• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

fler stenar=bättre?

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
en fråga från en okunnig: Gällande lite äldre klockor beskriver man ofta hur många stenar det är i urverket. Betyder fler stenar automatiskt att det är ett bättre urverk (förutsatt att det är "samma" verk)? Är ett verk med 25 stenar "bättre" än ett med 17? Är det någon skillnad mellan jewels och rubins etc?

På nyare verk (exempelvis SKX007) framgår det hur många juveler som finns i verket. Beror detta på att moderna verk är annorlunda uppbyggt?

på samma tema: var hittar jag en enkel beskrivning av hur ett automatiskt/manuellt ur fungerar?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Till en viss gräns kan man säga att fler juveler är bättre. Det finns t.ex. urverk som har enbart 1 juvel

uI7yXzH.jpg


Dessa har roterande delar som går stål mot stål. Ett urverk som detta är gjort för slit och släng. Stål mot stål slits ut snabbt.

Sedan finns det urverk som har upp till 100 juveler (ovanligt), flertalet av dessa juveler är enbart påklistrade för att se snyggt ut och kunna skriva 100 jewel movement på tavlan.

dAyzHuc.jpg


Man kan väl säga att 15-21 juveler på ett vanligt mekaniskt är tillräckligt och 23-30 på ett automatiskt (fler rörliga delar)

Sedan finns det urverk med ännu fler komplikationer där det krävs fler juveler. Och mer exklusiva urverk som har t.ex. juveler för datummekanismen.
Som jag har förståt det så är juvel och rubin samma sak och jag tror det vanligare att urverk som kom österifrån (eller hade den målmarknaden) hade benämningen rubin.

Jag kan ha fel, men vill du läsa mer kan du gå till den här sidan.

http://montre24.com/watchmagazine/75/
 

rogart-63

Patek
Till en viss gräns kan man säga att fler juveler är bättre. Det finns t.ex. urverk som har enbart 1 juvel

uI7yXzH.jpg


Dessa har roterande delar som går stål mot stål. Ett urverk som detta är gjort för slit och släng. Stål mot stål slits ut snabbt.

Sedan finns det urverk som har upp till 100 juveler (ovanligt), flertalet av dessa juveler är enbart påklistrade för att se snyggt ut och kunna skriva 100 jewel movement på tavlan.

dAyzHuc.jpg


Man kan väl säga att 15-21 juveler på ett vanligt mekaniskt är tillräckligt och 23-30 på ett automatiskt (fler rörliga delar)

Sedan finns det urverk med ännu fler komplikationer där det krävs fler juveler. Och mer exklusiva urverk som har t.ex. juveler för datummekanismen.
Som jag har förståt det så är juvel och rubin samma sak och jag tror det vanligare att urverk som kom österifrån (eller hade den målmarknaden) hade benämningen rubin.

Jag kan ha fel, men vill du läsa mer kan du gå till den här sidan.

http://montre24.com/watchmagazine/75/

Timex verket jag pillade sönder hade inte en enda juvel .Allt var lagrat stål mot stål .
 
Topp