Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Flytande-sekund-quartsare?

Diskussion i 'Diskussion' startad av ironcastle, 23 november 2013.

1. ironcastle
    Trådstartare

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Hej
    Jag som rookie tror mig ha förstått att det finns quartsare med flytande sekundvisare. Kan ni som har koll utbilda mig lite i temat? Vilka har det? Vilken "frekvens" jobbar de med, dvs flyter den utan ryck?
    Funkar detta bra hamnar batteriklockor i en ny dager för mig.

Mvh ironcastle

2. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Bulovas "Precisionist" urverk tickar 16ggr/sek så "flyter" ganska fint. Har två stycken, en 96B218 och en 97B110. Snygg design och fina detaljer, kan inte klaga, särskilt med tanke på priset!

(262144 hz jämfört med 32768 på en vanlig kvartsare)

3. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Seikos Spring Drive flyter väl på fint, och är quartz.

vonbahr gillar detta.
  4. ironcastle
    Trådstartare

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Tack för svar. Finns det fler märken som kör med flytande sekund?

5. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Omega f300Hz, kallad Electronic tror jag flyter. Inte testat men det finns flera på forumet. Finns i en massa olika skepnader.
    Tror det är Bulova-verk i en del gamla Omegor?

6. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Inget kvartsverk dock.

Om jag minns rätt var Bulova först med Accutron urverken (stämgaffel) sen tillverkade Omega/ESA liknande under nåt avtal med Bulova.

Bojke gillar detta.
  7. ironcastle
    Trådstartare

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Nu kanske jag svär i kyrkan. Förlåt i så fall. Men är Bulova nåt att ha?

8. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Aha! Så sant.

9. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Nu ljuger du väl ändå...

Bojke gillar detta.
  10. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Dom har gjort mycket fint förut och har en del godbitar i dagens sortiment men även mycket skräp.

Plocka russinen ur kakan så ja.
    Om man vet vad man bär så är det något att ha.

11. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Nu när Bulova gått in som ny sponsor till United så finns det inte en chans att en sådan kommer innanför dessa fyra väggar. Så snart det blev officiellt så såldes de två jag hade :) Onödig kuriosa, but still!

Mforce gillar detta.
  12. ironcastle
    Trådstartare

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Jag vet inte om jag blev så mycket klokare av att de sponsrar United. Men om några russin ska plockas, vilka är de då?

13. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Om det är en ren batteridriven quartz (med stegmotor) du är ute efter kan du räkna bort Spring Drive, eftersom de inte går på batteri och saknar stegmotor.:)

14. Mforce

Mforce Biskop

Slapp jag fundera på en Bulova nåt mer då. Officiell United-klocka känns spontant rätt avtändande.

Hoarz gillar detta.
  15. ironcastle
    Trådstartare

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Ja, min förhoppning var att hitta något som inte behöver dras upp stup i kvarten, om man har några att byta med, så att säga. Och jag känner att jag blivit beroende av en sekundvisare som flyter fram. Det är vad jag vill mötas av när jag gluttar på mitt ur.

Vad ska jag söka efter om jag ska leta efter tekniken? Stegmotor, är det så det heter? Finns det andra uttryckssätt också?

En Grand Seiko med spring drive vill jag ha ägt innan jag lägger ner förgott, men det var inte det jag sökte nu eftersom den lik förbaskat stannat efter några dagar. Så tanken är ju att, precis som står att läsa i andra trådar, ha något som man bara kan ta på utan att dra upp och ställa in när man ska ge sig av ganska snabbt.

16. joey

joey Stadsbo

Rolex första batteriklocka "Rolex Quartz" med Beta 21-urverket har flytande sekundvisare.

17. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Nya eller begagnade?

