• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fortistråden

botvidsson

Cartier
Mina kompisar...

555_fortis_dual%2019-03-2013%2013:32:46.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag läste också fjortistråden. Dåligt med folköl och mopeder här, men många fina klockor!
 
  • Like
Reactions: HSK

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
I samma anda som Galaxxy's trådstart hittar jag inte så mycket till diskussion om Fortis! Jag har gått och blivit lite förtjust i deras design, mycket pga Rozzy's bild i sin tråd https://klocksnack.se/threads/min-frus-klockor-som-jag-givit-henne-del-1-piaget.22872/;
IMG_6218.JPG



Sen är deras modell B-42 (med diverse undermodeller) riktigt trevliga,
pic16.jpg

Så lite historia till inlägget; 1912 grundades märket i Grenchen av Walter Vogt. 1926 lyckas John Harwood få Fortis att tillverka den första automatiska klockan (endast kallad HARWOOD). Även Blancpain tillverkar senare dessa på licens. Men det är Fortis som stoltserar med att ha den första fabrikstillverkade automatiska klockan.

1965 tillverkar Fortis sitt första quartz-ur, kallad för "FLIPPER". Dessa leder till att Fortis 1975 skapar mer färgglada plastarmband som ska vara lätta att byta och blanda upp. Kända bärare inkluderar medlemmar (oklart vem/vilka) i Rolling Stones och Roman Polanski ( :shifty:)
I Like Flipper.jpg


1994 blir Fortis OFFICIAL COSMONAUT CHRONOGRAPH officiell utrustning för cosmonauterna, och då den första automatiska kronografen att befinna sig i öppen rymd utanför en rymdstation (oklart vilken). Sedan dess har Fortis varit med och slagit diverse rekord (högsta bemannade flygningen, ett hopp ned på sydpoolen och annan vardagsmat).

Så vad har ni för åsikter om märket? Och vilka här på forumet sitter på en Fortis?
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Kul!
jag gillar Fortis, har haft flera stycken.
Bra kvalitet och prisvärt begagnat i prisspannet 7- 10K är min åsikt.
 

Grön

Omega
2-Faktor
Jag hade tidgare just en sådan B-42 Marinemaster som bilden. Välbyggd och rejäl var den. Till sist tyckte jag att den var lite för stor/tung så den fick gå.
 

Anthraxabuz

Panerai
Också haft en B42 Marinemaster. Sålde till förmån för en So Steelfish. Men jag hade gärna ägt en igen. Kvalitén var mkt bra. Länken var grymt fint arbetad..

Sent from my Doxa Sub 750T Searambler
 

Jam81

Breitling
theargonauts gamla pärla pryder numera frugans handled, mycket fin!

Edit:
Känner inte att jag behöver lägga upp fler bilder på den:)

-"Quality doesn't happen by chance, it happens by choice"
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Då får väl jag ta och presentera min Fortis, en Cosmonaut Chronograph, ref 605.22.142.
image.jpg

Denna köpte jag kring milleniumskiftet. Jag har alltid, sedan jag varit en liten gosse gillat klockor, estetiken och exklusiviteten. Säkert för att jag som liten plöjde min fars National Geografic som alltid innehållit en massa fin klockreklam bland alla äventyrliga reportage och bilder.
Men det var först efter det att jag blivit riktigt tungt dumpad av kvinnan jag ämnade gifta mig med som jag förlorade fotfästet och tröstköpte mig en fin dyr klocka. Denna hittade jag på Kaplans och vid research kring den hittade samma för hisnande 24tkr på Krons tror jag. På Kaplans fick jag den för ca. 10. Egentligen gillade jag Speedmaster Pro men kunde inte förlikas med att den inte hade något vidare vattentäthet, repiga plastglaset och att jag skulle tvingas vrida upp klockan hela tiden.
Detta var ju Cosmonauternas val, just denna modellserie faktiskt, fast med tachemeterskala och sen även med larm (dessa är riktigt häftiga!). Så förutom utseendet och känslan med klockan så hade den även en historia och prestigeuppdrag ute i rymden som lockade.
Nu skriver jag bara ur minnet, så rätta mig gärna vid sakfel; boetten mäter 39mm och 14mm hög. Den är byggd lite i profil som en Sea Dweller med tanke på glas, glasring, boettutformning, boettlock och är riktigt skön och känns väldimensionerad.
image.jpg

