• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flytta till gbg. Vilka områden är okej?

Lowe92

Cartier
Ett område som är på uppgång är gamlestaden i östra göteborg. 10 minuter till centralen med vagn och bra förbindelser. Fördelarna är att det fortfarande är relativt billigt och att det byggs massa nya bostäder och annat i området. Nackdelen är att det är på vägen ut mot bergsjön och man behöver inte åka särskilt långt för att komma till mindre trevliga områden.
Men kan vara värt att överväga, och lycka till med letandet!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor

Haha på bilden "utsikt över Gamlestaden" så hittade polisen min stulna motorcykel i buskarna precis där bilden är tagen.
Bodde på Brahegatan för 10 år sen, ganska lugnt ändå trots någon skottlossning och någon random snubbe som tappade en jäkla massa pengar som yrde runt i vinden, bilen och hojen blev slangade på bensin lite titt som tätt.
 

Göteborgare

Cartier
Har ni tur kan ni få en etta i Masthugget för 2 mille. Centralt, helt OK område, nära till Slottsskogen för hunden och nära till skolan.
Lycka till och välkomna till Göteborg!
 

Capo

Omega
2-Faktor
Högsbo
Mölndal
Munkebäck.
Beror lite på vad ni vill ha exakt. Personligen hade jag hellre, om möjlighet finns, lagt till lite och köpt en mindre lägenhet i typ Sandarna/Kungsladugård/Majorna. Har själv lägenhet vid Mariaplan (Kungsladugård). Gillar det som fan. Men gillar Linné bättre där jag för det mesta bor. (Eventuellt att du kan få något i Linné eller Masthugget, om du går upp lite i pris och ner lite i kvadratmeter, som sagt).

Fördelar Sandarna/Kungsladugård/Majorna jmfrt med vad vaniljglass nämnde:
bättre läge, mycket trevligare områden, mer gentrifierat, bättre kommunikationer mot västra göteborg, hisingen, centrala stan. Tar typ 10-15 minuter max till alla ställen och ännu kortare till knytpunkter så som kungssten, frölunda torg, markland, järntorget, linnéplatsen.
Nackdelar: Dyrare, får mindre lägenhet för samma peng.

Så frågan du får ställa dig med anledning av vad jag tycker ovan: har du råd att gå upp lite i pris och är det värt att bo lite mindre.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Beror lite på vad ni vill ha exakt. Personligen hade jag hellre, om möjlighet finns, lagt till lite och köpt en mindre lägenhet i typ Sandarna/Kungsladugård/Majorna. Har själv lägenhet vid Mariaplan (Kungsladugård). Gillar det som fan. Men gillar Linné bättre där jag för det mesta bor. (Eventuellt att du kan få något i Linné eller Masthugget, om du går upp lite i pris och ner lite i kvadratmeter, som sagt).

Fördelar Sandarna/Kungsladugård/Majorna jmfrt med vad vaniljglass nämnde:
bättre läge, mycket trevligare områden, mer gentrifierat, bättre kommunikationer mot västra göteborg, hisingen, centrala stan. Tar typ 10-15 minuter max till alla ställen och ännu kortare till knytpunkter så som kungssten, frölunda torg, markland, järntorget, linnéplatsen.
Nackdelar: Dyrare, får mindre lägenhet för samma peng.

Så frågan du får ställa dig med anledning av vad jag tycker ovan: har du råd att gå upp lite i pris och är det värt att bo lite mindre.
Valde bort majorna på pris ;)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hinsholmen/saltholmen/långedrag/kärringberget/påvelund

Dessa platser med omnejd. Även Sandarna ner mot Majorna är fint.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Mitt tips är att du tar en helg och åker runt i stan.

Tror som sagt att Munkebäck/kålltorp och Högsbo passar er bäst.
This.

Bästa är att åka runt å kika lite i de olika områdena som nämnts i tråden.
Flyttade själv till gbg för ca ett år sedan och gjorde likadant. Jag hade som du lite dålig koll på vilka områden som finns :)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag bor inte längre där, men vill gärna puffa lite för ex östra delarna (Härlanda, Kålltorp och inte minst Björkekärr) - framförallt om du vill ha nära till natur. Åker du ettan kommer du dessutom direkt till päronen på Linnégatan.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Haha på bilden "utsikt över Gamlestaden" så hittade polisen min stulna motorcykel i buskarna precis där bilden är tagen.
Bodde på Brahegatan för 10 år sen, ganska lugnt ändå trots någon skottlossning och någon random snubbe som tappade en jäkla massa pengar som yrde runt i vinden, bilen och hojen blev slangade på bensin lite titt som tätt.

Haha lät ju tryggt ;)
 

The lord

Audemars
Har läst igenom tråden och ingen nämner mitt Backa!! Har bott här hela mitt liv ,självklart finns det bra och dåliga områden här men för 2 milj hittar ni nåt bra.
 

The lord

Audemars
15-20 -minuter in till stan med buss, nära till köpcentrum dock behöver man betala trängselskatt om man ska gå från köket till hallen typ.
 

The lord

Audemars
Äh, skit i dom, du känner ju mig nu.;) Förstår dig,jag är uppvuxen här och ser det annorlunda. Finns ju ställen i gbg som jag inte kan tänka mig att flytta till men som någon som bor där gillar. Att se och uppleva allt på plats som ni tänkt är det ända man kan göra. Lycka till!
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Äh, skit i dom, du känner ju mig nu.;) Förstår dig,jag är uppvuxen här och ser det annorlunda. Finns ju ställen i gbg som jag inte kan tänka mig att flytta till men som någon som bor där gillar. Att se och uppleva allt på plats som ni tänkt är det ända man kan göra. Lycka till!

Tack. Men är det där ett lugnare område av hisingen? För har hört de finns olika områden. Men ska ju våga låta tjejen gå ut på kvällen liksom
 
Topp