• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flera tunnor / fjädrar -Så funkar det?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Normalt sett har ju en klocka enbart en fjäder och ett fjäderhus och standarden på kraftreserv var länge 38-40 timmar för en basmodell medan 48/72 timmar får anses tillhöra de dyrare klockorna (grov generalisering). GS har länge haft 72 timmar med enbart en fjäder (28800bph).

Nu är vi ju i en era då klockindustrin experimenterar med olika material för att få fram fjädrar som kan leverera fler timmar i kraftreserv så det finns även billigare klockor med en fjäder som kan leverera 80-timmar (Certina powermatic 80 exempelvis). Dock sker detta ofta i kombination med att man sänker frekvensen på urverket från 28800bph till exempelvis 21600bph vilket är lite fusk (ETA/Swatch). :)

image.jpg

Länge har dock vissa märken kört med fler fjäderhus/fler fjädrar för att få längre kraftreserv. Givna exempel är JLC, BP, Panerai. Panerai har ju genom att sänka bph (fusk) kunnat kräma ut 8-10 dagars kraftreserv vilket är rätt sjukt och BP har länge haft 100hrs som standard.

image.jpg
image.jpg


När @leben och jag var hos Arnold and Son frågade jag om det fanns några nackdelar med att ha mer än en fjäder. Enligt deras "utvecklingschef" var den enda nackdelen att det är dyrare och mer komplicerat att bygga, annars fanns det bara fördelar.

image.jpg
image.jpg

image.jpg

MEN har jag förstått det hela rätt?
Båda fjädrarna är ihopkopplade så att båda fjädrarna alltid är altiva? De är alltså parallellkopplade, inte seriekopplade? Är båda fjädrarna alltid lika långa?

Detta måste ju i så fall göra att en klocka med mer än en fjäder har bättre möjlighet att ge urverket en jämn kraftförsörjning så att klockan trots att det var längesedan den tillfördes ny energi kan hålla jämn kraftöverföring och därmed bra tid, alltså bättre tid än motsvarande klocka med en fjäder...

Exempel:
Min JLC DSC har 65hrs kraftreserv och dubbla fjädrar (28800bph).
GS (9S) har en fjäder med 72hrs kraftreserv (28800bph).

Efter 2 dygn i lådan, har JLCn då bättre förutsättning att hålla tiden väl de resterande timmarna eftersom den har dubbla fjädrar? Är det därför det står i GS mechanical handbook att de rekommenderar att man vrider upp klockan ofta så att den har full eller nära full kraftreserv?

Långt inlägg, men all info uppskattas. :)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Tror det är så som du säger, att gången blir bättre, jämnare. Har för mig att det stod om detta i instruktionsboken till omega kal 8500 som också har två fjädrar. Att det inte är en efter den andra utan att båda gårr samtidigt för att hjälpa varandra.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror det är så som du säger, att gången blir bättre, jämnare. Har för mig att det stod om detta i instruktionsboken till omega kal 8500 som också har två fjädrar. Att det inte är en efter den andra utan att båda gårr samtidigt för att hjälpa varandra.
Hade ingen aning om att 8500 har dubbla fjädrar. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jo så är det, om jag inte minns fel är den ena fjädern handdragen och det är endast den ena som dras upp av rörelse, nått sånt. (Reserverar mig för grumligt minne)
Jag tolkar det som att uppvridningsmekanismen är seriekopplad på så sätt att bara det "andra" fjäderhuset har frikoppling. det första fjäderhuset är direkt kopplat till det andra fjäderhuset istället. Det andra fjäderhuset har såklart frikoppling.

Först när första fjädern är fullt uppdragen dras den andra fjädern upp.

Med andra ord, de laddas upp i serie men laddas ur parallellt.
 

MånsT

Rolex
Jag tolkar det som att uppvridningsmekanismen är seriekopplad på så sätt att bara det "andra" fjäderhuset har frikoppling. det första fjäderhuset är direkt kopplat till det andra fjäderhuset istället. Det andra fjäderhuset har såklart frikoppling.

Först när första fjädern är fullt uppdragen dras den andra fjädern upp.

Med andra ord, de laddas upp i serie men laddas ur parallellt.
När jag vrider upp mitt 8500-verk från noll så rör sig bägge fjäderhusen, i motsats till först det ena sen det andra. Eller kan bägge röra sig och bara en dras upp? Lite okunnig, måste jag ödmjukt erkänna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När jag vrider upp mitt 8500-verk från noll så rör sig bägge fjäderhusen, i motsats till först det ena sen det andra. Eller kan bägge röra sig och bara en dras upp? Lite okunnig, måste jag ödmjukt erkänna.
I så fall stämmer inte det som står i WUS-tråden. :)

Kan du se båda snurra genom baksidan?
 
