• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flytt till Uppsala (tankar & tips)

Wizzo

Panerai
Tjabba!

Jag & min sambo tar pick & pack mot Uppsala efter sommaren för främst studier men även ev. jobb. Behöver nu ha idéer & tankar av er som bor/bott där eller bara ni som har allmän stenkoll, hur vi ska tänka med boende i Uppsala. Bostads-/hyresrätt? Vart i Uppsala är det taktiskt att placera sig om det är Uppsala universitet vi ska läsa på?
All input uppskattas skarpt! :)

Med vänlig hälsning, Gurra
 
Senast ändrad:

Mvnordlander

Cartier
Bor i Uppsala i korridor genom nation. Optimalt är väl att bo i luthagen, nära till allt och väldigt trevliga områden, kostar väl dock därefter. Inte så säker på om det finns många hyresrätter som är lätta att få där heller. Kolla gruppen "bostad i Uppsala" på facebook, där kommer det upp en del andrahandskontrakt.

(Du kanske ska flytta denna tråd till OT-forumet. Diskussionsdelen av forumet är nog bara för klockrelaterade ämnen)
 
Hej! Jag bor i korridor genom nation. Det som kan sägas är att universitetet är väldigt utspritt över staden så läge beror helt på var ni ska plugga (och om inte samma lär ni hamna på olika ställen). Det som rekommenderas är att snabbt ställa sig i bostadskö i nation samt den kommunala bostadskön, som de precis gjort om på något sätt.
 

DrKlocka

Audemars
Har bott i Uppsala i fyra år men kommer att flytta iväg till sommaren. Det är en bra stad för att plugga, men skulle personligen inte trivas i staden om det inte vore för att plugga. Staden är väldigt tillrättalagt för studenter. Att köra bil i staden är i mitt tycke rena pesten. Rödljus överallt. Otroligt osmidigt för att vara en så liten stad, men kommunen är ju ganska konservativ och vill egentligen få bort så mycket biltrafik från staden som möjligt.
Ska ni bo i studentbostad, köpa eller hyra? Det är ju ganska så knepigt att hyra i Uppsala om man inte stått i kö länge.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Vilken institution kommer ni plugga på? Själv bodde jag i rackarbergets studentkorridor (finns även studentlägenheter där) när jag pluggade i Uppsala. Bästa stället enligt mig, nära stan och även nära till dom flesta institutionerna och mycket annat :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
La parilla är en trevlig restaurang. För barhäng rekommenderas gillet, plock, Magnussons och Edenbergs (finns det kvar?), utöver nationerna då såklart :)

Bostad kan jag tipsa om nybyggen, framförallt nya Rosendal. Korta kötider men dyra hyror. Hyres då.

Brf är Fålhagen, Luthagen (och angränsande) trevligt.

Studentboenden i Uppsala kan vara stökiga, men embrace it så blir det kul! Allt omkring Folkes livs är väl att rekommendera. Undvik Flogsta som pesten, förutom när det är takfest under sommaren såklart.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Luthagen/Rackarberget/Triangeln.

Bosätter ni er på "fel sida" av ån typ Fålhagen (många bostadsrätter om ni tänkt köpa), kommer ni troligtvis missa mycket spontant skoj...
Skriv in er på nation och hoppas på att få något, tills dess kan det dock säkert vara bra att bara försöka få hyra längre eller kortare 2:handskontrakt.
 

Mvnordlander

Cartier
La parilla är en trevlig restaurang. För barhäng rekommenderas gillet, plock, Magnussons och Edenbergs (finns det kvar?), utöver nationerna då såklart :)

Bostad kan jag tipsa om nybyggen, framförallt nya Rosendal. Korta kötider men dyra hyror. Hyres då.

Brf är Fålhagen, Luthagen (och angränsande) trevligt.

Studentboenden i Uppsala kan vara stökiga, men embrace it så blir det kul! Allt omkring Folkes livs är väl att rekommendera. Undvik Flogsta som pesten, förutom när det är takfest under sommaren såklart.
Ledsen att informera om att taken i flogsta är bommade med rejäla lås sedan några år..
 

Jimpa

Panerai
Staden är liten och med en cykel tar man sig överallt i stort sett på max 20min. Allt är ju relativt, men att bo så centralt som möjligt blir isf typ fålhagen eller luthagen. Kvarngärdet . Beroende på hyres eller bostadsrätt. studentboende är väl oxå luthagen och flogsta. Ekeby? Eriksberg? Vi styr ihop en gtg när du kommit hit så bjuder jag på första ölen och hälsar välkommen hit. Välkommen hem ;)
 
Topp