• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fixa en Seiko 7C43-7010

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Skärmavbild 2016-04-11 kl. 16.33.49.png

Ja, den här dimper ner i brevlådan om ett tag. Säljaren sa att det fattades några saker, han visste dock inte vad eller om det saknades något egentligen (väldigt diffust).

Hur som helst så kan vi nog konstatera att den inte fungerar som den borde och att urverket antagligen behöver bytas ut. Tanken är att få den fungerande i nuvarande "kosmetiskt" skick utan att för den delen lägga en förmögenhet ur min studentbudget.

Då kommer vi till frågorna:
Vad har jag för alternativ gällande urverket?
Kan jag som novis köpa ett annat och ploppa in själv eller krävs det en examen i urmakeri?
Och vilka urverk skulle vara passande? jag har läst att det är sjukt svårt att hitta 7c43-urverk.

Tack för svar:)
 

d@ke

Cartier
De här passar: 7546, 7548, 7C43, 7C46 och Pulsar Y513 (och nåt mer Y-verk som jag inte kommer ihåg nu.) 7C-verken är det ingen idé att leta efter. De andra går fortfarande att hitta. Man kan även peta i automatverk av typen 6309, 6319 och 6349, men det kan kräva ett annat boettlock. Annars ska det vara samma krona och axel.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
De här passar: 7546, 7548, 7C43, 7C46 och Pulsar Y513 (och nåt mer Y-verk som jag inte kommer ihåg nu.) 7C-verken är det ingen idé att leta efter. De andra går fortfarande att hitta. Man kan även peta i automatverk av typen 6309, 6319 och 6349, men det kan kräva ett annat boettlock. Annars ska det vara samma krona och axel.
Då finns det lite alternativ, tack!
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Idag kom den, salt som få. Urverket verkar vara risigt, kronan går att ta loss rätt ut så tiden går inte ställa på det. Datumet växlar men dag verkar ha kärvat fast. Ska ploppa i ett batteri imorgon och se vad som händer.

Den är så salt så markeringarna på chapterringen till hälften har blekts bort.

DSC_0170.JPG
DSC_0171.JPG
DSC_0172.JPG
DSC_0173.JPG
DSC_0174.JPG
DSC_0175.JPG
 
Topp