• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flytta till gbg. Vilka områden är okej?

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Hej.

Jag och tjejen har bestämt oss för att flytta til gbg för att studera nästa vår.

Vilka områden är okej att bo i? Gärna nära park eller grönområde då vi har två hundar.

Får inte kosta multum, kan även tänkas hyra.

Kan någon hooka upp med bostad eller jobb så uppskattas även det ;)

Mvh
 

hollow123

Rolex
Lunden som uggla säger. Bort mot Kålltorp, Strömmensberg och Munkebäck är också trevliga. Ligger i anknytning till Lunden.
Bor själv i dessa trakter och är i farten att köpa nytt.
Här går det att få tvåor för mellan 2 - 3 milj och givetvis hyresrätter.
10-12 min med vagnen till stan, mycket grönområden.
 
Göteborg har likt Stockholm rätt så polariserat...
Och ungefär såhär ser det ut:

Inne i City:
Linnéstaden (Resturanger, pubbar, spårvagnar)
Lorensberg (Resturanger, Pubbar, Spårvagnar, Liseberg, Avenyn)
Vasastaden (Resturanger, Spårvagnar, Avenyn, Kyrka)
Haga (Vackra byggnader, små caféer och mycket Vänsterpartister)
Inom Vallgraven (Köpcenter, Kanal, Butiker, Turister, Spårvagnar, skulle personligen inte vilja bo här)

Precis utanför City: (Gång/cykelavstånd till city)
Majorna (Lite som Stockholms Södermalm om man gillar sånt....)
Landala (Precis ovanför Vasastaden, ligger nära Chalmers och Göteborgs Universitet)
Gårda (Ligger nära Lorensberg)
Johanneberg (Ligger på en kulle ovanför Lorensberg och Vasa)
Lunden: Nära köpcenter, nordstan osv inom vallgraven

Lite längre ifrån city (5-15 minuter med spårvagn eller buss)
Olskroken
Mölndal
Sävedalen
Partille
Torslanda
Västra Frölunda (Håll dig borta ifrån vissa delar av VF)


Områden du inte vill bo i: (Hög kriminalitet, skottlossningar och annan skit)
Biskopsgården
Bergsjön
Angered
Delar av Västra Frölunda
Delar av Tuve
Hjällbo


Givetvis har jag generaliserat lite i hela mitt inlägg..
Hoppas ingen tar åt sig! Men det år såhär jag ser Göteborg (Talar nog för de flesta)
 
Vill du hänga med nyrika och wannabes flytta till Vasa
Vill du bo i ett fint kvarter med lite klass flytta till Lorensberg
Vill du gå runt med "Refugees Welcome skyltar" och klottra på väggar flytta till Majorna
Vill du bli skjuten flytta till Tuve
Vill du bo med vanligt trevligt folk flytta till något av ställena i närheten av cerntrum som jag skrev
Vill du umgås med estetiska människor som pratar om konst, miljö, socialbidrag och Sverigedemokraterna flytta till Haga
 
Du skulle ha valt att flytta till Sveriges framsida istället (Stockholm), där finns det inga dåliga områden bara dåliga människor.
Lycka till med studierna!

Finns det inga dåliga områden i Stockholm? :D
När vi pratar om kriminella områden utanför Göteborg så pratar vi om områden som ligger inom bilavstånd utanför stan.. Du tar inte en promenad till Biskopsgården ifrån city.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Göteborg har likt Stockholm rätt så polariserat...
Och ungefär såhär ser det ut:

Inne i City:
Linnéstaden (Resturanger, pubbar, spårvagnar)
Lorensberg (Resturanger, Pubbar, Spårvagnar, Liseberg, Avenyn)
Vasastaden (Resturanger, Spårvagnar, Avenyn, Kyrka)
Haga (Vackra byggnader, små caféer och mycket Vänsterpartister)
Inom Vallgraven (Köpcenter, Kanal, Butiker, Turister, Spårvagnar, skulle personligen inte vilja bo här)

Precis utanför City: (Gång/cykelavstånd till city)
Majorna (Lite som Stockholms Södermalm om man gillar sånt....)
Landala (Precis ovanför Vasastaden, ligger nära Chalmers och Göteborgs Universitet)
Gårda (Ligger nära Lorensberg)
Johanneberg (Ligger på en kulle ovanför Lorensberg och Vasa)
Lunden: Nära köpcenter, nordstan osv inom vallgraven

Lite längre ifrån city (5-15 minuter med spårvagn eller buss)
Olskroken
Mölndal
Sävedalen
Partille
Torslanda
Västra Frölunda (Håll dig borta ifrån vissa delar av VF)


Områden du inte vill bo i: (Hög kriminalitet, skottlossningar och annan skit)
Biskopsgården
Bergsjön
Angered
Delar av Västra Frölunda
Delar av Tuve
Hjällbo


Givetvis har jag generaliserat lite i hela mitt inlägg..
Hoppas ingen tar åt sig! Men det år såhär jag ser Göteborg (Talar nog för de flesta)

Hur är Sandarna, Högsbo och Högsbohöjd nu för tiden? Var ett par år sen jag bodde i GBG.

@yepsson Vad har du jobbat med? Eller vad kan du?
 
Namnl_s.jpg
 

Gurgel

Cartier
Patille-Johnny... Skämt åsido så är väl inte Partille så jävla kul det heller? I övrigt håller jag i princip med. Askim (som ligger bortanför västra frölunda) kan vara riktigt trevligt, är ju nära havet också. Dock långt till stan.
Ni får bosätta er på öarna och bli religiösa annars! Garanterat skottlossningsfritt!

Göteborg har likt Stockholm rätt så polariserat...
Och ungefär såhär ser det ut:

Inne i City:
Linnéstaden (Resturanger, pubbar, spårvagnar)
Lorensberg (Resturanger, Pubbar, Spårvagnar, Liseberg, Avenyn)
Vasastaden (Resturanger, Spårvagnar, Avenyn, Kyrka)
Haga (Vackra byggnader, små caféer och mycket Vänsterpartister)
Inom Vallgraven (Köpcenter, Kanal, Butiker, Turister, Spårvagnar, skulle personligen inte vilja bo här)

Precis utanför City: (Gång/cykelavstånd till city)
Majorna (Lite som Stockholms Södermalm om man gillar sånt....)
Landala (Precis ovanför Vasastaden, ligger nära Chalmers och Göteborgs Universitet)
Gårda (Ligger nära Lorensberg)
Johanneberg (Ligger på en kulle ovanför Lorensberg och Vasa)
Lunden: Nära köpcenter, nordstan osv inom vallgraven

Lite längre ifrån city (5-15 minuter med spårvagn eller buss)
Olskroken
Mölndal
Sävedalen
Partille
Torslanda
Västra Frölunda (Håll dig borta ifrån vissa delar av VF)


Områden du inte vill bo i: (Hög kriminalitet, skottlossningar och annan skit)
Biskopsgården
Bergsjön
Angered
Delar av Västra Frölunda
Delar av Tuve
Hjällbo


Givetvis har jag generaliserat lite i hela mitt inlägg..
Hoppas ingen tar åt sig! Men det år såhär jag ser Göteborg (Talar nog för de flesta)
 
Hur är Sandarna, Högsbo och Högsbohöjd nu för tiden? Var ett par år sen jag bodde i GBG.

@yepsson Vad har du jobbat med? Eller vad kan du?

Det förekommer givetvis en del kriminalitet där p.g.a det åtminstone har funnits mycket billigare lägenheter samt en del utanförskap där.
Men jag skulle inte påstå att Högsbo är farligare än att bo inne i stan.. Det är mer att langare och annat folk bor i Högsbo... Lol :) och dom vill väl hålla skiten borta ifrån sin egen tröskel helt enkelt.

Hade jag min budget för bostad inte sträckt sig till innerstaden eller nära inpå så hade Högsbo varit ett alternativ för mig med.
 

Måberg

Panerai
Har bott i Lunden (på danska vägen) och stämmer in med tidigare, lugnt område, nära till både grönområden och till stan.
Olskroken (nedanför lunden) och vid redbergsplatsen är det dock ganska trafikerat med alkisar osv.

Flyttar till Stampen (nära centralstationen) om en månad och det verkar även det vara ett bra område (närhet till stan och jobb som lockade mig), dock dåligt med större grönområden i direkta närheten.
 
Patille-Johnny... Skämt åsido så är väl inte Partille så jävla kul det heller? I övrigt håller jag i princip med. Askim (som ligger bortanför västra frölunda) kan vara riktigt trevligt, är ju nära havet också. Dock långt till stan.
Ni får bosätta er på öarna och bli religiösa annars! Garanterat skottlossningsfritt!

Hehe ;) Partille (PARTILLE) är rätt fint område faktiskt.
Mycket nya lägenheter och riktigt fina villaområden.. Men det ligger nära Bergsjön (Inte för att det spelar någon roll)
Partille har ett eget köpcenter (Allum) och det går bussar och tåg till stan hela tiden.
Fördelen är ju att du får en lägenhet här för halva priser ifrån innerstaden.

