17cbe55.jpg

ATn gåva från sambon. Connien är sambons som blev retroaktivt iom hon kom in på KI. Hennes 2285.50.00 är hennes beater. Speedyn är graalen som jag aldrig trodden jag skulle köpa dessutom min 30 års present. Quartz Seamastern är en som åker fram ibland, en viktig milpunkt i klockintresset som inte är varesig dyr eller svår att ersätta men känslan går aldrig att ersätta.
 

pederr

Cartier
För rätt peng är alla prylar till salu. För de flesta är det väl arvegods som är svårast att skilja sig ifrån. Tänk vilken press vi sätter på våra barn med alla årsklockor o d :).
 
Topp