Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Flera tunnor / fjädrar -Så funkar det?

Diskussion i 'Diskussion' startad av yonsson, 15 augusti 2015.

1. yonsson
    Trådstartare

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Normalt sett har ju en klocka enbart en fjäder och ett fjäderhus och standarden på kraftreserv var länge 38-40 timmar för en basmodell medan 48/72 timmar får anses tillhöra de dyrare klockorna (grov generalisering). GS har länge haft 72 timmar med enbart en fjäder (28800bph).

Nu är vi ju i en era då klockindustrin experimenterar med olika material för att få fram fjädrar som kan leverera fler timmar i kraftreserv så det finns även billigare klockor med en fjäder som kan leverera 80-timmar (Certina powermatic 80 exempelvis). Dock sker detta ofta i kombination med att man sänker frekvensen på urverket från 28800bph till exempelvis 21600bph vilket är lite fusk (ETA/Swatch). :)

image.jpg
    Länge har dock vissa märken kört med fler fjäderhus/fler fjädrar för att få längre kraftreserv. Givna exempel är JLC, BP, Panerai. Panerai har ju genom att sänka bph (fusk) kunnat kräma ut 8-10 dagars kraftreserv vilket är rätt sjukt och BP har länge haft 100hrs som standard.

image.jpg image.jpg

När @leben och jag var hos Arnold and Son frågade jag om det fanns några nackdelar med att ha mer än en fjäder. Enligt deras "utvecklingschef" var den enda nackdelen att det är dyrare och mer komplicerat att bygga, annars fanns det bara fördelar.

image.jpg image.jpg
    image.jpg
    MEN har jag förstått det hela rätt?
    Båda fjädrarna är ihopkopplade så att båda fjädrarna alltid är altiva? De är alltså parallellkopplade, inte seriekopplade? Är båda fjädrarna alltid lika långa?

Detta måste ju i så fall göra att en klocka med mer än en fjäder har bättre möjlighet att ge urverket en jämn kraftförsörjning så att klockan trots att det var längesedan den tillfördes ny energi kan hålla jämn kraftöverföring och därmed bra tid, alltså bättre tid än motsvarande klocka med en fjäder...

Exempel:
    Min JLC DSC har 65hrs kraftreserv och dubbla fjädrar (28800bph).
    GS (9S) har en fjäder med 72hrs kraftreserv (28800bph).

Efter 2 dygn i lådan, har JLCn då bättre förutsättning att hålla tiden väl de resterande timmarna eftersom den har dubbla fjädrar? Är det därför det står i GS mechanical handbook att de rekommenderar att man vrider upp klockan ofta så att den har full eller nära full kraftreserv?

Långt inlägg, men all info uppskattas. :)

2. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Tror det är så som du säger, att gången blir bättre, jämnare. Har för mig att det stod om detta i instruktionsboken till omega kal 8500 som också har två fjädrar. Att det inte är en efter den andra utan att båda gårr samtidigt för att hjälpa varandra.

mega och yonsson gillar detta.
  3. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Hade ingen aning om att 8500 har dubbla fjädrar. :)

4. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    jabla och yonsson gillar detta.
  5. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Jo så är det, om jag inte minns fel är den ena fjädern handdragen och det är endast den ena som dras upp av rörelse, nått sånt. (Reserverar mig för grumligt minne)

yonsson gillar detta.
  6. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Jag tolkar det som att uppvridningsmekanismen är seriekopplad på så sätt att bara det "andra" fjäderhuset har frikoppling. det första fjäderhuset är direkt kopplat till det andra fjäderhuset istället. Det andra fjäderhuset har såklart frikoppling.

Först när första fjädern är fullt uppdragen dras den andra fjädern upp.

Med andra ord, de laddas upp i serie men laddas ur parallellt.

snoozarn och Beastie gillar detta.
  7. MånsT

MånsT Biskop

När jag vrider upp mitt 8500-verk från noll så rör sig bägge fjäderhusen, i motsats till först det ena sen det andra. Eller kan bägge röra sig och bara en dras upp? Lite okunnig, måste jag ödmjukt erkänna.

8. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    I så fall stämmer inte det som står i WUS-tråden. :)

Kan du se båda snurra genom baksidan?

Senast ändrad: 15 augusti 2015
  9. Linkan

Linkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Härlig lördagsläsning :)!

10. MånsT

MånsT Biskop

Bägge snurrar vid uppvridning ja. Är inte "tom" på kraft nu men när den har varit det tidigare så har bägge rört sig vid uppdragning. Kan låta den dö och sen prova igen, fast det blir ju om ca 60 timmar :angel:

eriksson850, jabla och yonsson gillar detta.
  11. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Klart värt det om du frågar mig. :)

12. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Kan inte tekniken bakom men Panerais verk P.2002 har tre tunnor och 28800 bph. Tyvärr ser man inte mer än ett hjul som snurrar vid uppvridning, resten är täckt av bryggor.

yonsson gillar detta.
  13. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Kan inte tillföra något, men spännande funderingar! Ska bli kul att följa!

14. MånsT

MånsT Biskop

Jag kan ställa upp som försökskanin, såvida ingen annan har ett dött 8500-verk som ligger och skräpar. :)

yonsson gillar detta.
  15. Daniel Mathisen

Daniel Mathisen Stadsbo

På klockor med två fjäderhus är de oftast seriekopplade för att få längre och jämnare gång. Då det första fjäderhuset förlorar kraft, "fyller" det andra fjäderhuset på med kraft. Därav blir det en jämnare och längre gång!
    Det visas ganska bra tycker jag i Arnold & Sons Time Pyramid som har en powerreserve för vardera fjäderhus! Då kan man se hur den andra barrel fyller på den första ;)

I omegas 8500 verkar det som att fjäderhuset är parallel kopplade dock. Då de är parallellkopplade genererar dem mer kraft, som co-axial kanske behöver, istället för att göra gången längre.

Seriekopplade = längre gång
    Parallellkopplade = mer kraft

Slänger in en bild på A&S time pyramid, alltid roligare med bilder image.jpg

Rozzy, MariaE, China och 2 andra gillar detta.
  16. Kairo

Kairo Friends of KS

Här är en video om Jaeger Lecoultre Duomètre à Chronographe som har 2 tunnor:

17. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Så den parallellkopplade fjäderns "fyller" på med mer kraft när första fjädern börja tappa? Då är det i princip samma funktion som för seriekopplade, att de ger en lägre gång och inte mer kraft.

yonsson gillar detta.
  18. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Förstår ju hur du menar men tycker det låter ologiskt. Två parallellkopplade fjädrar bromsas väl så att kraften blir motsvarande en fjäder men kraften räcker dubbelt så länge trots att båda fjäderhusen drar runt samtidigt? Alltså samma kraft men tunnorna snurrar långsammare och därmed under längre tid= längre kraftreserv.

Borde väl vara det optimal sättet att koppla dem på? Eller tänker jag fel?

Edit: stund pyramids kraftreserven borde alltså visa samma hela tiden. Får ta fram min A&S-bok och läsa lite.

19. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Hur är det med slitage av övriga delar i urverket vid användning dubbla fjädrar, borde inte det genererar större förslitning och därmed kortare serviceintervall?

20. Daniel Mathisen

Daniel Mathisen Stadsbo

Tror faktiskt inte att parallellkopplade tunnor bromsas, utan det blir mer kraft. Då är ju två tunnor i princip direkt kopplade på ett kugghjul = dubbel kraft på det hjulet
    Seriekopplad, då bromsas ju den andra tunnan av den första vilket gör att kraften är den samma och håller längre :)

Edit: ja den ena kraftreserven på Time Pyamid är i princip på samma ställe hela tiden, förutom just i början och slutet :D

21. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    OK, men jag vet ju inte så jag vill gärna ha ett "så här är det"-svar, inte ett "jag tror" svar även om jag själv spekulerar. :D

Någon jäkel borde ju ha stenkoll på detta.
    Även om det bara är ett kugghjul så kan man ju bromsa hastigheten genom att ha ett större kugghjul än vad man vanligtvis har. Tycker det ser parallellkopplat ut på alla urverksbilder jag lagt upp.

