Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fixa löst index?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Minuteman, 21 januari 2014.

1. Minuteman
    Trådstartare

Minuteman Friends of KS

Fråga till fixarexpertisen. Hur fäster man bäst ett löst index?
    Har en Seiko, där ett av indexen tyvärr lossnat:
    uploadfromtaptalk1390339812611.jpg
    Som framgår av bilden är det två hål i tavlan, och två piggar på indexet, som skall hålla det på plats.
    Hur fäster man detta?
    Limmar från tavelsidan? Hur undviker man i så fall att få limrester på tavlan?
    Limmar från baksidan? Kan vara lurigt, om inte indexet sitter kvar av sig själv när man skall vända på tavlan för att limma? Dessutom mer pill med att behöva demontera visare plus tavla.
    Något helt annat sätt?

Vad tror/vet ni om detta? :)

2. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Om man tar av tavlan så brukar man kunna se att många index är limmade bakifrån. Vad man använder för lim har jag ingen aning om.

För att plocka ner så att du kan få av tavlan så behövs generellt sett:
    - Passande boettöppnare
    - Urmakarskruvmejslar, typ storlekarna 0.8-1,5mm
    - Visar-avtagare av något slag

Du behöver iprincip oftast bara öppna klockan, ta bort bommen/kronan samt lossa urverket från boetten och sen kan du ta ut urverket med tavlan. Sen får du ta av visarna och till sist kan du få av tavlan :)

Ibland är tavlan fäst med dubbelhäftande tejp, ibland bara fasttryckt och ibland med skruvar mot "piggarna" som fäster de flesta tavlor vid verket.

Minuteman och McGyver gillar detta.
  3. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Kör ingen "latlösning" = linna indexet mot tavlan utan gör som Sandkvist föreslår - av med tavlan och limma bakifrån som de är gjort från början!

Ta gärna ett litet borr och "grada" hålen lite på baksidan så får du färsk ny fästyta för det nya limmet och du slipper förhoppningsvis göra om proceduren framöver! ;)

jabla, Minuteman, rogart-63 och 1 annan gillar detta.
  4. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Smart med att grada hålen, det blir ju både färsk och större yta (beroende på hur mycket man tar) och på så sätt "lättare" för gemene man att göra :)

Minuteman gillar detta.
  5. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Har du något tips på lim McGyver ?

Minuteman gillar detta.
  6. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Super lim eller ännu hellre kanske uv superlim.

Skickat från min C1905 via Tapatalk

Minuteman gillar detta.
  7. Minuteman
    Trådstartare

Minuteman Friends of KS

Låter klokt (all of the above).
    Några tipps på hur man får av visarna om man inte (ännu) har tillgång till en visaravdragare?

Uppenbart att jag behöver utöka klockverktygslådan. :)

8. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Vassa , långa och kraftiga naglar:) .Annars ytterst försiktigt med en liten mejsel runt runt lite i taget ..Och nåt som skyddar tavlan

9. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Även en styv bit tunn plast med ett klippt spår i kan gå, ett papper med klippt spår i kan passa som skydd mot tavlan :)

10. Minuteman
    Trådstartare

Minuteman Friends of KS

Har spenderat kvällen med lite klockfix.

Monterade bort kronan. Om någon undrar så får man loss den genom att trycka på en urgröpning i en spak som endast syns när kronan är i "normalläge". Inte helt enkelt att hitta, och syns inte helt bra i nederkanten på bilden.
    uploadfromtaptalk1390427392617.jpg

Plockade ur verket, och monterade av visarna. Använde ett papper för att skydda tavlan, som Sandkvist och rogart-63 tipsade om. Änvände två mejslar, en från var sida, för att lirka av visarna. Lärdom #1: se upp så inte visarna sprätter iväg när man gör denna menöver. Det tog ca 20 minuter att hitta dem igen :)
    uploadfromtaptalk1390427606206.jpg
    uploadfromtaptalk1390427629933.jpg

Monterade av tavlan för att följa rekommendationen från McGyver och limma bakifrån. Visade sig att den var fastskruvad, så det var lite pillrigare än väntat, men fick loss den till sist.
    uploadfromtaptalk1390428000439.jpg

Tryckte dit indexet från framsidan, och höll det på plats med ett papper, medans jag vände tavlan, och limmade med pyttelite superlim från baksidan.
    uploadfromtaptalk1390428117155.jpg

Lät torka ordentligt. Sedan monterade jag på tavlan och monterade visarna. Använde en tom kulspetspenna för att montera visarna, som jag tror yonsson tippsat om i en annan tråd.
    uploadfromtaptalk1390428296483.jpg

Monterade tillbaka verket i boetten, och stoppade tillbaka batteriet. Kom till lärdom #2, på quartzare bör man synka sekundvisaren med en "hel sekund" när man monterar tillbaka den. Ser inte perfekt ut nu, men jag får fixa det senare.

Klart:
    uploadfromtaptalk1390428489163.jpg

Måste säga att jag är nöjd med resultatet med tanke på att jag alldrig provat på något liknande tidigare. Och Lärdom #3 är att det inte var så svårt som jag trodde att få till det här.

Stort tack för alla tips på hur jag skulle fixa detta!

eriksson850, rogart-63, McGyver och 2 andra gillar detta.
  11. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Underbart att det gick så lätt :)

Minuteman gillar detta.
  12. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Bra jobbat där :) .Kanske skulle tipsat om att vara i en stor plastpåse typ 5 l om visarna sprätter iväg.

Minuteman gillar detta.
  13. Minuteman
    Trådstartare

Minuteman Friends of KS

Bra tips! Det hade nog definitivt underlättat.
    Som det blev nu hittade jag sekundvisaren ca 2 meter från där jag satt, efter en god stunds letande ;-)

14. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Eller köpa en visaravtagare! ;) Har aldrig varit med om att de sprätt iväg med en sådan... Kostar typ 30-40:- på Ebay.

Btw, nu är du fast! Bara att börja köpa på dig verktyg! :)

Minuteman och Sandkvist gillar detta.
  15. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Jag har en (rogart-63). Detta var ju bara tänkt som ett tips om man inte har någon eller endast skall göra det nån enstaka gång .Läs tråden från början ;)

16. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Det vet vi alla att det inte blir någon enstaka gång! ;) (läste tråden från början)

17. Minuteman
    Trådstartare

Minuteman Friends of KS

Du har antagligen extremt rätt i att jag börjar fastna i "klockfixarträsket" :)
    Visaravdragare och visarpress beställdes från bukten igår....

eriksson850 gillar detta.