• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flygarur

Jan Fidjeland

Breitling
Denna klocka såldes på Bukowskiauktion för några år sedan.
Någon som känner till något om den?
Pi05ML6.jpg
 

Jan Fidjeland

Breitling
Här e min!

Den har en störande buckla på urtavlan troligen efter nån incident.
Min är dessutom en hammarautomat, en tidig version med andra ord.



fint exemplar. ta väl hand om den. det finns inte så många. de betraktas som "the holy grail"bland universal samlare =prisatta därefter.
klockan användes i stort sätt dagligen under 40 år så den har nog varit med om den del.
min fars ex har även en hammarautomat.
känner du till proveniensen för ditt ex?
har du bild på serienumret på baksidan?
LWoBQn2.jpg
 

Jan Fidjeland

Breitling
fint exemplar. ta väl hand om den. det finns inte så många. de betraktas som "the holy grail"bland universal samlare =prisatta därefter.
klockan användes i stort sätt dagligen under 40 år så den har nog varit med om den del.
min fars ex har även en hammarautomat.
känner du till proveniensen för ditt ex?
har du bild på serienumret på baksidan?
LWoBQn2.jpg

ytterligare bild av min "störande" buckliga urtavla
2Y4TFrc.jpg
 

Jens

Greedo
Här är en bild på locket. Vad kan du utläsa från det?



Den tillhörde min frus farfar som arbetade som flygmekaniker på SAS.

Jens
 

Jan Fidjeland

Breitling
Här är en bild på locket. Vad kan du utläsa från det?



Den tillhörde min frus farfar som arbetade som flygmekaniker på SAS.

Jens

Mkt Intressant!
Din ser också väl använd ut vilket är som det ska vara tycker jag.
Våra klockar är identiska, enbart den sista siffran skiljer dem åt.
0 resp 8. Dvs min är ngt äldre ;)
Var din frus farfar också med på nordpolsöverflygningen 1954?
Min far står till höger på den lilla bilden högre upp i denna tråd.
Fungerar din klocka fortfarande bra?
Har du en bättre bild på urtavlan där man kan se kulören och den inre tavlan välvning?
/Jan
 

Jens

Greedo
Jag ska kolla efter fler bilder. Den fick en lätt uppfräschning av mig för nåt år sedan då visarna var rostiga och tavlan var smutsig. Jag vill minnas att jag dokumenterade det så det ska finnas lite fler bilder nånstans.

Tyvärr så har både min svärfar och hans far gått ur tiden, dessutom var svärfar enda barnet, så det är svårt att få tag på mer info.
Jag är dock ganska säker på att han var med på flygningen.
Klockan fungerar oförskämt bra.

Jens
 

Jan Fidjeland

Breitling
Jag ska kolla efter fler bilder. Den fick en lätt uppfräschning av mig för nåt år sedan då visarna var rostiga och tavlan var smutsig. Jag vill minnas att jag dokumenterade det så det ska finnas lite fler bilder nånstans.

Tyvärr så har både min svärfar och hans far gått ur tiden, dessutom var svärfar enda barnet, så det är svårt att få tag på mer info.
Jag är dock ganska säker på att han var med på flygningen.
Klockan fungerar oförskämt bra.

Jens

Jag har en mkt stor svartvit bild på hela besättningen då de står runt flygtrappan på LAX. Skall skanna den vid tillfälle så kan säkert din fru känna igen sin farfar. Kul att din klocka fungerar så bra. Säger en del om dessa urs höga kvalitet. Förmodar att du även använder din dagligen. Min är också nyligen rengjord/servad men inget mer. Min urmakare är lyrisk över kvalitén på dessa ur. Har du varit inne på Omegaforum/Univeral Geneva?
 

Jan Fidjeland

Breitling
Dessa bägge "issued" fr 1943 gjorde en visit i min låda, inuti Omega 30T2, den ena RAF den andra FAA (Fleet Air Arm, marinflyg). 34mm, fatta vilken fördel i en tight cockpit att ha denna på armen istf nån jäkla 55mm lange... Omega-Luftwaffe 1-0...

IMGP0183.jpg


IMGP0184.jpg



Ordern från UK till Omega 1943, urverken flögs ut ur schweiz i mosquitos på låg höjd under natten och monterades i England...

RAF1942order.jpg
 

Jan Fidjeland

Breitling
din samling ser fantastisk ut, speciellt omega-53 an.det är nog "the holy grail" av RAF klockor vad jag förstår. värt en del. snyggare en en IWC mk 10 tycker jag
 

Jan Fidjeland

Breitling
tack för länken till singelstraps jag har köpt från usa tidigare, visste ej om denna. 400:- för läder NATO är prisvärt.
håller med betr. storleken. max 39-40 dock annars tycker jag inte de är användbara till vardags- och det är ju det som är roligt!
 
Topp