Klockan är tät till 100m och min är försedd med dykring. Verket är baserat på en Lemania 5100 som anses som ett väldigt bra kronografverk, minst i nivå med 7750.
Urtavlan har siffror, men det finns de med målade index i stället. Dag och datum samt tre subtavlor. Kronograf funktionen är faktist den tydligaste jag har då sekundvisaren och minutvisarensitter centralt placerade och är stora och tydliga medans timräkningen sitter i subtavlan kl 6. Minutvisaren är riktigt kool då den ser ut som ett flygplan eller raket!
Subtavlan kl 6 är vanlig sekundvisare och subtavlan kl 12 är 24 timmars visning (inte GMT). Denna kan vara bra att ha tex ute i rymden för att se om det är dag eller natt. Den hjälper även till vid start av klockan vid ställning av tid och datum.
image.jpg

Urtavlan är riktigt svart, visare och index riktigt grön tritium eller målade orange. Det händer ganska mycket på tavlan men som den Kosmonaut instrument den är känns det helt rätt. Det är väldigt mycket flyginstrument över tavla och visare helt enkelt.
Glaset är platt safir med antireflex på bägge sidor. ARn på utsidan har jag dock låtit polera bort då det hade blivit väldigt slitet.
Att klockan och länken är blästrad (för att undvika störande reflexer och blänk) förstärker känslan av instrument och tool watch. För piloter och rymdfarare helt enkelt.
Länken är riktigt bra och är försedd med viklås likt Rolex med fliplock, millimeterjustering och dykförlängning för våtdräkten eller utanpå kläderna.
image.jpg

image.jpg

Kvalitetskänslan är mycket god och den känns mycket gedigen. Storleken är perfekt och den bärs väldigt väl.
Det var alltså denna klocka som satte igång hela galenskapen och drog ner mig i träsket...
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Då får väl jag ta och presentera min Fortis, en Cosmonaut Chronograph, ref 605.22.142.
image.jpg

Denna köpte jag kring milleniumskiftet. Jag har alltid, sedan jag varit en liten gosse gillat klockor, estetiken och exklusiviteten. Säkert för att jag som liten plöjde min fars National Geografic som alltid innehållit en massa fin klockreklam bland alla äventyrliga reportage och bilder.
Men det var först efter det att jag blivit riktigt tungt dumpad av kvinnan jag ämnade gifta mig med som jag förlorade fotfästet och tröstköpte mig en fin dyr klocka. Denna hittade jag på Kaplans och vid research kring den hittade samma för hisnande 24tkr på Krons tror jag. På Kaplans fick jag den för ca. 10. Egentligen gillade jag Speedmaster Pro men kunde inte förlikas med att den inte hade något vidare vattentäthet, repiga plastglaset och att jag skulle tvingas vrida upp klockan hela tiden.
Detta var ju Cosmonauternas val, just denna modellserie faktiskt, fast med tachemeterskala och sen även med larm (dessa är riktigt häftiga!). Så förutom utseendet och känslan med klockan så hade den även en historia och prestigeuppdrag ute i rymden som lockade.
Nu skriver jag bara ur minnet, så rätta mig gärna vid sakfel; boetten mäter 39mm och 14mm hög. Den är byggd lite i profil som en Sea Dweller med tanke på glas, glasring, boettutformning, boettlock och är riktigt skön och känns väldimensionerad.
image.jpg