Senast ändrad:

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Kan inte tekniken bakom men Panerais verk P.2002 har tre tunnor och 28800 bph. Tyvärr ser man inte mer än ett hjul som snurrar vid uppvridning, resten är täckt av bryggor.
 
På klockor med två fjäderhus är de oftast seriekopplade för att få längre och jämnare gång. Då det första fjäderhuset förlorar kraft, "fyller" det andra fjäderhuset på med kraft. Därav blir det en jämnare och längre gång!
Det visas ganska bra tycker jag i Arnold & Sons Time Pyramid som har en powerreserve för vardera fjäderhus! Då kan man se hur den andra barrel fyller på den första ;)

I omegas 8500 verkar det som att fjäderhuset är parallel kopplade dock. Då de är parallellkopplade genererar dem mer kraft, som co-axial kanske behöver, istället för att göra gången längre.

Seriekopplade = längre gång
Parallellkopplade = mer kraft

Slänger in en bild på A&S time pyramid, alltid roligare med bilder
image.jpg
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
På klockor med två fjäderhus är de oftast seriekopplade för att få längre och jämnare gång. Då det första fjäderhuset förlorar kraft, "fyller" det andra fjäderhuset på med kraft. Därav blir det en jämnare och längre gång!
Det visas ganska bra tycker jag i Arnold & Sons Time Pyramid som har en powerreserve för vardera fjäderhus! Då kan man se hur den andra barrel fyller på den första ;)

I omegas 8500 verkar det som att fjäderhuset är parallel kopplade dock. Då de är parallellkopplade genererar dem mer kraft, som co-axial kanske behöver, istället för att göra gången längre.

Seriekopplade = längre gång
Parallellkopplade = mer kraft
Så den parallellkopplade fjäderns "fyller" på med mer kraft när första fjädern börja tappa? Då är det i princip samma funktion som för seriekopplade, att de ger en lägre gång och inte mer kraft.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
På klockor med två fjäderhus är de oftast seriekopplade för att få längre och jämnare gång. Då det första fjäderhuset förlorar kraft, "fyller" det andra fjäderhuset på med kraft. Därav blir det en jämnare och längre gång!
Det visas ganska bra tycker jag i Arnold & Sons Time Pyramid som har en powerreserve för vardera fjäderhus! Då kan man se hur den andra barrel fyller på den första ;)

I omegas 8500 verkar det som att fjäderhuset är parallel kopplade dock. Då de är parallellkopplade genererar dem mer kraft, som co-axial kanske behöver, istället för att göra gången längre.

Seriekopplade = längre gång
Parallellkopplade = mer kraft

Slänger in en bild på A&S time pyramid, alltid roligare med bilder
image.jpg
Förstår ju hur du menar men tycker det låter ologiskt. Två parallellkopplade fjädrar bromsas väl så att kraften blir motsvarande en fjäder men kraften räcker dubbelt så länge trots att båda fjäderhusen drar runt samtidigt? Alltså samma kraft men tunnorna snurrar långsammare och därmed under längre tid= längre kraftreserv.

Borde väl vara det optimal sättet att koppla dem på? Eller tänker jag fel?

Edit: stund pyramids kraftreserven borde alltså visa samma hela tiden. Får ta fram min A&S-bok och läsa lite.
 
Senast ändrad:

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Hur är det med slitage av övriga delar i urverket vid användning dubbla fjädrar, borde inte det genererar större förslitning och därmed kortare serviceintervall?
 
Förstår ju hur du menar men tycker det låter ologiskt. Två parallellkopplade fjädrar bromsas väl så att kraften blir motsvarande en fjäder men kraften räcker dubbelt så länge trots att båda fjäderhuset drar runt samtidigt? Alltså samma kraft men tunnorna snurrar långsammare och därmed under längre tid= längre kraftreserv.

Borde väl vara det optimal sättet att koppla dem på? Eller tänker jag fel?

Edit: stund pyramids kraftreserven borde alltså visa samma hela tiden. Får ta fram min A&S-bok och läsa lite.

Tror faktiskt inte att parallellkopplade tunnor bromsas, utan det blir mer kraft. Då är ju två tunnor i princip direkt kopplade på ett kugghjul = dubbel kraft på det hjulet
Seriekopplad, då bromsas ju den andra tunnan av den första vilket gör att kraften är den samma och håller längre :)

Edit: ja den ena kraftreserven på Time Pyamid är i princip på samma ställe hela tiden, förutom just i början och slutet :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror faktiskt inte att parallellkopplade tunnor bromsas, utan det blir mer kraft. Då är ju två tunnor i princip direkt kopplade på ett kugghjul = dubbel kraft på det hjulet
Seriekopplad, då bromsas ju den andra tunnan av den första vilket gör att kraften är den samma och håller längre :)

Edit: ja den ena kraftreserven på Time Pyamid är i princip på samma ställe hela tiden, förutom just i början och slutet :D
OK, men jag vet ju inte så jag vill gärna ha ett "så här är det"-svar, inte ett "jag tror" svar även om jag själv spekulerar. :D

Någon jäkel borde ju ha stenkoll på detta.
Även om det bara är ett kugghjul så kan man ju bromsa hastigheten genom att ha ett större kugghjul än vad man vanligtvis har. Tycker det ser parallellkopplat ut på alla urverksbilder jag lagt upp.
 
