• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flippeliflip - Paketöppning 116200

Randel

Cartier
Livet har många bananskal som man trampar på, och för några dagar sedan trampade jag på ytterligare ett. Jag hade en plan att sälja min Longines Legend Diver, som jag aldrig kom riktigt överens med, för att istället köpa en Tudor Black Bay. En säljes-annons åkte ut på K/S-delen här inne, och nästan direkt fick jag svar. Men, inte från någon som ville byta bort en Black Bay, utan från JohanHLM som vill byta bort en Rolex Datejust 116200. Jag har länge haft tankar på att köpa en sådan till min fru i 40-årspresent, men eftersom hon inte fyller förrän om ett par månader jag har legat lågt på den fronten. Bilderna på Johans DJ fick mig direkt att bli riktigt sugen: Det visade sig vara en DJ uttagen av en svensk AD i somras, och var i så nära nyskick som det bara går. Johan var noga med att påpeka en ding på ena bandhornet, dokumenterat även med foto, men det är bannemig helt omöjligt att se med blotta ögat när man håller klockan i handen. Vi diskuterade vidare och jag bad om en dags respit för att se om någon annan skulle höra av sig som ville köpa min LLD rakt av eller byta med en BB. Under tiden nämnde jag att jag även hade en Rolex DJ 1601 som min fru använder idag men som jag säljer om jag skulle få tag i en 116200. Johan nappade direkt, och plötsligt var en dubbelflipp på gång :D

Jag lyckades sticka tidigt från vårt kontor i Helsingborg, och drog iväg en timme med bilen hem till Johan, som var tvungen att stiga upp i ottan för att kunna möta mig prick-prick 15.15 (vilket han gjorde). Klockor tittades på, blickar möttes, banköverföring på lite stålars gjorde och resten är nu historia. För att hinna hem innan min fru skulle ana oråd vad jag tvungen att sticka senast 15.30, vilket jag klarade med råge, och 16.55 rullade jag in på gårdsplanen med min nya 116200 i väskan. Det första som mötte mig var min fru som undrade "Du, var sjutton är den där Rolex-klockan jag brukar använda?!". H*lvete...vad göra? "Öh, men älskling, den lämnade in på service idag! Tyckte det var tid att den fick lite TLC". Min fru pustade ut, djupt, eftersom hon var rädd att hon slarvat bort den :D Nu åker den nya DJn in i kassaskåpet på jobbet i väntan på det ska närma sig min frus födelsedag. I morgon blir det besök hos Bergströms i Malmö för att plocka bort en länkbit eller två.

Jag vill tacka JohanHLM för en oerhört smidig och trevlig affär! Hans fru sa att hon aldrig någonsin lyckats få hem honom så tidigt från jobbet innan, så det krävs en klockaffär för att det ska hända uppenbarligen :cigar:

Hard Facts
Modell: 116200
Diameter:
Ø 36 mm
Tjocklek:
11.6 mm
Boett:
Polerat stål
Baksida boett:
Solid
Armband:
Borstat och polerat stål, Oyster. Polerade mittlänkar
Urtavla:
Black Concentric med Roulette date
Spänne:
Viklås i stål, Oysterclasp med EasylinkBezel (ring): Stål, polerad
Urverk: Rolex 3136, COSC-certifierat
Gångreserv: 42h
Vattentät: 100m

Urtavlan tycker jag personligen är GRYMT snygg i verkligheten. Det är svårt att fånga skimret i det på bild utan att alla andra speglingar går bananas. Jag gillar också de arabiska siffrorna som är väldigt bra lume också. Dock misstänker jag att just tavlan faller min fru mindre i smaken och att hon vill byta den, men det får vi se. Jag är oerhört förtjust i den nya länken som finns på 116200 jämfört med de gamla. Den känns precis lika stabil som den jag har på min 116710 GMTIIc.

DSC_5896.jpg

DSC_5890.jpg


DSC_5894.jpg

DSC_5901.jpg
 

JohanHLM

Rolex
Härlig summering av den trevligast klockaffärer jag gjort så här långt :)
Precis som du säger är nog detta enda gången min fru sett något positivt i mitt beroende :D
Hoppas din fru trots allt gillar tavlan för jag tycker precis som du att den är riktigt fin!
Som sagt, stort tack till dig Randel för en trevlig affär Och förhoppningsvis korsas våra vägar igen så vi har lite mer tid att prata. Det borde väll snart vara dags för en ny Malmö GTG, eller vad säger panelen?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
HAHA...jobbigt läge att ha en sådan fin klocka i kassaskåpet! Ser jätte trevlig ut, gillar tavlan, den är grymt snygg och gör sig bra med arabiska siffror. Hon kommer att bli överlycklig över denna födelsedagspresent. Bra jobbat Randel ;)
 