22. Daniel Mathisen

Daniel Mathisen Stadsbo

När dem är parallellt fyller ingen på den ena eller andra, de båda ger kraft direkt till verket. Vilket gör att kraften är större jämtemot seriekopplat ;)

23. Daniel Mathisen

Daniel Mathisen Stadsbo

Ok sorry, är 90 % med det här med seriekopplad och parallell! Är ju inte fullärd ännu :D

Men det här med att bromsa med fler kuggar har inget att göra med antalet fjäderhus ;)

Edit: vill inte låta som en douche

24. Daniel Mathisen

Daniel Mathisen Stadsbo

Har inte tillgång till dator så ritade snabbt på snapchat en schematisk bild på respektive så jag lärt mig att de olika fungerar i en klocka.

Seriekopplade fjäderhus: image.jpg
    Där de två stora cirklarna är fjäderhusen, hoppas ni förstår

Parallellkopplade: image.jpg

Hoppas detta gjorde det klarare! Rita på mobilen är inte min starkaste sida :angel:

nissehult, yonsson och StarMan gillar detta.
  25. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Intressant läsning på jobbet..Fortsätt så

26. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Lite om P.2002

"Panerai’s first in-house movement was the P.2002, with 245 components. This caliber has the same diameter as the OP III: 13¾ lignes, or 31 millimeters. Its height is 6.5 millimeters. Three serially switched barrels ensure eight days of power, indicated by a linear power-reserve display on the dial. The well-balanced management of this reserve of energy allows the balance (with a moment of inertia of 7 mg.cm2), regulated by a freely oscillating balance spring, to tirelessly sweep through at least 200° of amplitude at a frequency of four hertz."
    MVT_P-2002_Beschneid.jpg

Källa:
    http://www.watchtime.com/featured/making-move/

yonsson och Daniel Mathisen gillar detta.
  27. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Jag tar dina 90% över mina 50% alla dagar i veckan. :)

(Större kugge, inte fler).

28. Daniel Mathisen

Daniel Mathisen Stadsbo

Ju fler kuggar det är på ett hjul, ju längre tid tar det för den att snurra ett varv,
    Fler kuggar ger dock oftast större hjul (kugghjul) ;)

29. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Såklart. Det gäller att ha tungan rätt i mun. :)

30. China

China Guest

Vad som tidigare har tagits upp i tråden av @yonsson och @Daniel Mathisen, tycker jag är en bra beskrivning. Men för att komplicera eller förenkla det hela (beroende på hur man ser på saken) så finns det ett tredje sätt att utöka gångreserven med fler fjäderhus. Det som hittills diskuterats är lösningar för en gång, inte flera. Det går att splitta driften via t.ex dubbel gång, där olika komplikationer drivs separerat. I det fallet så får man en avlastning då mer krävande komplikationer inte drivs av samma löpverk som sköter tidshållningen, men givetvis så är verket som sådant synkroniserat.

Calibre JLC 380, är ett exempel, sedan kan det väl diskuteras om det handlar om ett urverk, eller två som delar samma verkplatta.

jaeger-lecoultre-calibre-380.jpg

Kraftreserven påverkas också i högsta grad av hur trimmat verket är, att sänka frekvensen är mycket riktigt lite av en genväg som tidigare har beskrivits. Men det är inte riktigt så enkelt att enbart kraften i drivfjädern påverkar gångreserven, det handlar om den energi som går åt för att driva verket, löpverk och gångpartiet kan t.ex modifieras för ett bättre resultat.

Det finns ganska gott om exempel på urverk som använder sig av flera fjäderhus för att utöka gångreserven/ ge en stabilare tidshållning, t.ex. Blancpain 13RO och 1315 använder sig av 3 fjäderhus.

jours4.jpg

Cal_1315_1.jpg

Varför man använder sig av lösningar med flera drivfjädrar varierar, visst handlar det om gångreserven, men också om stabilitet både för urverk med och utan avancerade komplikationer.

Camo00, nissehult, Palenkovich och 6 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield