• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flytande-sekund-quartsare?

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hej
Jag som rookie tror mig ha förstått att det finns quartsare med flytande sekundvisare. Kan ni som har koll utbilda mig lite i temat? Vilka har det? Vilken "frekvens" jobbar de med, dvs flyter den utan ryck?
Funkar detta bra hamnar batteriklockor i en ny dager för mig.

Mvh ironcastle
 

leicaphile

Panerai
Bulovas "Precisionist" urverk tickar 16ggr/sek så "flyter" ganska fint. Har två stycken, en 96B218 och en 97B110. Snygg design och fina detaljer, kan inte klaga, särskilt med tanke på priset!

(262144 hz jämfört med 32768 på en vanlig kvartsare)
 

leicaphile

Panerai
Omega f300Hz, kallad Electronic tror jag flyter. Inte testat men det finns flera på forumet. Finns i en massa olika skepnader.
Tror det är Bulova-verk i en del gamla Omegor?

Inget kvartsverk dock.

Om jag minns rätt var Bulova först med Accutron urverken (stämgaffel) sen tillverkade Omega/ESA liknande under nåt avtal med Bulova.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Nu när Bulova gått in som ny sponsor till United så finns det inte en chans att en sådan kommer innanför dessa fyra väggar. Så snart det blev officiellt så såldes de två jag hade :) Onödig kuriosa, but still!
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Om det är en ren batteridriven quartz (med stegmotor) du är ute efter kan du räkna bort Spring Drive, eftersom de inte går på batteri och saknar stegmotor.:)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ja, min förhoppning var att hitta något som inte behöver dras upp stup i kvarten, om man har några att byta med, så att säga. Och jag känner att jag blivit beroende av en sekundvisare som flyter fram. Det är vad jag vill mötas av när jag gluttar på mitt ur.

Vad ska jag söka efter om jag ska leta efter tekniken? Stegmotor, är det så det heter? Finns det andra uttryckssätt också?

En Grand Seiko med spring drive vill jag ha ägt innan jag lägger ner förgott, men det var inte det jag sökte nu eftersom den lik förbaskat stannat efter några dagar. Så tanken är ju att, precis som står att läsa i andra trådar, ha något som man bara kan ta på utan att dra upp och ställa in när man ska ge sig av ganska snabbt.
 

leicaphile

Panerai
Jag vet inte om jag blev så mycket klokare av att de sponsrar United. Men om några russin ska plockas, vilka är de då?

Nya eller begagnade?

Begagnat, kolla Accutron klockorna från 60-talet/70-talet. De hade några olika urverk (214, 218, 219, troligtvis fler som jag inte minns). 219 var en budgetvariant med en coil så inte lika eftertraktade som de andra. Finns en säljare från Bulgarien(?) på ebay som säljer servade klockor, dock har jag hört att de kan vara lite franken dvs inte 100% original men med riktiga Bulova delar. En rolig variant är "Astronaut" med GMT, den är fin och annorlunda.

Modernt, så tycker jag de flesta Bulova uren ser för jävliga ut helt enkelt. Men det finns några som jag gillar skarpt och äger. Var medveten om att det bara är "Precisonist" modellerna som har det lite mer speciella kvartsverket med svepande sekund...

96B128 har en fin urtavla med mycket detaljer och skön design:
ysBddgn.jpg


97B110 måste vara världens mest svårfotade. Har inget bra foto själv och google image search hittar inga riktigt bra heller.. Rosé och skön stil:
enbBD6d.jpg
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Tydligen, ja :)
Hittade liknande fråga (perfect sweeping sekonds watch) på annat forum, och förslagen var:
1. Seiko Spring Drive
2. No second hand watch
3. Medication

Inte helt relevant, men vansinnigt roligt
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där med tickande sekundvisare på kvartsklockor är lite roligt. Seiko gjorde ett kvartsurverk med svepande sekundvisare för väldigt länge sedan 70/80-talet, men gjorde därefter enbart klockor med tickande sekundvisare eftersom tickandet var en indikator på att det var just ett kvartsverk vilket ansågs vara bättre än mekaniska klockor.

"here is absolutely no start/stop of the second hand. Uses 1/4 step second step motor that drives the train thru a spiral spring and viscous damper arrangement that smooths out the pulses so that the gear train moves continuously.
Case is gold tone color case. 34mm wide, 40mm lug to lug and only 6mm thick beautiful watch. Movement is battery operated SEIKO Cal. 5S21 Quartz Movement. Band is 18mm band loaded! Very hard to find today."

 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Personligen tycker jag 9F-urverkets sekundvisare är riktigt sexig. Den dubbelpulsiga motorn gör att sekundvisaren trillar fram istället för hoppar som på en vanlig kvartsare. Det är svårt att se på film, men i verkligheten är det ganska stor skillnad om man är nördig.

 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Nya eller begagnade?

Begagnat, kolla Accutron klockorna från 60-talet/70-talet. De hade några olika urverk (214, 218, 219, troligtvis fler som jag inte minns). 219 var en budgetvariant med en coil så inte lika eftertraktade som de andra. Finns en säljare från Bulgarien(?) på ebay som säljer servade klockor, dock har jag hört att de kan vara lite franken dvs inte 100% original men med riktiga Bulova delar. En rolig variant är "Astronaut" med GMT, den är fin och annorlunda.

Modernt, så tycker jag de flesta Bulova uren ser för jävliga ut helt enkelt. Men det finns några som jag gillar skarpt och äger. Var medveten om att det bara är "Precisonist" modellerna som har det lite mer speciella kvartsverket med svepande sekund...

Tack! Intressant! Jag kan inte mer än hålla med om att de verkar ha valt att sätta sina fina verk i anskrämliga hållare (boetter alltså). Jag har inte funnit en enda som jag egentligen skulle vilja ha. Möjligen bortsett från just den bruna, överst bland bilderna.
Men jag ska ta mig en titt på GMT:n, den låter intressant.

En annan fundering jag har: En elektronisk klocka från 70-talet. Det låter ju inte helt tillförlitligt i mina öron. Elektroniken då var väl inget att hurra för direkt. Åtminstone inte i bilvärlden, vilket väl förvisso är ett rätt uselt argument i detta sammanhang. Det föder dock en fundering hos mig. Kan jag räkna med att en elektronisk klocka från dessa dagar verkligen fungerar? Om den skulle paja, är det rimligt att laga den då? Eller är det oförsvarligt ekonomiskt sett?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
ironcastle
Stämgaffelurverk är kända för att vara svindyra att laga så jag skulle aldrig köpa en klocka med stämgaffelurverk för mer än en tusing oavsett hur coola de är.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Personligen tycker jag 9F-urverkets sekundvisare är riktigt sexig. Den dubbelpulsiga motorn gör att sekundvisaren trillar fram istället för hoppar som på en vanlig kvartsare. Det är svårt att se på film, men i verkligheten är det ganska stor skillnad om man är nördig.


Jag kan bara konstatera att jag inte är tillräckligt nördig än. Utan förstoringen hade jag inte fattat att det var något speciellt med den. Däremot kunde mitt otränade öga trots allt konstatera att det är den första klocka jag någonsin sett in action som prickar varje index med sin sekundvisare. Bara det är i o f s en anledning att ha den:)
 
Topp