Klockan är tät till 100m och min är försedd med dykring. Verket är baserat på en Lemania 5100 som anses som ett väldigt bra kronografverk, minst i nivå med 7750.
Urtavlan har siffror, men det finns de med målade index i stället. Dag och datum samt tre subtavlor. Kronograf funktionen är faktist den tydligaste jag har då sekundvisaren och minutvisarensitter centralt placerade och är stora och tydliga medans timräkningen sitter i subtavlan kl 6. Minutvisaren är riktigt kool då den ser ut som ett flygplan eller raket!
Subtavlan kl 6 är vanlig sekundvisare och subtavlan kl 12 är 24 timmars visning (inte GMT). Denna kan vara bra att ha tex ute i rymden för att se om det är dag eller natt. Den hjälper även till vid start av klockan vid ställning av tid och datum.
image.jpg

Urtavlan är riktigt svart, visare och index riktigt grön tritium eller målade orange. Det händer ganska mycket på tavlan men som den Kosmonaut instrument den är känns det helt rätt. Det är väldigt mycket flyginstrument över tavla och visare helt enkelt.
Glaset är platt safir med antireflex på bägge sidor. ARn på utsidan har jag dock låtit polera bort då det hade blivit väldigt slitet.
Att klockan och länken är blästrad (för att undvika störande reflexer och blänk) förstärker känslan av instrument och tool watch. För piloter och rymdfarare helt enkelt.
Länken är riktigt bra och är försedd med viklås likt Rolex med fliplock, millimeterjustering och dykförlängning för våtdräkten eller utanpå kläderna.
image.jpg

image.jpg

Kvalitetskänslan är mycket god och den känns mycket gedigen. Storleken är perfekt och den bärs väldigt väl.
Det var alltså denna klocka som satte igång hela galenskapen och drog ner mig i träsket...
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Tack för ett riktigt kvalitetsinlägg!!! Den är så brutalt snygg...
 

mouqvist

Rolex
Mycket fin klocka, hade köpt en om den hade varit lite större i diameter
Har dock svårt med automatiska rymdklockor, förstår inte poängen.
Viktlösheten gör ju att rotorn inte rör sig (eller knappt), då får turen inte ta för lång tid om klockan inte ska stanna :nailbiting:
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Mycket fin klocka, hade köpt en om den hade varit lite större i diameter
Har dock svårt med automatiska rymdklockor, förstår inte poängen.
Viktlösheten gör ju att rotorn inte rör sig (eller knappt), då får turen inte ta för lång tid om klockan inte ska stanna :nailbiting:
Tack!
"From 1994 on Fortis is official watch supplier of the Russion Cosmonaut Training Center Yuri A. Gagarin. The watches are subjected to severe tests in order to fulfill their service in space with the highest reliability and durability. Thus, the model Official Cosmonauts Chronograph was worn by Russian cosmonauts in space and proved that watches with automatic winding are fully compatible also in space. Because it's not the gravity that matters but the movements of the wearer."
källa: http://www.watch-wiki.net/index.php?title=Fortis
 
Min första automatiska klocka. Och fast jag har varit (och är) en flippare av rang, så har jag den kvar :) Jag tycker fortfarande att denna Fortis är helt underbar. Tyvärr stannade den för ett par veckor sedan och vägrar röra sig en millimeter. Så nu är det väl bara att bita i det sura äpplet och ta den till en urmakare som kan väcka den till liv igen.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
De
Min första automatiska klocka. Och fast jag har varit (och är) en flippare av rang, så har jag den kvar :) Jag tycker fortfarande att denna Fortis är helt underbar. Tyvärr stannade den för ett par veckor sedan och vägrar röra sig en millimeter. Så nu är det väl bara att bita i det sura äpplet och ta den till en urmakare som kan väcka den till liv igen.
Den är riktigt snygg med sin blåtonade tavla. Jag hade en själv likadan ett tag!
 
Topp