Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Flyga med radioaktiv klocka?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Spindel, 2 maj 2014.

1. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Detta kanske är en puckad fråga men vågar jag flyga med min mögliga vintage Tissot med radiumtavla?

Då det är ett arvegods är jag livrädd att de ska ta den ifrån mig för att den är radioaktiv :p

Eller kan man gissa att strålningsdoserna är så låga så det ej ger utslag på röntgen eller i bågen?

2. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Du kan nog vara heeeeelt lugn... :)

3. JayJay

JayJay Biskop

Har du någonsin hört talas om någon som blivit av med sin klocka av det skälet? Inte det... då kan du nog vara lugn som en filbunke ;)

Ha en trevlig flygtur!

4. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Flyg på:D

5. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

De kommer ta klockan och sätta dig i isoleringscell.

Bodén, David, per nordström och 4 andra gillar detta.
  6. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Har överhuvudtaget inte hört om så många som har klockor med radiumtavlor nuförtiden ;)

Jag tänkte att de kan ha blivit jobbigare på den punkten efter 2001 :p

JayJay gillar detta.
  7. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O

Det är för att alla hamnar i isoleringscell på Guantanamo.... :nailbiting:

Ernesto och JayJay gillar detta.
  8. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Haha, skön trådstart:D Tror du kan vara heeelt lugn;)

9. Huntsman

Huntsman Bonde

Från:
    Norrland
    Kan garantera att en klocka med radiumtavla utgör inga som helst problem i säkerhetskontrollen. Jobbar i den branschen sedan många år.:)

Det händer att en del inte vill skicka sina klockor genom röntgenmaskinerna eller detektorbågarna men dessa är heeelt ofarliga för både mekaniska & batteridrivna ur.
    Som jämförelse så utsätts man för lika mycket strålning på en 10-timmars flygresa på 10 000 m som man skulle hoppa in & åka på en genomlysning, (OBS att detta förstås ej är tillåtet:D ) i en konventionell handbagageröntgen som används på de flesta flygplatser.

trumpetera, Adl_Sthlm och David gillar detta.
  10. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Hehe strålningen i så låga nivåer är jag inte ett dugg rädd för, irriterar mig mer på att gemeneman verkar ha en fobisk rädsla för radioaktivitet (givetvis inte ofarligt men långt ifrån det domedagsbudskap som ständigt skanderas)

trumpetera gillar detta.
  11. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Jag vet att folk har fastnat pga armbandsurets radioaktivitet... Dock var det gamla Panerais.

12. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Fast de kan väl förse en mindre stad med värme och el... :p

David gillar detta.
  13. Huntsman

Huntsman Bonde

Från:
    Norrland
    Mig veterligen så har ingen stoppats i Sverige de senaste åren på gr.av sin klocka men kommer det något märkt med symbol för radioaktivitet så kan det nog bli problem, såvida man inte klassar det som Dangerous goods & skickar det enligt gällande regelverk...

Ett betydligt värre tecken är om kontrollanten tar av sin egen klocka & börjar prata om en djupsökning. :nailbiting:

:D

Everglade och Criss Cross gillar detta.
  14. Teknikfreak

Teknikfreak Stadsbo

och sen tar han på sig en gummihandske :facepalm:

15. Denavi

Denavi Torpare

Nemam problemas.

16. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Då hade de väl en sån grön soptunna man kunde slänga klockan i, likt de behållare som nu finns för flaskor och liknande;)

Mårtenssons ur Brookfield