Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Formverk?

Diskussion i 'Vintage' startad av Carolin, 25 december 2013.

1. Carolin
    Trådstartare

Carolin Friends of KS

Hej. Kikar lite på Kaplans och ser att det i beskrivningen i framförallt äldre ur, 60-tal o bakåt, står formverk. Vad menas med det och är det ngt jag bör tänka på vid ev köp.

2. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Hej Carolin!

Jag misstänker att du kikat på klockor som antingen är rektangulära eller tonneau-formade? Ett formverk är enkelt förklarat ett urverk som följer formen på en boett som inte är rund. Exempelvis ett rektangulärt urverk i en rektangulär boett. Här är ett bra exempel på just ett sådant: http://watchguy.co.uk/teardown-service-alpina-siegerin-490-edelstahl/

eriksson850, China, Ariste och 2 andra gillar detta.
  3. Carolin
    Trådstartare

Carolin Friends of KS

Faktiskt är de flesta av klockorna runda men väldigt små och jag trodde kanske att det hade ngt med det att göra.
    Tack för att du svarade.

4. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Hej igen Carolin!

Jag misstänker att de runda klockor du tittat ser ut så här innuti (eller liknande): http://www.poshtime.com/watches-archive/3013.017c.jpg. Som du ser är klockan rund till utsidan, men urverket följer formen på boettens insida och räknas då alltså som ett formverk.

5. Carolin
    Trådstartare

Carolin Friends of KS

Tack. Men det verkar som om begreppet formverk endast anges i beskrivningarna för de äldre uren och inte i de modernare. Finns det ngn förklaring till det.
    mvh Carolin