Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fixa Modalo winder

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av TiE, 5 oktober 2016.

1. TiE
    Trådstartare

TiE Friends of KS

Hej
    Tänkte ta er på en tur genom lite bilder från när jag fixade min strulande winder i somras. Det finns fler trådar här under hemslöjd som hjälpte mig på vägen, men många winders är olika i sin uppbyggnad så ytterligare en tråd kan inte skada.
    Min är för fyra klockor monterade parvis. Nackdelen med dessa är att de lätt kan bli ojämt belastade och drivremmen slits ut och orkar inte dra runt klockorna.
    Då måste remmen bytas, vilket är lite klurigt.
    IMG_9388.JPG
    IMG_9385.JPG
    Plocka bort klockhållarna med lite våld
    IMG_9384.JPG
    Skruva bort rotorerna.
    IMG_9383.JPG
    Vreden tas bort genom att dra ut dem med milt våld.
    IMG_9379.JPG
    Med rotorerna borta kommer man åt två skruvar som lossar hela plattan (men den sitter fortfarande fast som berg)
    IMG_9378.JPG
    Nu vänder vi på härligheten. På baksidan finns en batterilåda som vi nu skruvar bort.
    IMG_9382.JPG
    IMG_9381.JPG
    Vitsen med att ta bort batterilådan är att nu kommer man åt att med våld trycka loss plattan på framsidan. Jag använde ett hammarskaft.
    IMG_9380.JPG
    Då var den loss
    IMG_9377.JPG
    Och nu kan vi attackera drivenheterna på baksidan. För mig var det en som inte fungerar utan drivningen slirar.
    IMG_9376.JPG
    Sära på halvorna
    IMG_9372.JPG
    Man undrar väl lite varför det ska krånglas till med så många kugghjul. Pilligt blir det.
    IMG_9371.JPG
    Köpte en ny O-ring som ersättning, på Mekonomen. Det svåra är att få den på plats och samtidigt få kugghjulen att sitta där de ska när man sedan ska få ihop den igen. Tänk på att inte ta O-ringen för stor. Den måste spänna åt för att inte slira.
    IMG_9374.JPG
    IMG_9375.JPG
    IMG_9373.JPG
    Och så på plats igen.
    IMG_9376.JPG
    Och ta allt i omvänd ordning så blev resultatet bra till slut.
    IMG_9387.JPG

Senast ändrad: 6 oktober 2016
    KenKun, eriksson850, Weasel och 8 andra gillar detta.
  2. Måberg

Måberg Borgare

Från:
    Sverige
    Dreven i sig ser väldigt väldigt lika ut de som man hittar i sryrservon på radiostyrda bilar, kanske kan vara en idé om de skulle ge med sig nån gång också :)

TiE gillar detta.
  3. TiE
    Trådstartare

TiE Friends of KS

Desmond_Malone gillar detta.
  4. Per

Per Björklövens finest

Om någon vill ha en strulig Modalo-winder så har jag en gratis för avhämtning i Stockholm. Bara att skrika till om någon vill skruva lite likt TiE.

eriksson850, TiE, Desmond_Malone och 2 andra gillar detta.