Härlig summering av den trevligast klockaffärer jag gjort så här långt :)
Precis som du säger är nog detta enda gången min fru sett något positivt i mitt beroende :D
Hoppas din fru trots allt gillar tavlan för jag tycker precis som du att den är riktigt fin!
Som sagt, stort tack till dig Randel för en trevlig affär Och förhoppningsvis korsas våra vägar igen så vi har lite mer tid att prata. Det borde väll snart vara dags för en ny Malmö GTG, eller vad säger panelen?


korv om 3 veckor ;)
 

Randel

Cartier
Härlig summering av den trevligast klockaffärer jag gjort så här långt :)
Precis som du säger är nog detta enda gången min fru sett något positivt i mitt beroende :D
Hoppas din fru trots allt gillar tavlan för jag tycker precis som du att den är riktigt fin!
Som sagt, stort tack till dig Randel för en trevlig affär Och förhoppningsvis korsas våra vägar igen så vi har lite mer tid att prata. Det borde väll snart vara dags för en ny Malmö GTG, eller vad säger panelen?


Som sagt, tack själv! Och, trist vi inte hann snacka mer (hoppas vi kan ses igen och snacka klockor) men jag hade som sagt en kamp mot tiden :bag: Vilket INTE förbättrades av att ett vägarbete en bit ifrån där du bor, och faktumet att jag i samband med det hamnade bakom en polsk lastbil som jag inte lyckades köra om förrän jag nästan var framme i Sjöbo :banghead:
 

Randel

Cartier
HAHA...jobbigt läge att ha en sådan fin klocka i kassaskåpet! Ser jätte trevlig ut, gillar tavlan, den är grymt snygg och gör sig bra med arabiska siffror. Hon kommer att bli överlycklig över denna födelsedagspresent. Bra jobbat Randel ;)


Tackar Af Sjodahl :) Även jag gillar verkligen de arabiska siffrorna väldigt mycket (ganska ovanlig tavla vilket jag gillar), men av någon anledning har min fru hakat upp sig på dem. Jag har försökt kolla lite vad hon tycker genom att visa henne bilder på DJ-taclar jag själv gillar med motivet "Öh, älskling, om jag skulle köpa en ny Datejust till mig själv, vilken tavla tycker du då skulle vara snyggast?". Då väljer hon ofta bort de med arabiska. Men, det är ju faktiskt enormt stor skillnad att se en DJ som denna, med denna tavla, i verkligheten. SÅ mycket snyggare!

Jag har en jäkligt sneaky, dirty plan: Min fru är bortrest hela helgen så nu kan jag själv sitta här hemma med klockan på mig och njuta av utsikten. På måndag låser jag in den i kassaskåpet på ett av våra kontor, och kan från och med då ha den som kontors-klocka ända fram till november :D Lite som att byta skor när man kommer till kontoret :cigar:
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tackar Af Sjodahl :) Även jag gillar verkligen de arabiska siffrorna väldigt mycket (ganska ovanlig tavla vilket jag gillar), men av någon anledning har min fru hakat upp sig på dem. Jag har försökt kolla lite vad hon tycker genom att visa henne bilder på DJ-taclar jag själv gillar med motivet "Öh, älskling, om jag skulle köpa en ny Datejust till mig själv, vilken tavla tycker du då skulle vara snyggast?". Då väljer hon ofta bort de med arabiska. Men, det är ju faktiskt enormt stor skillnad att se en DJ som denna, med denna tavla, i verkligheten. SÅ mycket snyggare!

Jag har en jäkligt sneaky, dirty plan: Min fru är bortrest hela helgen så nu kan jag själv sitta här hemma med klockan på mig och njuta av utsikten. På måndag låser jag in den i kassaskåpet på ett av våra kontor, och kan från och med då ha den som kontors-klocka ända fram till november :D Lite som att byta skor när man kommer till kontoret :cigar:



Hehe...nörderi på hösta nivå Randel :D men jag älskar det! Har viss förkärlek för både romerska och arabiska siffror, dock tycker jag nog att den enda klocka som gör sig bäst utan är DD. Vissa klockor gör sig bäst irl :watching:.

Kul och höra att du fiskar lite, det är man ju världsmästare på själv, aldrig klockor iaf, då min kära tant är nada intresserad av ur. Men mycket annat, spisar, kylskåp, knivar, tv apparater osv :cigar:.

