• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flugfiske

P-A

Sir Spamalot
Jag tänkte ta steget från att bara fiska med kastspö till flugfiske.
Men jag vill prova på först, är det bågon som har tips på vad man ska köpa för enkelt startkit?

Vad ska man tänka på?

Eller om någon har något billigt ligga de som de vill bli av med? :)
 

tengel26

Panerai
Traska in till den lokala fiskeshopen så brukar dom kunna knåpa ihop ett nybörjarset för en tusing.
Byt sedan upp dig om du fastnar för det.
Själv kör jag
med Sameo svensk, kvalité!
 
  • Like
Reactions: P-A
Jag tänkte ta steget från att bara fiska med kastspö till flugfiske.
Men jag vill prova på först, är det bågon som har tips på vad man ska köpa för enkelt startkit?

Vad ska man tänka på?

Eller om någon har något billigt ligga de som de vill bli av med? :)
Hej! Instämmer i att en lokal shop bör kunna rekommendera något. De föreslagna Sameo o Sage är fina grejor men Sage kostar en slant o lämpar sig oftast för fiske i stilla vatten. Rullen behöver inte vara High-Tech som Loop. Men du blir nog förvånad över priset på en bra lina. Själv plockar jag gärna fram ett gammalt bambuspö, men så fiskar jag bara i strömmande vatten. Komplettera gärna med någon bra bok t.ex av Johan Klingberg.
Piscator non solen piscatur est!
 
Jag köpte mig en Loop startkit för några år sedan när jag tänkte börja men insåg snabbt att det var alldeles för mycket bök och stök samt svårt så jag gav tyvärr upp den karriären.

Lycka till dock, är nog grymt kul när man väl få koll på det!
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Hur kan jag ha missat denna tråd!? Är själv sportfiskare av alla dess slag, var och vad hade du tänkt fiska? Det är trots allt ganska stor skillnad på en bäcköring och en lax eller gädda?
 

P-A

Sir Spamalot
Hur kan jag ha missat denna tråd!? Är själv sportfiskare av alla dess slag, var och vad hade du tänkt fiska? Det är trots allt ganska stor skillnad på en bäcköring och en lax eller gädda?

Jag skulle vilja ha något som passar det mesta. Men jag tänker mest på lite strömt vatten.
Harr, abborre, öring osv.
 

Heritage

Omega
Jag skulle vilja ha något som passar det mesta. Men jag tänker mest på lite strömt vatten.
Harr, abborre, öring osv.
Det här var nog den viktigaste infon so far. Som tidigare sagts finns det färdiga kit för vettiga pengar att börja med innan man köper på sig andra och dyrare utrustning som ex Sage och Loop. Klassen på ditt set är desto viktigare för det du vill ha det till. I ditt fall skulle jag råda klass 5/6.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Jag skulle vilja ha något som passar det mesta. Men jag tänker mest på lite strömt vatten.
Harr, abborre, öring osv.
Som sagt, viktig information! Och jag kan bara hålla med, ett klass 5-6 är nog de enda rätta att börja med. Har du ev tänk fiska vid lite öppnare vatten/kusten råder jag dig nog till ett klass 6 just eftersom vinden kan vara knepig, framförallt i början. När du sedan känner dig säker på kommer du säkert vilja ha flera klasser i alla fall och olika spön för olika ändamål.

Det finns många bra nybörjarkit, själv kör jag mycket Vision och de har deras instegsmodell Vipu som är väldigt mycket spö för pengarna tycker jag. Detta spö plus en valfri rulle, typ okuma airframe eller Vision koma, och en 2:a sorterings-lina flytlina från dan-tackel är nog de bästa tips jag kan ge om du vill att de ska synas att du inte bara gått och köpt första bästa kit. [emoji1]


Fishline.se har annars ett bra kit med just Vipu för 1999:-. De har även ett med Guideline Exp4 som också ska vara ett bra nybörjarspö men de har jag inte känt på.
http://www.fishline.se/vision-vipu-flugset/product_details.php/products_id/1106

Lycka till och skitfiske! Bara att fråga på, finns även väldigt bra forum som fiskesnack och edgeflyfishing om du vill sitta och jaga tonvis med information.
 
  • Like
Reactions: P-A
Topp