Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Flytta till gbg. Vilka områden är okej?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av yepsson, 3 maj 2016.

1. yepsson
    Trådstartare

yepsson Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Hej.

Jag och tjejen har bestämt oss för att flytta til gbg för att studera nästa vår.

Vilka områden är okej att bo i? Gärna nära park eller grönområde då vi har två hundar.

Får inte kosta multum, kan även tänkas hyra.

Kan någon hooka upp med bostad eller jobb så uppskattas även det ;)

Mvh

tim ur länk gillar detta.
  2. M.U

M.U Biskop

Biskop, Angered & Bergsjön är prisvärda områden... ;)

Skämt åsido så personligen hyllar jag Lundenområdet. Finns mycket natur runtomkring samt nära till stan :) Annars Mölndal!

Urkvinnan, Dixie och Dykarsjuk gillar detta.
  3. hollow123

hollow123 Biskop

Från:
    Göteborg
    Lunden som uggla säger. Bort mot Kålltorp, Strömmensberg och Munkebäck är också trevliga. Ligger i anknytning till Lunden.
    Bor själv i dessa trakter och är i farten att köpa nytt.
    Här går det att få tvåor för mellan 2 - 3 milj och givetvis hyresrätter.
    10-12 min med vagnen till stan, mycket grönområden.

Dykarsjuk gillar detta.
  4. Magido

Magido Stadsbo

Göteborg har likt Stockholm rätt så polariserat...
    Och ungefär såhär ser det ut:

Inne i City:
    Linnéstaden (Resturanger, pubbar, spårvagnar)
    Lorensberg (Resturanger, Pubbar, Spårvagnar, Liseberg, Avenyn)
    Vasastaden (Resturanger, Spårvagnar, Avenyn, Kyrka)
    Haga (Vackra byggnader, små caféer och mycket Vänsterpartister)
    Inom Vallgraven (Köpcenter, Kanal, Butiker, Turister, Spårvagnar, skulle personligen inte vilja bo här)

Precis utanför City: (Gång/cykelavstånd till city)
    Majorna (Lite som Stockholms Södermalm om man gillar sånt....)
    Landala (Precis ovanför Vasastaden, ligger nära Chalmers och Göteborgs Universitet)
    Gårda (Ligger nära Lorensberg)
    Johanneberg (Ligger på en kulle ovanför Lorensberg och Vasa)
    Lunden: Nära köpcenter, nordstan osv inom vallgraven

Lite längre ifrån city (5-15 minuter med spårvagn eller buss)
    Olskroken
    Mölndal
    Sävedalen
    Partille
    Torslanda
    Västra Frölunda (Håll dig borta ifrån vissa delar av VF)

Områden du inte vill bo i: (Hög kriminalitet, skottlossningar och annan skit)
    Biskopsgården
    Bergsjön
    Angered
    Delar av Västra Frölunda
    Delar av Tuve
    Hjällbo

Givetvis har jag generaliserat lite i hela mitt inlägg..
    Hoppas ingen tar åt sig! Men det år såhär jag ser Göteborg (Talar nog för de flesta)

Oscar900218, osverigeo, Noxin och 4 andra gillar detta.
  5. Linkan

Linkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Du skulle ha valt att flytta till Sveriges framsida istället (Stockholm), där finns det inga dåliga områden bara dåliga människor.
    Lycka till med studierna!

Galaxy, TWH, rillesnille och 2 andra gillar detta.
  6. Magido

Magido Stadsbo

Vill du hänga med nyrika och wannabes flytta till Vasa
    Vill du bo i ett fint kvarter med lite klass flytta till Lorensberg
    Vill du gå runt med "Refugees Welcome skyltar" och klottra på väggar flytta till Majorna
    Vill du bli skjuten flytta till Tuve
    Vill du bo med vanligt trevligt folk flytta till något av ställena i närheten av cerntrum som jag skrev
    Vill du umgås med estetiska människor som pratar om konst, miljö, socialbidrag och Sverigedemokraterna flytta till Haga

Osclat och Cliff gillar detta.
  7. Magido

Magido Stadsbo

Finns det inga dåliga områden i Stockholm? :D
    När vi pratar om kriminella områden utanför Göteborg så pratar vi om områden som ligger inom bilavstånd utanför stan.. Du tar inte en promenad till Biskopsgården ifrån city.

8. Empa

Empa Friends of KS

Hur är Sandarna, Högsbo och Högsbohöjd nu för tiden? Var ett par år sen jag bodde i GBG.

@yepsson Vad har du jobbat med? Eller vad kan du?

9. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    @yepsson
    Guldheden, både södra och norra.

jabla och Gurgel gillar detta.
  10. Magido

Magido Stadsbo

11. Gurgel

Gurgel Stadsbo

Patille-Johnny... Skämt åsido så är väl inte Partille så jävla kul det heller? I övrigt håller jag i princip med. Askim (som ligger bortanför västra frölunda) kan vara riktigt trevligt, är ju nära havet också. Dock långt till stan.
    Ni får bosätta er på öarna och bli religiösa annars! Garanterat skottlossningsfritt!

12. Magido

Magido Stadsbo

Det förekommer givetvis en del kriminalitet där p.g.a det åtminstone har funnits mycket billigare lägenheter samt en del utanförskap där.
    Men jag skulle inte påstå att Högsbo är farligare än att bo inne i stan.. Det är mer att langare och annat folk bor i Högsbo... Lol :) och dom vill väl hålla skiten borta ifrån sin egen tröskel helt enkelt.

Hade jag min budget för bostad inte sträckt sig till innerstaden eller nära inpå så hade Högsbo varit ett alternativ för mig med.

13. Måberg

Måberg Borgare

Från:
    Sverige
    Har bott i Lunden (på danska vägen) och stämmer in med tidigare, lugnt område, nära till både grönområden och till stan.
    Olskroken (nedanför lunden) och vid redbergsplatsen är det dock ganska trafikerat med alkisar osv.

Flyttar till Stampen (nära centralstationen) om en månad och det verkar även det vara ett bra område (närhet till stan och jobb som lockade mig), dock dåligt med större grönområden i direkta närheten.

14. Magido

Magido Stadsbo

Hehe ;) Partille (PARTILLE) är rätt fint område faktiskt.
    Mycket nya lägenheter och riktigt fina villaområden.. Men det ligger nära Bergsjön (Inte för att det spelar någon roll)
    Partille har ett eget köpcenter (Allum) och det går bussar och tåg till stan hela tiden.
    Fördelen är ju att du får en lägenhet här för halva priser ifrån innerstaden.

Askim är ruskigt fint! Men spelar i en helt annan liga :) en 2rok i askim går väl för 3,5 - 5 miljoner ungefär som inne i stan. Men fint som skam är det.

15. Magido

Magido Stadsbo

Stampen har jag också hört mycket gott om.
    För 10 år sedan var det lite av ett slumkvarter p.g.a mc-klubblokal och porrklubb.. Men sedan dess har det skjutit i skyarna. Nya bostäder, nya fasader, nya butiker & matställen. Riktigt trevligt område faktiskt :)

80s gillar detta.
  16. Måberg

Måberg Borgare

Från:
    Sverige
    Va f*n, har de rivit porrklubbarna?! Jag som sett fram emot detta... :( Nej skämt åsido givetvis, har också hört att det gått igenom en rejäl förändring de sista åren! :) För ung för att minnas hur det såg ut innan men nu känns hela området jäkligt fräsch och kåken jag flyttar till är byggd 2010 :)

Magido gillar detta.
  17. Magido

Magido Stadsbo

Som nytt då ju! :D Grattis!

Måberg gillar detta.
  18. Gurgel

Gurgel Stadsbo

Haha jag vet att det heter Partille, det är Patille-Johnny som inte vet det....
    Men jag backar, jag har nog en rätt gammal bild på vad Partille är för ställe, numera pker jag bara igenom...

Magido gillar detta.
  19. yepsson
    Trådstartare

yepsson Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Haha.
    Stålindustri och resande eventsäljare. Räav pluggandet då jag inte har mkt att komma med.

Empa gillar detta.
  20. yepsson
    Trådstartare

yepsson Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Kan tänka mig lägga ca 2-2,2 miljoner med någorlunda låg avgift. Vi båda ska plugga, inte mångs kr in då :p

21. Empa

Empa Friends of KS

Har tyvärr inga kontakter i den branschen..

22. Jolly

Jolly Stadsbo

Har precis flyttat till Örgryte nära till naturen och stan och väldigt lugnt. Rekommenderas.

Gurgel och yepsson gillar detta.
  23. yepsson
    Trådstartare

yepsson Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Är väl typ travers, truck, lager, industri, säljjobb alltifrån butiker till ja vad vet jag.

Läste teknik på gymnasiet med ambitioner om civilingengör, fick fast jobb direkt på industri som operatör. Super smutta pengar tyckte man. Och fast blev man. Så ja.nu kan jag tänka mig ta vilket jobb som helst i stort sett innan och medans jag ska plugga.

24. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Välkomna till Gamlestaden. Går fortfarande att få en hyfsat billig bostadsrätt, och priserna kommer att raketa i takt med att området förvandlas. Min lya har stigit dryga miljonen på de två år jag bott här. Leta efter lägenheter i brf Gamlestadstorget så flyttar ni till Göteborgs finaste innergård.

Arsius11, Camo00 och Dykarsjuk gillar detta.
  25. naggge

naggge Friends of KS

Kortfattat så bör du sikta på något inom inringat område Skärmklipp.JPG

80s och Ruben gillar detta.
  26. yepsson
    Trådstartare

yepsson Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Går att hitta hyres på 1a handskontrakt / köpa för ca 2 mille i dessa områden?

27. yepsson
    Trådstartare

yepsson Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Jo jag läste att de skulle ske en viss förändring där. Men att området nu består av mkt alkisar mm. Men är det annars lugnt och bra? Ska ju våga släppa ut tjejen med hundarna på kvällen

28. Magido

Magido Stadsbo

En stor 1rok i Munkebäck (Österut på bilden) kan du få för drygt 2 mill. (Möjligtvis en mindre 2a)
    Har du 2 mill drygt som budget så hade jag kikat på bostad ut emot Mölndal istället.

naggge gillar detta.
  29. toftich

toftich Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Flyttade själv till torslanda för några årsen och trivs riktigt bra.köpte en bostadsrätt(3a) för ca 1.7milj.Nära till både vatten och skog.Bra buss förbindelser till city.

30. Magido

Magido Stadsbo

¨
    Som du kan sälja för över 3 mill idag ;)