• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

First quick look - Seiko Astron

Knät

Cartier
Några minuter efter att min klockhandlare fått paketet så fick jag testa den en kort stund

Modellnamn: Astron
Tillverkare: Seiko
Referens: SAST003
Årsmodell: 2012 (2013?)
Urverk: GPS Solar 7X52
WR: 10 bar
Allmän beskrivning: En klocka som justerar tiden med hjälp av GPS-satelliter över (nästan) hela världen
Mina intryck: Det första som slår en när man får den i handen är att den är läskigt lätt, jag provade varianten med titanboett och titanlänk. Detta gör att klockan (som många andra titanklockor) känns lite flimsig. Nästa sak som man noterar är en grym finish. Den är riktigt snygg, lite plottrig men absolut inte för mycket. Titanet i kombo med den keramiska glasringen är klockrent. Det tredje, vilket först slog mig när den satt på armen, är att det är en riktigt stor klocka. 47mm i diameter och 16,5mm på höjden.

Funktionsmässigt är den riktigt tuff, man går utomhus och håller in en knapp, sekundvisaren hoppar runt på tavlan (först till 12,00 sen till 6.00) inom nån minut (under denna tiden så visar sekundvisaren hur många satelliter den har kontakt med) så flyttar sig timvisaren till rätt tid. I de fall man rest till en region med X.30 skillnad så tar jag för givet att minutvisaren flyttar sig också. Även datumet flyttar på sig om man rest över datumlinjen. Sekundvisaren visar också, efter detta, om tidsomställningen har lyckats. Som om man inte ser det på att tiden ändrats?

Nånting som slår mig är att länken är rätt tunn i förhållande till klockan, känns inte riktigt matchat men den är smidig och har ett riktigt bra spänne som är likt det på billigare Seiko men man känner att det är klart bättre kvalitet.
Finishen är som sagt riktigt bra, tavlan med sina rejält klossiga index och indikatorer för batteri/status samt gps-status är trevlig att kolla på, tänkte inte ens på att det är en solcell. Det är ett rejält djup mellan glas och tavla vilket passar bra ihop med index och visare..
Skruvad krona känns bra, men jag förstår inte riktigt nyttan då den ändå har såpass låg vattentäthet. Dock behöver man ju "aldrig" skruva ut kronan vid normal användning, den skruvas bara ut om man ska göra en full nollställning av klockan eller om man ska ställa tiden manuellt av nån konstig anledning samt vid justering av 24-timmars visningen på subdialen kl. 6.
En lustig sak är att den är en Perpetual Calender, vilket jag tog för givet, men bara fram till år 2100 enligt specen.. :?

Min syn på klockan är att rent visuellt och tekniskt är skittuff men priset känns ändå lite svettigt. Men tar man i beaktande hur den fungerar, med sekundvisaren som indikator till flera händelser t.ex., så tycker jag nog att det inte är helt orimligt för det är skitjävlacoolt att ställa in tiden. Man kan köpa en Garmin eller en Suntoo som är precis lika exakt tidsmässigt, men dom är inte i närheten när det gäller tekniknördighet.
Skulle dock vilja prova stålvarianten (om den hade funnits med stållänk så hade det varit ännu fetare) för då tror jag att den hade plockat några poäng till.. Nu landar den på 4 av 5, flimsigheten, länkens tunnhet, storleken och priset är det fällande. 50 gram till, tjockare länk, mindre boett och några papp mindre så hade det varit full pott och jag hade ryckt upp ica-kortet direkt. Nu blev det inget köp idag..

Två kassa bilder blir det också..

20121102111514.jpg


20121102111707.jpg


Tack till Stjärnurmakarna Nybro för titten!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: First quick look - Seiko Astron

Tack för spännande info!! Hade man haft obegränsad budget så hade jag gärna lekt med den ibland... :)
 

F-L-P

Panerai
kom ihåg att det är något skumt med skottår på jämna 100-tal och letade på wikipedia:

"Ett år i den allmänna västerländska tideräkningen (gregorianska kalendern) är skottår om det är jämnt delbart med 4, utom vid sekelskiften (jämna 100 år); då är året endast skottår om det är jämnt delbart med 400. År 1700, 1800, 1900, 2100, 2200 och 2300 är alltså inte skottår (vilket de dock är i julianska kalendern), medan år 1600, 2000 och 2400 är det."

Så tror inte att vanliga evighetskalendrarkommer att klara år 2100 särskillt bra heller.

F-L-P
 
V

Viggen

Guest
Helt klart en snygg klocka. Synd att den är för stor för mina tunna handleder, gillar tekniken. Hoppas på att Seiko använder detta på några av sina andra ur framöver. Man tackar för en bra recension! :)
 

senatorn

Breitling
Hej
instämmer , har en SAST 005 sedan 05/13. omställning normal/sommartid är väl det ända man behövd göra . i övrigt exakt tid

IMG_0749 (kopia).jpg


med tanke på prisutvecklingen borde man har valt SAST 001 istället
 
Topp