• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Forumets jargong

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Så länge ingen dillar om vitsås till kroppkakor är jag nöjd.

För att för att kalla sig själv bödeln är du lite väl liberal, du kommer bli arbetslös!

Men ser inte något problem med OT-trådar. Däremot "min pappa är bättre än din pappa" trådar är lite så där.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Fullt relevant tråd, och jag håller med. Är dock relativt övertygad om att kvalitén kommer att öka när korkskruvarna läggs undan, och manschettknapparna tas fram. Folk (mig inkluderad) har säkert varit lite väl Casual och avslappnad under sommaren.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
#OT-upproret dör aldrig! Glöm inte det! OT-del nu!
Som ny medlem upptäcker man ganska fort vilka trådar som är blodfattiga och det är lätt att undvika dem. Tycker en ot-del vore bra, där kan man även lägga ot-annonser på linnekalsonger, resväskor å annat. Vad gäller tonen så har jag oftast blivit trevligt bemött även med dumma frågor som jag senare hittat svar på i gamla trådar. Medlemmar som man bara tycker sprider skit kan man klicka bort genom att klicka på ignorera medlem. Ett grymt forum med några få dyngspridare!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tjena forumet.

Dags för mig att vara den där arga farbrorn som man alltid lyckades att kicka över fotbollen till när man var ung (yngre :woot: )

...
Tack!
Uppskattar den arga farbrorn.
Allt skräp som kladdar ner forumet gör att kvalitetstrådarna får svårare att ta sin rättmätiga plats.
Tyvärr är det inte bara OT-trådarna som spårar allt som oftast, en hel del trådar som är riktigt intressanta från början kan bli vandaliserade till total katastrof..
Det som binder ihop det här forumet är intresse för klockor, låt fokus ligga där..
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Som ny medlem upptäcker man ganska fort vilka trådar som är blodfattiga och det är lätt att undvika dem. Tycker en ot-del vore bra, där kan man även lägga ot-annonser på linnekalsonger, resväskor å annat. Vad gäller tonen så har jag oftast blivit trevligt bemött även med dumma frågor som jag senare hittat svar på i gamla trådar. Medlemmar som man bara tycker sprider skit kan man klicka bort genom att klicka på ignorera medlem. Ett grymt forum med några få dyngspridare!

Har faktiskt missat att det finns en "ignorera"-möjlighet. Men tack för tippset.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Ber om ursäkt till er som tagit illa upp när jag postat i "Vad gör du just nu tråden!".


Du låter väl snarare som den siste oskulden (Bert-referens. Fiktiv figur i ungdomsböcker skrivna av Anders Jacobsson och Sören Olsson under 80- och 90-talet). Om man nu ska överanalysera JakobZ's inlägg och relatera det till dig är det nog framför allt chattandet/pm:andet han syftar på.
 

SSL

Audemars
Har så många på ignorelistan så jag slipper det mesta sölet...men samtidigt blir många trådar lätt obegripliga som resultat.....då vet man....dvs via mitt konto är stämningen på topp....

Hahaha. Sjukt kul Davvan

Ni har rätt gott folk. För mycket jidder. Jag tar på mig allt. Jag ska lägga ned med det nu. Men vill bara säga sista medan jag har ordet.
Tycker att det är lite för mesigt här faktiskt. Fan forumet har ju blivit jävligt oseriöst. Ett förslag är fler mod om admins inte pallar styra upp. Men en dåre mindre här iaf.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Du låter väl snarare som den siste oskulden (Bert-referens. Fiktiv figur i ungdomsböcker skrivna av Anders Jacobsson och Sören Olsson under 80- och 90-talet). Om man nu ska överanalysera JakobZ's inlägg och relatera det till dig är det nog framför allt chattandet/pm:andet han syftar på.

Då ber jag om ursäkt för det också, till de som tar illa upp, JakobZ.
 

Mr Chance

Kalmar
Hahaha. Sjukt kul Davvan

Ni har rätt gott folk. För mycket jidder. Jag tar på mig allt. Jag ska lägga ned med det nu. Men vill bara säga sista medan jag har ordet.
Tycker att det är lite för mesigt här faktiskt. Fan forumet har ju blivit jävligt oseriöst. Ett förslag är fler mod om admins inte pallar styra upp. Men en dåre mindre här iaf.

Tror inte Davvan ser dina inlägg...
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Dölj postcounts? Mindre inlägg jagande men kan ju få bieffekten att folk skriver mindre.

En del för OT? Kanske tar bort fokus lite mycket ifrån just klockor dock.


Kanske är OT lite väl ofta själv så får ta och styra upp det och självransaka lite
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Alla snöar vi in och avviker från topic emellanåt.
En del har dock gjort det till en konstart och borde titta tillbaka lite på sina senaste inlägg.
Är det mest klockrelaterade i de 40 senaste inläggen tidpunkten för inlägget kanske man ska hänga lite på korvsnack, porrsnack eller ponnysnack istället.

Det är precis det jag menar. Jag är absolut inte den som sköter mig bäst osv. Jag kör en del OT, har haft en del duster, ingen glömmer väl Yo-Hans fuckup i mattråden. Hehe.

Tror att det fanns en efterfrågan i att öppna upp den här diskussionen och jag tog möjligheten.


Håller med dig i stort men lite internskämt kan man väl få komma undan med?

Nja. Läs om. Det står smala internskämt, skillnaden är att i de fallen som jag syftar på är det ett smalt skämt mellan två personer.



Ber om ursäkt till er som tagit illa upp när jag postat i "Vad gör du just nu tråden!".

