• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flippmöjligheter, 100k+

Johe

Omega
Jag har idag en liten samling av klockor jag köpt under de senaste 10 åren som jag har sentimentala band till och som jag förmodligen aldrig kommer sälja/byta bort. Det rör sig om prisklassen 1000-50.000:-.

Ofta blir jag sugen på nytt men känner att jag inte vill samla på mig fler klockor, samtidigt som jag då inte vill sälja några av de jag har. Så jag har funderat på att testa att flippa klockor istället för att gifta mig med dem. Då skulle jag kunna testa en hel massa klockor, och även klockor som är roliga men inte keepers. Säg att man har en budget, typ 150k, till en klocka och sedan byter man klocka var 6:e till 12:e månad. Låter som en kul idé, men jag funderar på hur det blir i praktiken? Är det svårt att omsätta klockor i den klassen? Riskerar man samma meck som när man säljer begbilar med däcksparkare och oseriösa personer? Har aldrig varit uppe på den prisklassen så det är lite oprövat territorium... Vad säger ni med mer erfarenhet?
 

tissoter

Audemars
Jag har idag en liten samling av klockor jag köpt under de senaste 10 åren som jag har sentimentala band till och som jag förmodligen aldrig kommer sälja/byta bort. Det rör sig om prisklassen 1000-50.000:-.

Ofta blir jag sugen på nytt men känner att jag inte vill samla på mig fler klockor, samtidigt som jag då inte vill sälja några av de jag har. Så jag har funderat på att testa att flippa klockor istället för att gifta mig med dem. Då skulle jag kunna testa en hel massa klockor, och även klockor som är roliga men inte keepers. Säg att man har en budget, typ 150k, till en klocka och sedan byter man klocka var 6:e till 12:e månad. Låter som en kul idé, men jag funderar på hur det blir i praktiken? Är det svårt att omsätta klockor i den klassen? Riskerar man samma meck som när man säljer begbilar med däcksparkare och oseriösa personer? Har aldrig varit uppe på den prisklassen så det är lite oprövat territorium... Vad säger ni med mer erfarenhet?
Tror inte det ska vara några problem, visst att pengarna "äts upp lite" om du förstår vad jag menar.
Blir nog dock svårt och köpa nytt då det är lite värdeminskning direkt när man hämtar ut den, men på begagnat marknaden samt att man är konsekvent noggrann med cert och fullset och dylikt. Absolut.

Låter kul :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Marknaden för klockor i den prisklassen du nämner (100k-150k) finns, men prisklassen gör nog ändå att färre har ekonomiska möjligheter att köpa.
Angåend sk däcksparkare o s v beror det nog mycket på var någonstans du annonserar om försäljning. Annonserar du här på KS tror jag du får ett minimalt antal sådana, men kör du blocket blir det annorlunda.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag skulle tro att det går nån mental gräns vid 100kkr. Vill du kunna flippa någolunda smidigt på KS är det nog lättare om du håller dig under den nivån. Beror förstås mycket på vilka klockor du tänker dig testa. Nytt/begagnat/vintage etc. Lycka till!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tror nog också att 100k är smärtgränsen för många. Ju dyrare, desto färre som kan köpa din klocka.
 

Snårtas

Rolex
Jag har sålt både över och under 100k på KS och nog aldrig haft problem att sälja. Måste betyda att jag släpper iväg för billigt :(
Det enda som var lite knepigt var en JLC, men den enda spekulant jag hade var seriös och ville verkligen ha klockan, så det gick i slutändan. Tror fabrikat och servicehistorik spelar större roll över 100k. Många är lite ängsliga över servicekostnad på "the big 3".
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte hur ni andra tänker men för mig är 80' en psykologisk gräns i och med att hemförsäkringen täcker upp till 80'. Över 80 behövs värderingsintyg, specialförsäkring mm.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Vet inte hur ni andra tänker men för mig är 80' en psykologisk gräns i och med att hemförsäkringen täcker upp till 80'. Över 80 behövs värderingsintyg, specialförsäkring mm.
Som en liten parantes, det beror på vilket bolag du använder finns dom som har upp till 100k i drulle, värderingsintyg behöver inte heller vara ett krav för specialförsäkring.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Det stämmer och dom är väldigt bra att ha och göra med, däremot så kostar det ju betydligt mer än ett drulletillägg för din hemförsäkring.
Sant, men sedan täcker dom också högre belopp på just klockor, och har inte avdrag för ålder, vilket de flesta andra försäkringsbolag har.
Drar en högre kostnad, men täcker mer.:)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Beror helt på vilka klockor du är ute efter att prova och flippa.
Jag har sålt flera klockor mellan 100-150k på KS och blocket som blev sålda innom någon dag.
Har haft andra mellan 50-80k som varit väldigt svårsålda.

Så det beror mer på modell än på priset många gånger.
Klockor som gemene man känner igen är mycket mer lättsålda som tex. Rolex, AP Royal Oak, IWC Piloter, vissa Patek osv.
Mer WIS klockor som JLC, Glashutte, Lange kan vara svårare att hitta köpare till då kundkretsen är mindre.
Det har i varje fall varit min erfarenhet när jag har sålt.

Vilka klockor har du på önskelistan?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Som de andra ovan säger så är det rent generellt inga större svårigheter att likvidera klockor snabbt även i högre segment så länge det från de större tillverkarna. Men allt beror lite på hur man prissätter sig, finns flera exempel på ändå populära klockor men som ändå inte blir sålda. Jag säger kör på, klart du ska ta klockintresset till nästa nivå :cigar:
 

Johe

Omega
Verkar ju onekligen inte som jag är helt ute och cyklar ändå... Och som många varit inne på så är det begköp jag tänkte på, att köpa nytt och flippa med den frekvensen känns inte som någon billig hobby :)

Exempel på klockor jag skulle kunna tänka mig att testa är t ex helguldsrolex, Hublot, AP ROO, något strösslat, ovanligare Panerai mm. Så mer åt bling-hållet än WIS-hållet :) får fundera nån sväng till, ett tu tre dyker det upp något intressant.
 

Chattras

Cartier
Jag har sålt en del klockor i det segmentet. Grundregeln är väl den samma som med de flesta försäljningarna. Se till att ha tiden på din sida. Har du ingen brådska att sälja så går det förr eller senare. Finns inget sämre än att sälja när man behöver pengar.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Allt blir sålt till slut. Såväl PP i guld som Sub i stål. Förköp dig inte bara så att du måste sälja.
 
Topp