• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flytt av databas, sidan stängd mellan 22:00-?

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
För icke-tekniska:
Sidan stänger klockan 22:00, tills vidare. Vågar inte säga hur länge.
Sysselsättning under tiden: Ta en kaffe och peta på en klocka.

För tekniska:
Jag börjar flytten med att lägga SQL-databasen hos City Network, connectar sedan till den från Binero-sidan. Domänen flyttar jag över direkt, men då DNS:erna kan ta upp till 48h att uppdatera så blir det en glitch om jag inte flyttar databasen (som är dynamisk) först (webbfilerna är statiska).
Sysselsättning under tiden: Skriv ett script som kollar status för DNS-records på klocksnack.se
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok! Jag börjar scripta en dynamisk DNS så att jag kan ta en SQL på någon annans domäner!

Nää.. Tar nog en fika och pillar på en klocka istället... :cool:
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Ok, vi är tillbaka. Dessvärre på samma databas som innan.
Allt gick bra, men tydligen är City Networks SQL-server lite snål med connections. Ni som minns de problem vi hade med "max_user_connections" vet vad jag talar om. Bytte kvickt tillbaka.

Nu är jag trött på att laga med silvertejp.
Nästa uppdatering av Klocksnack kommer bli väl tilltagen, på alla sätt och vis - det lovar jag er.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Fast nu är jag butter och slut i huvudet efter SQL-meck.

Tack för att ni står ut, ni förtjänar en stabil och trevlig sida - det ska ni få inom en väldigt snar framtid.

God natt på er. :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
theargonaut skrev:
Kapa TTT! Den verkar ju fungera ;)
Nu har jag inte sett deras loggar, men jag gör en kvalificerad gissning på att vi har ganska mycket mer tryck på databasen än TTT...

Med de modifikationer som jag vill ha här på Klocksnack (den här foruminstallationen är långt ifrån vanilla) så verkar det inte hålla riktigt med phpBB som mjukvara.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
daviden skrev:
theargonaut skrev:
Kapa TTT! Den verkar ju fungera ;)
Nu har jag inte sett deras loggar, men jag gör en kvalificerad gissning på att vi har ganska mycket mer tryck på databasen än TTT...

Med de modifikationer som jag vill ha här på Klocksnack (den här foruminstallationen är långt ifrån vanilla) så verkar det inte hålla riktigt med phpBB som mjukvara.
Det var lite halvt på skoj, och visst förstår jag att de har betydligt mindre trafik.

Keep up the good work! Only the best is good enought för KS ;) Vi är nog många som kan tänka sig donera lite pengar, om det skulle hjälpa till att få det som vi vill ha... Dvs Klocksnack :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
theargonaut skrev:
daviden skrev:
theargonaut skrev:
Kapa TTT! Den verkar ju fungera ;)
Nu har jag inte sett deras loggar, men jag gör en kvalificerad gissning på att vi har ganska mycket mer tryck på databasen än TTT...

Med de modifikationer som jag vill ha här på Klocksnack (den här foruminstallationen är långt ifrån vanilla) så verkar det inte hålla riktigt med phpBB som mjukvara.
Det var lite halvt på skoj, och visst förstår jag att de har betydligt mindre trafik.

Keep up the good work! Only the best is good enought för KS ;) Vi är nog många som kan tänka sig donera lite pengar, om det skulle hjälpa till att få det som vi vill ha... Dvs Klocksnack :)
Ingen fara. :)

Jag håller f ö alltid vad jag lovar, och jag har lovat en stabil sida, och nu kommer jag slänga in bättre också. Stabilare och bättre.

Fast, nu blir det sängen. :)
 

calzone

Vacheron
Eftersom sökfunktionen inte fungerar så kan jag inte hitta tråden serverproblem, Har försökt komma in på forumet 1 timme äntligen lyckades jag...Till en början gick det inte att besvara trådar men nu äntligen...Morgonen är ju helig och då vill man skumma genom forumet så snälla jobba med sidan på natten istället :D
 
U

urinvånaren

Guest
Han gör säkert allt han kan....vi kan bara vänta så löser det sig :D
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag gör som sagt allt jag kan...

Tyvärr tar saker lite tid, håller tummarna för ert tålamod.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag vrålar lite för mig själv av frustration här...

Om ni får något felmeddelande så låt mig veta. :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bildtest...
7942E42A-3130-43FA-85FC-6670C8D1DCC8-152-00000006356AC2D1_zps6ea7408d.jpg


Lägga in bild verkar funka. Däremot så loggas jag ut varje gång jag stänger ner forumet?
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Lägga in bilder från webben har jag inte stängt av, det är enbart uppladdning direkt till webbplatsen jag avaktiverat (tills vidare).

RicVin, testa att tömma webbläsarens cache.
 

Calle

Omega
Problemet med inloggningen beror förmodligen på att siten just nu går genom City Networks Varnish Cache.
daviden: Peka DNSen mot 188.95.227.21 så bör det lira bättre.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
daviden skrev:
Lägga in bilder från webben har jag inte stängt av, det är enbart uppladdning direkt till webbplatsen jag avaktiverat (tills vidare).

RicVin, testa att tömma webbläsarens cache.

Daviden... Du kommunicerar med en herre som snart fyller 50. Hur tömmer man cachen på en iPad?? :D
Förresten så försvann den bild jag nyss la in ser jag nu?!

Edit: nu funkar både inloggningen och jag ser bilden igen... Jag har inte gjort ngt så du måste ha löst ev problem daviden! :D
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Bara jag som har problem att posta via Tapa?
ereta9uz.jpg

Edit: detta inlägg är via Tapatalk. Verkar uppstå sporadiskt, provade precis igen med samma felmeddelande.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Calle skrev:
Problemet med inloggningen beror förmodligen på att siten just nu går genom City Networks Varnish Cache.
daviden: Peka DNSen mot 188.95.227.21 så bör det lira bättre.
Tack för heads up! Ändrat nu.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Och nu är vi tillbaka på klocksnack.se också.

Login/logout-problemet lär vara löst inom 1-2 timmar (då DNS'n uppdateras).

@Rber
Ska kolla vidare på det där.
Testa att logga ut/logga in igen så länge.
 
Topp