Så den parallellkopplade fjäderns "fyller" på med mer kraft när första fjädern börja tappa? Då är det i princip samma funktion som för seriekopplade, att de ger en lägre gång och inte mer kraft.
När dem är parallellt fyller ingen på den ena eller andra, de båda ger kraft direkt till verket. Vilket gör att kraften är större jämtemot seriekopplat ;)
 
OK, men jag vet ju inte så jag vill gärna ha ett "så här är det"-svar, inte ett "jag tror" svar även om jag själv spekulerar. :D

Någon jäkel borde ju ha stenkoll på detta.
Även om det bara är ett kugghjul så kan man ju bromsa hastigheten genom att ha ett större kugghjul än vad man vanligtvis har. Tycker det ser parallellkopplat ut på alla urverksbilder jag lagt upp.
Ok sorry, är 90 % med det här med seriekopplad och parallell! Är ju inte fullärd ännu :D

Men det här med att bromsa med fler kuggar har inget att göra med antalet fjäderhus ;)

Edit: vill inte låta som en douche
 
Senast ändrad:
Har inte tillgång till dator så ritade snabbt på snapchat en schematisk bild på respektive så jag lärt mig att de olika fungerar i en klocka.

Seriekopplade fjäderhus:
image.jpg

Där de två stora cirklarna är fjäderhusen, hoppas ni förstår

Parallellkopplade:
image.jpg


Hoppas detta gjorde det klarare! Rita på mobilen är inte min starkaste sida :angel:
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Lite om P.2002

"Panerai’s first in-house movement was the P.2002, with 245 components. This caliber has the same diameter as the OP III: 13¾ lignes, or 31 millimeters. Its height is 6.5 millimeters. Three serially switched barrels ensure eight days of power, indicated by a linear power-reserve display on the dial. The well-balanced management of this reserve of energy allows the balance (with a moment of inertia of 7 mg.cm2), regulated by a freely oscillating balance spring, to tirelessly sweep through at least 200° of amplitude at a frequency of four hertz."
MVT_P-2002_Beschneid.jpg


Källa:
http://www.watchtime.com/featured/making-move/
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok sorry, är 90 % med det här med seriekopplad och parallell! Är ju inte fullärd ännu :D

Men det här med att bromsa med fler kuggar har inget att göra med antalet fjäderhus ;)

Edit: vill inte låta som en douche
Jag tar dina 90% över mina 50% alla dagar i veckan. :)

(Större kugge, inte fler).
 
Senast ändrad:
C

China

Guest
Vad som tidigare har tagits upp i tråden av @yonsson och @Daniel Mathisen, tycker jag är en bra beskrivning. Men för att komplicera eller förenkla det hela (beroende på hur man ser på saken) så finns det ett tredje sätt att utöka gångreserven med fler fjäderhus. Det som hittills diskuterats är lösningar för en gång, inte flera. Det går att splitta driften via t.ex dubbel gång, där olika komplikationer drivs separerat. I det fallet så får man en avlastning då mer krävande komplikationer inte drivs av samma löpverk som sköter tidshållningen, men givetvis så är verket som sådant synkroniserat.

Calibre JLC 380, är ett exempel, sedan kan det väl diskuteras om det handlar om ett urverk, eller två som delar samma verkplatta.

jaeger-lecoultre-calibre-380.jpg


Kraftreserven påverkas också i högsta grad av hur trimmat verket är, att sänka frekvensen är mycket riktigt lite av en genväg som tidigare har beskrivits. Men det är inte riktigt så enkelt att enbart kraften i drivfjädern påverkar gångreserven, det handlar om den energi som går åt för att driva verket, löpverk och gångpartiet kan t.ex modifieras för ett bättre resultat.

Det finns ganska gott om exempel på urverk som använder sig av flera fjäderhus för att utöka gångreserven/ ge en stabilare tidshållning, t.ex. Blancpain 13RO och 1315 använder sig av 3 fjäderhus.

jours4.jpg


Cal_1315_1.jpg


Varför man använder sig av lösningar med flera drivfjädrar varierar, visst handlar det om gångreserven, men också om stabilitet både för urverk med och utan avancerade komplikationer.
 
Topp