• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fixa till dassig gänga i en länk?

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hej,

har några länkbitar med dassig gänga i. Skruven går väl ungefär halvvägs in, sedan är det stopp. Skruven ser schysst ut, så jag tror att det är gängan i länken som inte är som den borde. Gissar att det går att fixa till med en gängtapp av rätt storlek. Mätte skruven till 1,1mm diametralt över gängan. Gängstigning omöjlig att sia om. Men det kanske bara finns en?
Någon som har verktyg den kan tänka sig att låna/hyra ut? Eller varför inte sälja? Eller är det någon som vet var man kan skaffa?
 

jabla

Sarlacc
En "riktig" urmakare borde kunna hjälpa dig med det. Så små gängtappar är inte billiga.
 

F-L-P

Panerai
Hej,

har några länkbitar med dassig gänga i. Skruven går väl ungefär halvvägs in, sedan är det stopp. Skruven ser schysst ut, så jag tror att det är gängan i länken som inte är som den borde. Gissar att det går att fixa till med en gängtapp av rätt storlek. Mätte skruven till 1,1mm diametralt över gängan. Gängstigning omöjlig att sia om. Men det kanske bara finns en?
Någon som har verktyg den kan tänka sig att låna/hyra ut? Eller varför inte sälja? Eller är det någon som vet var man kan skaffa?


Finns mängder av gängsystem och inom varje system finns olika stigningar. så testa med en tolk för att se vad som funkar men jag skulle nog helst hitta specen. iband ligger tex tum och mm då nära att det känns rätt men skiter sig när man drar åt. Klockor är typiskt ett sånt ställe man skulle kunna hitta någon udda variant på..

Finns till exempel Edison gängsystemet, används så vitt jag har sett endast i glödlampor. E14 sockel anyone?

det är inte bara gänglåsnings klegg som har fastnat? rengöra med nafta typ?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack för era svar! Jag har kontaktat urmakare men saknar ännu svar på min fråga. Testade att smörja men utan framgång. Har dock inte testat att göra rent. Får prova när jag kommer hem med sprit och tryckluft.
Jag såg att Burgeon gör tappar, inte så dyra faktiskt, men i USA... Och att de sannolikt är lätta att bryta av, det är helt säkert alldeles sant.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Det sitter inte bara något i botten på hålet?
Låtet som skruven bottnar hålet om det blir tvärstopp.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jo kanske gör det det. Men det tar inte tvärstopp utan det är lite segt s a s. Så jag tror att det bästa är att rensa gäddan, nej gängan ska det vara, med en tapp. Det är ju så attans smått allting så det är inte helt enkelt att se.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ville bara så ett slag för Carl Zethraeus tjänster. Fick just tillbaka de länkbitar han fixat. Förmodligen bättre än nya. Fasiken. Skulle ha bett honom fixa alla de skruvade bitarna. Men, men nu går det att få ihop länken iaf. Nya skruvar och fräscha gängor gjorde det.
Kan varmt rekommendera urmakare Z's tjänster. Superkundfokus, hjälpsam och vänlig.
Fem stjärnor av fem möjliga!
 
Topp