Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fixa en Seiko 7C43-7010

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Herr_Katt, 11 april 2016.

1. Herr_Katt
    Trådstartare

Herr_Katt Stadsbo

Skärmavbild 2016-04-11 kl. 16.33.49.png
    Ja, den här dimper ner i brevlådan om ett tag. Säljaren sa att det fattades några saker, han visste dock inte vad eller om det saknades något egentligen (väldigt diffust).

Hur som helst så kan vi nog konstatera att den inte fungerar som den borde och att urverket antagligen behöver bytas ut. Tanken är att få den fungerande i nuvarande "kosmetiskt" skick utan att för den delen lägga en förmögenhet ur min studentbudget.

Då kommer vi till frågorna:
    Vad har jag för alternativ gällande urverket?
    Kan jag som novis köpa ett annat och ploppa in själv eller krävs det en examen i urmakeri?
    Och vilka urverk skulle vara passande? jag har läst att det är sjukt svårt att hitta 7c43-urverk.

Tack för svar:)

eriksson850, JLW och FreakyLeo gillar detta.
  2. d@ke

d@ke Friends of KS

Från:
    och till
    De här passar: 7546, 7548, 7C43, 7C46 och Pulsar Y513 (och nåt mer Y-verk som jag inte kommer ihåg nu.) 7C-verken är det ingen idé att leta efter. De andra går fortfarande att hitta. Man kan även peta i automatverk av typen 6309, 6319 och 6349, men det kan kräva ett annat boettlock. Annars ska det vara samma krona och axel.

Freddie L och Herr_Katt gillar detta.
  3. Herr_Katt
    Trådstartare

Herr_Katt Stadsbo

Då finns det lite alternativ, tack!

4. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bra toolwatch, hoppas du får snurr på den :)

Herr_Katt gillar detta.
  5. Herr_Katt
    Trådstartare

Herr_Katt Stadsbo

Kom igen nu posten!!
    Skärmavbild 2016-04-22 kl. 22.27.35.png

6. Herr_Katt
    Trådstartare

Herr_Katt Stadsbo

Förresten, kan ett 7n43 passa tro?

7. d@ke

d@ke Friends of KS

Från:
    och till
    Ladda ner de tekniska beskrivningarna för verken och jämför mått och framförallt "stem height".

Herr_Katt gillar detta.
  8. Herr_Katt
    Trådstartare

Herr_Katt Stadsbo

will do!

JLW gillar detta.
  9. Herr_Katt
    Trådstartare

Herr_Katt Stadsbo

Idag kom den, salt som få. Urverket verkar vara risigt, kronan går att ta loss rätt ut så tiden går inte ställa på det. Datumet växlar men dag verkar ha kärvat fast. Ska ploppa i ett batteri imorgon och se vad som händer.

Den är så salt så markeringarna på chapterringen till hälften har blekts bort.

DSC_0170.JPG DSC_0171.JPG DSC_0172.JPG DSC_0173.JPG DSC_0174.JPG DSC_0175.JPG

d@ke och dnill gillar detta.