• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flera automatiska klockor, hur gör ni?

_jonte

Patek
Tänker vara så fräck att jag hoppar in här och ställer en fråga till er alla, då den känns otillräcklig för en egen tråd och ni redan nämnt det en del här. När det kommer till winders, har ni någon bra (2-4 klockor) att rekommendera? Jag har hört att det differerar väldigt i kvalitén klock-winders märkena emellan och vore surt köpa en onödigt dålig. När jag googlat lite har jag icke heller fått fram någon tydlig "vinnare", så att säga..
Antingen köper du en jäkligt bra winder som håller, typ Modalo et al. Annars köper du en billig sak som får funka tills den pajjar, krasst.. Allt däremellan känns fel.
Jag kör en sån här billig, funkar prima hitills: http://www.amazon.co.uk/Time-Tutela...8&qid=1401974880&sr=8-2&keywords=watch+winder
 

corbendallasx

Friends of KS
Själv tycker jag det är lite mysigt med lite "klocktid" efter jobbet och eftersom klockorna ändå ligger framme så brukar jag klämma på dom lite och dra upp dom när jag ändå är igång. Tar ju bara några minuter. Visst händer det jag glömmer men oftast så snurrar dom på med mig som manuell winder.
 

Apansson

Torpare
Som Fidel:
7pBGU04.jpg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Snurrar på två klockor sedan förra veckan. Byter klocka ett par gånger om dagen, så ingen hinner stanna (ena är dock manuell).
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har en hel del klockor, ser inte riktigt problemet med att klockor stannar. Det är ju inte som att de far illa av det och det är rätt fort gjort att ställa en klocka som man vill använda.

För mig är det inte arbetsinsatsen med att vrida upp och ställa klockorna som avskräcker. Utan oron att slita på gängorna i kronan (om man nu har skruvad krona). Behöver man ställa varje gång är det ett antal i- och ur-skruvningar per år.

Någon som har några tankar/någon uppfattning kring hur pass hårt slitaget är på krona och kronhals pga. detta?
 

Randel

Cartier
Har fyra automatare just nu, och lösningen (förutom att rotera varje dag) är enkel: När jag kommer hem från jobbet tar jag av mig klocka 1 och sätter på mig klocka 2. Vid läggdags tar jag av klocka 2 och sätter på mig både klocka 3 och 4 (en på var handled). Morgonen efter tar jag av klocka 3 och 4, och sätter på klocka 2 för att senare på kvällen återupprepa samma procedur igen. Så, case closed :cigar::bag:
 
För mig är det inte arbetsinsatsen med att vrida upp och ställa klockorna som avskräcker. Utan oron att slita på gängorna i kronan (om man nu har skruvad krona). Behöver man ställa varje gång är det ett antal i- och ur-skruvningar per år.

Någon som har några tankar/någon uppfattning kring hur pass hårt slitaget är på krona och kronhals pga. detta?


Skulle tro att detta är ett icke-problem, ja - så länge man gör rätt alltså och inte felgängar kronan eller rycker och sliter när man ska ställa tiden.

I slutändan är det så med klockor att de kommer att kräva nån typ av underhåll och byte av delar emellanåt. Kör man dem konstant blir det en typ av slitage. Ligger de i lådan och används ibland, blir det en annan typ av slitage - pick your poison ;)
 

mega

Rolex
W
Har fyra automatare just nu, och lösningen (förutom att rotera varje dag) är enkel: När jag kommer hem från jobbet tar jag av mig klocka 1 och sätter på mig klocka 2. Vid läggdags tar jag av klocka 2 och sätter på mig både klocka 3 och 4 (en på var handled). Morgonen efter tar jag av klocka 3 och 4, och sätter på klocka 2 för att senare på kvällen återupprepa samma procedur igen. Så, case closed :cigar::bag:
Wow, respekt :cool:
 
Topp