• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flera tunnor / fjädrar -Så funkar det?

C

China

Guest
Hur är det med slitage av övriga delar i urverket vid användning dubbla fjädrar, borde inte det genererar större förslitning och därmed kortare serviceintervall?

Nej, det handlar inte om en ökad kraft som går genom mekanismen och ger ett ökat slitage. Vid dubbel eller för den sakens skull tredubbel gång, så är det givetvis fler komponenter som får slitage.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Nej, det handlar inte om en ökad kraft som går genom mekanismen och ger ett ökat slitage. Vid dubbel eller för den sakens skull tredubbel gång, så är det givetvis fler komponenter som får slitage.
Då förstår jag:)
De utökade komponenterna, är de av mer känslig karaktär?
Kräver dubbel-/trippelgång sådan specialkompetens vid service att de alltid måste skickas till Schweiz?
 
C

China

Guest
Då förstår jag:)
De utökade komponenterna, är de av mer känslig karaktär?
Kräver dubbel-/trippelgång sådan specialkompetens vid service att de alltid måste skickas till Schweiz?

Givetvis så är en del komplikationer mer komplicerade, vilket märks på en servicenota. Men det behöver nog inte vara så att en fabriksservice alltid krävs, det beror lite på hur avancerat det är, och om manufakturen har satsat på att utbilda urmakarna hos lokala AD:s eller servicecenter.
 
  • Like
Reactions: par

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men @China , hur vet man om ett urverk har parallellkopplade eller seriekopplade fjäderhus? Vilket är vanligast och vilket är mest effektivt?

Min JLC exempelvis, eller @Daniel Mathisen s Arnold & Son. De har båda 2 fjäderhus.
 
Senast ändrad:
C

China

Guest
Men @China , hur vet man om ett urverk har parallellkopplade eller seriekopplade fjäderhus? Vilket är vanligast och vilket är mest effektivt?

Min JLC exempelvis, eller @Daniel Mathisen s Arnold & Son. De har väl båda 2 fjäderhus.

Det ser du på urverkets arkitektur, du har beskrivningarna på paralellkopplade respektive seriekopplade i tråden.:)

Jag avstår nog från att uttala mig om vilket alternativ som är effektivast, det handlar väl mest om vilken lösning en tillverkare anser är optimal t.ex för ett verk med olika komplikationer. Båda alternativen fungerar, men vilket är bäst i praktiken?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det ser du på urverkets arkitektur, du har beskrivningarna på paralellkopplade respektive seriekopplade i tråden.:)

Jag avstår nog från att uttala mig om vilket alternativ som är effektivast, det handlar väl mest om vilken lösning en tillverkare anser är optimal t.ex för ett verk med olika komplikationer. Båda alternativen fungerar, men vilket är bäst i praktiken?
OK. Svårt att hitta sprängskisser på JLC. Ska kolla om det finns några bilder i mina A&S-böcker på de urverken.

På A&S hemsida står det bara:
" The movement is 2.7 mm in thickness with twin barrels generate a minimum power reserve of 90 hours and a more constant force, hence greater accuracy the whole time the movement is running".

Jävligt viktigt att veta om ens klocka är parallellkopplad eller seriekopplad. :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@China
@Daniel Mathisen
Tur att man har en Arnold And Son Sales Training bok hemma. Visste att den skulle komma till användning. :D

Nå, serie eller parallell? :)
image.jpg


Lite nördbonusinfo till Daniel:
image.jpg

image.jpg


Ber om ursäkt för kvalen på bilderna. Det är ju tokmörkt nu. :)
 

Rivalen

Rolex
En liten film som visar när man drar upp en tvåfjäders? Skulle det kunna bli dagens klockporrare? Nån som har en länk eller kan ta en film? Jag märker hur lite jag kan om en klockas funktion, trots att jag tittat på ett antal videos och sprängskisser, utan att bli klokare - puuh. Men filmerna är kul.

Eller en länk till urverkskunskap för nybörjare - eller nån som har lust att köra en sån tråd? Typ fjädern dras upp och påverkar följande delar när fjädern vill återställa sin kraft till neutral (haha så väl jag formulerar mig) osv. Det skulle jag uppskatta!
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En liten film som visar när man drar upp en tvåfjäders? Skulle det kunna bli dagens klockporrare? Nån som har en länk eller kan ta en film? Jag märker hur lite jag kan om en klockas funktion, trots att jag tittat på ett antal videos och sprängskisser, utan att bli klokare - puuh. Men filmerna är kul.

Eller en länk till urverkskunskap för nybörjare - eller nån som har lust att köra en sån tråd? Typ fjädern dras upp och påverkar följande delar när fjädern vill återställa sin kraft till neutral (haha så väl jag formulerar mig) osv. Det skulle jag uppskatta!
På JLCs hemsida finns ett spel där man ska bygga ihop ett urverk på tid. Kör det några gånger så lär du dig säkert lite av det du efterfrågar. :)
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
En liten film som visar när man drar upp en tvåfjäders? Skulle det kunna bli dagens klockporrare? Nån som har en länk eller kan ta en film? Jag märker hur lite jag kan om en klockas funktion, trots att jag tittat på ett antal videos och sprängskisser, utan att bli klokare - puuh. Men filmerna är kul.

Eller en länk till urverkskunskap för nybörjare - eller nån som har lust att köra en sån tråd? Typ fjädern dras upp och påverkar följande delar när fjädern vill återställa sin kraft till neutral (haha så väl jag formulerar mig) osv. Det skulle jag uppskatta!
Tror min A&S e död.
Ska se om jag kan filma när jag drar upp den.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
fiasko
har ngt gammalt youtubekonto. återkommer
 

Kaha

Omega
Båda urverken med två fjäderhus som jag samlar på (Favre-Leuba Twin power och Longines 990) har seriekopplade fjäderhus.
Jag kan nog bara se fördelar med att ha serikopplade (jämfört med parallell) fjäderhus. Framförallt så kan man ha olika karaktär på fjädrarna (då de kan gå olika fort). I en automatare (som Longines 990) kan man dessutom ha en fast och en släp-fjäder.
 

Kaha

Omega
Förklara gärna för en novis vad det innebär. Menar du kopplat till uppdragningen?

I en normal manuell klocka, så sitter fjädern fast i båda ändarna i fjäderhuset. När klockan är fult uppdragen så tar det stopp, det går inte att vrida kronan mer.
I en automatisk klocka skulle det inte funka. Risken är stor att automatvikten skulle dra sönder fjädern eller troligare uppdragsmekaniken om fjädern helt plötsligt blev "stum". Därför kan fjädern i en automatare slira i fjäderhuset. När fjädern är fullt uppdragen så kan den ändå snurra runt relativt fritt i fjäderhuset.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Tack för en kul tråd med "nördig" info! :)
Nu vet jag att jag har en billig klocka då jag kikat på mitt enda lilla fjäder när jag drog upp klockan......och så står det dessutom 40 timmar gångreserv.:(
 
Topp