Askim är ruskigt fint! Men spelar i en helt annan liga :) en 2rok i askim går väl för 3,5 - 5 miljoner ungefär som inne i stan. Men fint som skam är det.
 
Har bott i Lunden (på danska vägen) och stämmer in med tidigare, lugnt område, nära till både grönområden och till stan.
Olskroken (nedanför lunden) och vid redbergsplatsen är det dock ganska trafikerat med alkisar osv.

Flyttar till Stampen (nära centralstationen) om en månad och det verkar även det vara ett bra område (närhet till stan och jobb som lockade mig), dock dåligt med större grönområden i direkta närheten.

Stampen har jag också hört mycket gott om.
För 10 år sedan var det lite av ett slumkvarter p.g.a mc-klubblokal och porrklubb.. Men sedan dess har det skjutit i skyarna. Nya bostäder, nya fasader, nya butiker & matställen. Riktigt trevligt område faktiskt :)
 

Måberg

Panerai
Stampen har jag också hört mycket gott om.
För 10 år sedan var det lite av ett slumkvarter p.g.a mc-klubblokal och porrklubb.. Men sedan dess har det skjutit i skyarna. Nya bostäder, nya fasader, nya butiker & matställen. Riktigt trevligt område faktiskt :)
Va f*n, har de rivit porrklubbarna?! Jag som sett fram emot detta... :( Nej skämt åsido givetvis, har också hört att det gått igenom en rejäl förändring de sista åren! :) För ung för att minnas hur det såg ut innan men nu känns hela området jäkligt fräsch och kåken jag flyttar till är byggd 2010 :)
 
Va f*n, har de rivit porrklubbarna?! Jag som sett fram emot detta... :( Nej skämt åsido givetvis, har också hört att det gått igenom en rejäl förändring de sista åren! :) För ung för att minnas hur det såg ut innan men nu känns hela området jäkligt fräsch och kåken jag flyttar till är byggd 2010 :)

Som nytt då ju! :D Grattis!
 

Gurgel

Cartier
Hehe ;) Partille (PARTILLE) är rätt fint område faktiskt.
Mycket nya lägenheter och riktigt fina villaområden.. Men det ligger nära Bergsjön (Inte för att det spelar någon roll)
Partille har ett eget köpcenter (Allum) och det går bussar och tåg till stan hela tiden.
Fördelen är ju att du får en lägenhet här för halva priser ifrån innerstaden.

Askim är ruskigt fint! Men spelar i en helt annan liga :) en 2rok i askim går väl för 3,5 - 5 miljoner ungefär som inne i stan. Men fint som skam är det.
Haha jag vet att det heter Partille, det är Patille-Johnny som inte vet det....
Men jag backar, jag har nog en rätt gammal bild på vad Partille är för ställe, numera pker jag bara igenom...
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Kan tänka mig lägga ca 2-2,2 miljoner med någorlunda låg avgift. Vi båda ska plugga, inte mångs kr in då :p
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Har tyvärr inga kontakter i den branschen..

Är väl typ travers, truck, lager, industri, säljjobb alltifrån butiker till ja vad vet jag.

Läste teknik på gymnasiet med ambitioner om civilingengör, fick fast jobb direkt på industri som operatör. Super smutta pengar tyckte man. Och fast blev man. Så ja.nu kan jag tänka mig ta vilket jobb som helst i stort sett innan och medans jag ska plugga.
 

Jonaz

Rolex
Kan tänka mig lägga ca 2-2,2 miljoner med någorlunda låg avgift. Vi båda ska plugga, inte mångs kr in då :p

Välkomna till Gamlestaden. Går fortfarande att få en hyfsat billig bostadsrätt, och priserna kommer att raketa i takt med att området förvandlas. Min lya har stigit dryga miljonen på de två år jag bott här. Leta efter lägenheter i brf Gamlestadstorget så flyttar ni till Göteborgs finaste innergård.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Välkomna till Gamlestaden. Går fortfarande att få en hyfsat billig bostadsrätt, och priserna kommer att raketa i takt med att området förvandlas. Min lya har stigit dryga miljonen på de två år jag bott här. Leta efter lägenheter i brf Gamlestadstorget så flyttar ni till Göteborgs finaste innergård.

Jo jag läste att de skulle ske en viss förändring där. Men att området nu består av mkt alkisar mm. Men är det annars lugnt och bra? Ska ju våga släppa ut tjejen med hundarna på kvällen
 

Toftich

Rolex
2-Faktor
Flyttade själv till torslanda för några årsen och trivs riktigt bra.köpte en bostadsrätt(3a) för ca 1.7milj.Nära till både vatten och skog.Bra buss förbindelser till city.
 
Topp