Begagnat, kolla Accutron klockorna från 60-talet/70-talet. De hade några olika urverk (214, 218, 219, troligtvis fler som jag inte minns). 219 var en budgetvariant med en coil så inte lika eftertraktade som de andra. Finns en säljare från Bulgarien(?) på ebay som säljer servade klockor, dock har jag hört att de kan vara lite franken dvs inte 100% original men med riktiga Bulova delar. En rolig variant är "Astronaut" med GMT, den är fin och annorlunda.

Modernt, så tycker jag de flesta Bulova uren ser för jävliga ut helt enkelt. Men det finns några som jag gillar skarpt och äger. Var medveten om att det bara är "Precisonist" modellerna som har det lite mer speciella kvartsverket med svepande sekund...

96B128 har en fin urtavla med mycket detaljer och skön design:

97B110 måste vara världens mest svårfotade. Har inget bra foto själv och google image search hittar inga riktigt bra heller.. Rosé och skön stil:

yonsson gillar detta.
  18. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Hade accutron svepande sekundvisare?

19. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Tydligen, ja :)
    Hittade liknande fråga (perfect sweeping sekonds watch) på annat forum, och förslagen var:
    1. Seiko Spring Drive
    2. No second hand watch
    3. Medication

Inte helt relevant, men vansinnigt roligt

Bino och laketwig gillar detta.
  20. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ja

21. yonsson

Från:
    GBG
    Det där med tickande sekundvisare på kvartsklockor är lite roligt. Seiko gjorde ett kvartsurverk med svepande sekundvisare för väldigt länge sedan 70/80-talet, men gjorde därefter enbart klockor med tickande sekundvisare eftersom tickandet var en indikator på att det var just ett kvartsverk vilket ansågs vara bättre än mekaniska klockor.

"here is absolutely no start/stop of the second hand. Uses 1/4 step second step motor that drives the train thru a spiral spring and viscous damper arrangement that smooths out the pulses so that the gear train moves continuously.
    Case is gold tone color case. 34mm wide, 40mm lug to lug and only 6mm thick beautiful watch. Movement is battery operated SEIKO Cal. 5S21 Quartz Movement. Band is 18mm band loaded! Very hard to find today."

22. yonsson

Från:
    GBG
    Personligen tycker jag 9F-urverkets sekundvisare är riktigt sexig. Den dubbelpulsiga motorn gör att sekundvisaren trillar fram istället för hoppar som på en vanlig kvartsare. Det är svårt att se på film, men i verkligheten är det ganska stor skillnad om man är nördig.

DrSbaitso gillar detta.
  23. ironcastle
    Trådstartare

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Tack! Intressant! Jag kan inte mer än hålla med om att de verkar ha valt att sätta sina fina verk i anskrämliga hållare (boetter alltså). Jag har inte funnit en enda som jag egentligen skulle vilja ha. Möjligen bortsett från just den bruna, överst bland bilderna.
    Men jag ska ta mig en titt på GMT:n, den låter intressant.

En annan fundering jag har: En elektronisk klocka från 70-talet. Det låter ju inte helt tillförlitligt i mina öron. Elektroniken då var väl inget att hurra för direkt. Åtminstone inte i bilvärlden, vilket väl förvisso är ett rätt uselt argument i detta sammanhang. Det föder dock en fundering hos mig. Kan jag räkna med att en elektronisk klocka från dessa dagar verkligen fungerar? Om den skulle paja, är det rimligt att laga den då? Eller är det oförsvarligt ekonomiskt sett?

24. yonsson

Från:
    GBG
    ironcastle
    Stämgaffelurverk är kända för att vara svindyra att laga så jag skulle aldrig köpa en klocka med stämgaffelurverk för mer än en tusing oavsett hur coola de är.

25. ironcastle
    Trådstartare

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan

Jag kan bara konstatera att jag inte är tillräckligt nördig än. Utan förstoringen hade jag inte fattat att det var något speciellt med den. Däremot kunde mitt otränade öga trots allt konstatera att det är den första klocka jag någonsin sett in action som prickar varje index med sin sekundvisare. Bara det är i o f s en anledning att ha den:)

yonsson gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield