• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Folk som provoceras av att man säljer det man precis köpt!

Jag har alltid undrat över dessa människor som blir i det närmaste provocerade om man säljer något man köpt, speciellt om inom typ en sexmånadersperiod.

Detta gäller nog oavsett vad det är och oavsett om man känner denna människa eller inte.

Köp t,ex en bil eller en klocka. Inneha denna ett tag och sätt sedan ut på annons, garanterat att det kommer en eller flera personer som nästan startar ett korsförhör om hur fan man kan göra så!

- VA!?!?!? Ska du REEEDAN sälja!?!?!? Men du har ju NYSS KÖPT DEN!!! Du har jag knappt hunnit använda den!?!?!?!?!?!?!?

- Varför ska du sälja!?!?!? ÄR du inte NÖJD!?!?!?

- Ja den är ju uppenbart inte vidare praktisk/användbar/lämplig/för dyr [insert valfri floskel]


Varför är det såhär egentligen? Själv köper jag och säljer saker hejvilt. Jag förlorar alltid på mina affärer, men det håller mitt intresse vid liv och om jag inte hade en omväxling i min bil/klockpark så skulle jag bli totalt identitetslös och bara sitta framför tvn känns det som. :x

Någon fler som upplever detta, och är det för mycket begärt att man ska slippa förklara sig ideligen?
Det roligaste med detta är t,ex kollegor som man har jobbat med i många år som bevittnat säkert tio bilbyten och ännu fler klockinköp - och ändå blir det ett jävulskt korsförhör direkt man köper och säljer.

Att sätta ut en annons på blocket med sin hemort (mindre inlandssamhälle) är bara att glömma. Då blir det korsförhör så fort man träffar en person på gatan, även om man känner denne endast flyktigt.
 

Smulan

Rolex
Re: Folk som provoceras av att man säljer det man precis köp

Är lika i det avseendet och det finns ju inget bättre/roligare sätt att upptäcka/lära sig än att prova själv. Kan nog känna igen misstänksamheten också men det är lugnare i storstan. ;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Re: Folk som provoceras av att man säljer det man precis köp

Människor är väl lite tråkiga överlag är min uppfattning.
 

Bazinga

Breitling
Re: Folk som provoceras av att man säljer det man precis köp

Är ju helt upp till den som äger vad han/hon vill göra med sina saker. Rör mig inte i ryggen för 5öre.

På ett forum som detta så kan jag tycka att en fråga om varför via PM eller i diskussionsdelen kan vara av intresse då man själv kanske går i tankar om just den modellen för att få feedback.

Det värsta jag vet är självutnämda poliser som inte tycker man får sätta vilket pris man vill på det man säljer. Pris (oavsett vad man själv har köpt varan för) är något ägaren av varan helt styr över. Är ju köparens uppgift att avgöra om man vill köpa för föreslaget pris eller försöka komma överens om det pris man som köpare är villig att betala.

Sen som jag ser nu och då på TTT att det kladdas i andras annonser går också helt bort. Så länge man följer svensk lag och forumets regler så tycker jag man ska hålla sig borta om man har negativa saker att säga. Självklart så får rena faktafel påtalas men subjektiva bedömningar bör man ta via PM med säljaren anser jag.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Re: Folk som provoceras av att man säljer det man precis köp

När jag bodde i jmk så var det bara glömma lägga ut något på sin hemort i sitt eget namn på blocket, gliringarna man fick på samhället ( ja hell yeah samhället) var priceless. Jantelagen in My ASS
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Re: Folk som provoceras av att man säljer det man precis köp

Jokkmokkswe skrev:
När jag bodde i jmk så var det bara glömma lägga ut något på sin hemort i sitt eget namn på blocket, gliringarna man fick på samhället ( ja hell yeah samhället) var priceless. Jantelagen in My ASS

Är det hårdare i Jokkmokk :D
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Re: Folk som provoceras av att man säljer det man precis köp

Dyk upp där med en kravatt runt halsen och du dör, ungefär i den stilen, folk är fan beväpnade där
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Re: Folk som provoceras av att man säljer det man precis köp

Tjäna pengar är inte bra, går det dåligt är det väldigt bra.
Kan se kladdiga inlägg på vissa forum typ detta: Ahaa detta är väl lite väl magstark att begära 10k för den där klockan som du fick på Tradera för 7k.
Vad kladdaren i detta fall glömde i förbifarten var att han själv hade möjlighet att köpa klockan på tradera, samt att som säljare bestämmer man priset.
Gubbar med mens & prispoliser = Försvagad BNP.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Re: Folk som provoceras av att man säljer det man precis köp

Det är upp till var och en tycker jag.

Om du köper en klocka för 7k och dagen efter säljer den för 10k så kan jag ju naturligtvis ha en åsikt om det, men jag skulle inte kladda ner en tråd för den sakens skull, det är ju liksom upp till dig :)

Dessutom kan ju 10k fortfarande vara en bra deal.