Haha...jäkla filur där, du får vara försiktig så du inte blir påkommen med skägget i brevlådan eller varför inte klassikern med fingrarna i kakburken. Vet att jag gjorde så på min mors omega consellation, tog fram och tittade, klämde och kände, det var svårt att inte vilja ge bort den innan det var meningen att den skulle ges bort. Men man lyckades, den julen var magisk kommer jag ihåg, synd att hon var för rädd om klockan, Haha, för hon tordes aldrig ha den på sig. För att hon var rädd att den skulle bli repig och kantstött. Du får komma ihåg och göra ett reportage när det blir dags för frugans födelsedag så vi får se vad hon kommer att tycka om klockan.
 

Randel

Cartier
Hehe...nörderi på hösta nivå Randel :D men jag älskar det! Har viss förkärlek för både romerska och arabiska siffror, dock tycker jag nog att den enda klocka som gör sig bäst utan är DD. Vissa klockor gör sig bäst irl :watching:.

Kul och höra att du fiskar lite, det är man ju världsmästare på själv, aldrig klockor iaf, då min kära tant är nada intresserad av ur. Men mycket annat, spisar, kylskåp, knivar, tv apparater osv :cigar:.

Haha...jäkla filur där, du får vara försiktig så du inte blir påkommen med skägget i brevlådan eller varför inte klassikern med fingrarna i kakburken. Vet att jag gjorde så på min mors omega consellation, tog fram och tittade, klämde och kände, det var svårt att inte vilja ge bort den innan det var meningen att den skulle ges bort. Men man lyckades, den julen var magisk kommer jag ihåg, synd att hon var för rädd om klockan, Haha, för hon tordes aldrig ha den på sig. För att hon var rädd att den skulle bli repig och kantstött. Du får komma ihåg och göra ett reportage när det blir dags för frugans födelsedag så vi får se vad hon kommer att tycka om klockan.


Håller helt med dig om att DD gör sig bäst utan siffror överhuvudtaget. Om min plan för 2015 faller väl ut blir det en 18038 till mig själv när jag fyller 40 till våren :)

Min fru har faktiskt ett visst intresse för klockor, men det är mer på ett generellt plan än mitt eget intresse. Hon är ganska bestämd )(OCD...) med vad hon gillar och inte, vilket är själva utmaningen...

Jag vet ju själv att jag spelar ett högt spel, inte minst för att jag är så fruktansvärt dålig på att ljuga! Vi pratade i telefon för en stund sedan, och jag höll flera gånger på att försäga mig kring hur galet nöjd jag är med den nya (hennes) klocka :bag::banghead: Vi får se, det är inte omöjligt att jag ger henne den här presenten innan hon fyller år bara för att få gjort det det. Men, samtidigt skulle jag väldigt gärna vilja vänta tills hennes 40-års-dag träder in! Vi får se...som sagt, risken att jag ska försäga mig är väldigt stor :D

Japp, en tråd kommer att komma när jag väl överlämnar presenten :) Jag vet att det kommer att falla i god gjord eftersom min fru länge hintat att hon tycker att jag borde ge henne en riktig klocka och inte bara köpa till mig själv, och att den 1601 hon använt ett par år faktiskt inte är hennes utan bara min som hon lånar. Så, att hon kommer att bli nöjd råder det nog inte tvivel kring :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Håller helt med dig om att DD gör sig bäst utan siffror överhuvudtaget. Om min plan för 2015 faller väl ut blir det en 18038 till mig själv när jag fyller 40 till våren :)

Min fru har faktiskt ett visst intresse för klockor, men det är mer på ett generellt plan än mitt eget intresse. Hon är ganska bestämd )(OCD...) med vad hon gillar och inte, vilket är själva utmaningen...

Jag vet ju själv att jag spelar ett högt spel, inte minst för att jag är så fruktansvärt dålig på att ljuga! Vi pratade i telefon för en stund sedan, och jag höll flera gånger på att försäga mig kring hur galet nöjd jag är med den nya (hennes) klocka :bag::banghead: Vi får se, det är inte omöjligt att jag ger henne den här presenten innan hon fyller år bara för att få gjort det det. Men, samtidigt skulle jag väldigt gärna vilja vänta tills hennes 40-års-dag träder in! Vi får se...som sagt, risken att jag ska försäga mig är väldigt stor :D

Japp, en tråd kommer att komma när jag väl överlämnar presenten :) Jag vet att det kommer att falla i god gjord eftersom min fru länge hintat att hon tycker att jag borde ge henne en riktig klocka och inte bara köpa till mig själv, och att den 1601 hon använt ett par år faktiskt inte är hennes utan bara min som hon lånar. Så, att hon kommer att bli nöjd råder det nog inte tvivel kring :)

Nej, icke, no, nein, osv, osv! Klart du måste hålla dig till hennes 40-års dag, är ju inte varje år man fyller jämt. Hehe...finns nog inga tvivel på att hon inte kommer att gilla klockan, den är grymt cool. Då ser vi fram emot november med andra ord.
 
Topp