Personligen fokuserar jag på vad JAG isåfall ska betala, vad du köpte den för är ju egentligen inte min sak om man så säger.


Nu lät det här lite purket, det var inte alls meningen, vad jag försöker säga är att det för min del inte spelar någon roll :D

Mvh Robin
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Re: Folk som provoceras av att man säljer det man precis köp

Visst åsikter kan man alltid ha. Men det blir inte mycket till verkstad av åsikter.
 

jandan

Panerai
Re: Folk som provoceras av att man säljer det man precis köp

Bazinga skrev:
Är ju helt upp till den som äger vad han/hon vill göra med sina saker. Rör mig inte i ryggen för 5öre.

På ett forum som detta så kan jag tycka att en fråga om varför via PM eller i diskussionsdelen kan vara av intresse då man själv kanske går i tankar om just den modellen för att få feedback.

Det värsta jag vet är självutnämda poliser som inte tycker man får sätta vilket pris man vill på det man säljer. Pris (oavsett vad man själv har köpt varan för) är något ägaren av varan helt styr över. Är ju köparens uppgift att avgöra om man vill köpa för föreslaget pris eller försöka komma överens om det pris man som köpare är villig att betala.

Sen som jag ser nu och då på TTT att det kladdas i andras annonser går också helt bort. Så länge man följer svensk lag och forumets regler så tycker jag man ska hålla sig borta om man har negativa saker att säga. Självklart så får rena faktafel påtalas men subjektiva bedömningar bör man ta via PM med säljaren anser jag.


+1
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Re: Folk som provoceras av att man säljer det man precis köp

Norrlänningen
En Rolex kan sticka i ögat som en brinnande pil. Helt enkelt inte bra för affärerna att bära en sådan. Jag brukar säga att mina klockor är Thai å då är allt förlåtet.
Jag vet ju vart du bor, å då snackar vi JANTE;) Du kan ju säga att din rolle är en Thaikopia, men det är klart sladdar du in i byn med en ny Lamborghini är det svårt att hävda att det är morfars gamla gokart.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Re: Folk som provoceras av att man säljer det man precis köp

mrt4 skrev:
Om du köper en klocka för 7k och dagen efter säljer den för 10k så kan jag ju naturligtvis ha en åsikt om det...


Varför då?
 
Re: Folk som provoceras av att man säljer det man precis köp

Alltså jag tror att ni missar lite av poängen. Det handlar inte om köpes och säljesannonser utan endast det faktum att folk verkar bli så sjukt intresserade/provocerade då man säljer något, speciellt om man inte haft det speciellt länge. Vad kan detta bero på?

Jag skulle aldrig för mitt liv fråga en annan person varför denne har annonserat ut sin vad-det-nu-än-är, men ändå får jag själv ALLTID frågan både från bekanata och andra inte så bekanta.

Skumt, jag fattar inte varför egentligen?
 
Re: Folk som provoceras av att man säljer det man precis köp

mrt4 skrev:
Det är upp till var och en tycker jag.

Om du köper en klocka för 7k och dagen efter säljer den för 10k så kan jag ju naturligtvis ha en åsikt om det, men jag skulle inte kladda ner en tråd för den sakens skull, det är ju liksom upp till dig :)


Detta låter ytterst konstigt, även om det inte har något med tråden att göra.
Kan du utveckla detta lite?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Re: Folk som provoceras av att man säljer det man precis köp

...för att inte tala om folk som provoceras av folk som provoceras av att man säljer det man precis köpt...

...live and let live, låt dom va mannen, du är större än så... peace-out
 
V

Viggen

Guest
Re: Folk som provoceras av att man säljer det man precis köp

Bazinga skrev:
Är ju helt upp till den som äger vad han/hon vill göra med sina saker. Rör mig inte i ryggen för 5öre.

På ett forum som detta så kan jag tycka att en fråga om varför via PM eller i diskussionsdelen kan vara av intresse då man själv kanske går i tankar om just den modellen för att få feedback.

Det värsta jag vet är självutnämda poliser som inte tycker man får sätta vilket pris man vill på det man säljer. Pris (oavsett vad man själv har köpt varan för) är något ägaren av varan helt styr över. Är ju köparens uppgift att avgöra om man vill köpa för föreslaget pris eller försöka komma överens om det pris man som köpare är villig att betala.

Sen som jag ser nu och då på TTT att det kladdas i andras annonser går också helt bort. Så länge man följer svensk lag och forumets regler så tycker jag man ska hålla sig borta om man har negativa saker att säga. Självklart så får rena faktafel påtalas men subjektiva bedömningar bör man ta via PM med säljaren anser jag.

+1 :)
 

Ljuv

Omega
Re: Folk som provoceras av att man säljer det man precis köp

Folk verkar bara bli glada när jag säljer av :lol:
 
Topp