Haha, hade jag tänkt på någon särskild hade jag skrivit namn. Men tar du åt dig och kanske minskar antalet sånna inlägg och ökar inläggen där du bidrar med kunskap. Tudor-tråden som DU har skapat är ju ett fantastiskt exempel på det. Det var dessutom inte meningen att ta ett sådant explicit exempel som det nu blev, det var top-of-mind. :)
 

carlanton

Audemars
Dölj postcounts? Mindre inlägg jagande men kan ju få bieffekten att folk skriver mindre.

En del för OT? Kanske tar bort fokus lite mycket ifrån just klockor dock.


Kanske är OT lite väl ofta själv så får ta och styra upp det och självransaka lite

Tror inte att så många stör sig på den ändå relativt begränsade mängden OT (sällan mer än 3-4 OT-trådar på förstasidan), mer på tråkiga one-liners, tråkig sexism, tråkiga memes och tråkig grabbighet. Det tråkigaste är ändå när en hel tråd mest består av en tråkig konversation mellan två personer om tråkiga saker de har gjort/ska göra på nästa bromancedate.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tror inte att så många stör sig på den ändå relativt begränsade mängden OT (sällan mer än 3-4 OT-trådar på förstasidan), mer på tråkiga one-liners, tråkig sexism, tråkiga memes och tråkig grabbighet. Det tråkigaste är ändå när en hel tråd mest består av en tråkig konversation mellan två personer om tråkiga saker de har gjort/ska göra på nästa bromancedate.


Amen!
 

Johe

Omega
Tror inte att så många stör sig på den ändå relativt begränsade mängden OT (sällan mer än 3-4 OT-trådar på förstasidan), mer på tråkiga one-liners, tråkig sexism, tråkiga memes och tråkig grabbighet. Det tråkigaste är ändå när en hel tråd mest består av en tråkig konversation mellan två personer om tråkiga saker de har gjort/ska göra på nästa bromancedate.

+1! Jag har iofs inte bidragit så mycket själv vare sig till den seriösa eller oseriösa delen, föredrar att läsa, iaktta och lära. Men har också märkt att mängden "skit" smittat av sig från OT-trådar till seriösa trådar. Hade iofs intrycket att detta forum ville ha en mer lättsam inställning och stämning, men det känns ju bra att inte vara ensam om att tycka att det gått för långt i vissa fall. En avskiljd OT-del kanske inte är en så dum idé? Annars var ignore-funktionen ett bra tips jag missat.
 

Sputniq

Panerai
Bra trådstart! Är också väldigt trött på massa one-liners och onödiga poster vars enda syfte är att få upp antalet inlägg. Självklart ska man ju kunna vara lite käck någon gång, men för de man tänker på är det mer än bara någon gång...
 

BOTL

Panerai
Mycket bra inlägg av TS och jag är såklart skyldig till många OT-poster.

Har varit tveksam till hur aktiv jag kan vara men det är verkligen omöjligt för mig att skriva kvalitetsinlägg angående klockor som är kunskapshöjande, ni kan ju ta mig fan allt. Jag sitter däremot i mörker och läser, försöker snappa upp det jag kan i den takt att det får vara roligt. Försöker gå på GTG, skapa bra stämning på mitt sätt och bidra på en annan nivå för min uppfattning är att många klocknördar också är livsnjutare.

Så kanske en OT/livsnjutardel hade gjort sig lämplig för att hålla kvaliteten på den andra delen hög? Har lyckats få ett dussintal intresserade av ännu en hobby och vi försöker hålla bra stämning på den tråden.

För övrigt tycker jag forumet är kul och ser detta som naturlig växtvärk och bra att man ibland ifrågasätter vissa saker/handlingar/beteenden.

Jag har för övrigt blivit för jävla bra bemött här av 99%!
 

Dr Stein

Cartier
Bra uppstyrt! Håller med om att forumet får skärpa sig lite vad gäller sexism och andra olämpligheter. Även internskämten går för långt ibland. Man känner sig nästan lite utanför ibland, och låter bli att posta fast man kanske egentligen vill.

Och vad gäller OT, tycker jag verkligen en OT-del vore kul och som en logisk vidareutveckling. Klocksnack är det enda forumet jag är med i och jag tror inte jag har tid att vara aktiv i fler, så att jag tycker vore kul att få utlopp för intressanta OT-diskussioner inom detta forums ramar, utan att för den skull tränga undan de många intressanta klocktrådarna merparten av forumets medlemmar ändå är här för att läsa. :)
 
Bra och starkt att lyfta ämnet. Det jag ibland också kan "reta" (saknar bättre ord) mig på är också bortsett från visst onödigt drygt och långtgående chattsnack är "flash" behovet som verkar finnas på vissa ställen. Jag inser att på ett forum likt detta finns det många med intresse i fina och kvalitativa prylar och som besitter en mycket god ekonomi vilket också är något jag uppskattar. Men inte helt sällan ser man någon som råååkat få med märket på bilen när man ska fota dagens klocka eller dyl och av händelse är det givetvis sällan märket från en Ford fiesta -92 som syns.

Detta är väl kanske ganska barnsligt av mig att störa mig på (vissa kallar det säkert för avundsjuka) men jag ser verkligen inte vitsen med det. Självklart är jag sjäv enormt bilintresserad och snackar gärna bil och ser bilder på fina bilar (Omen!!) men då gärna i sitt rätta sammanhang. Att alltid få med bakluckebeteckningen eller ratt bild m.m känns lite tradigt.

Som sagt man kan ju inte bestämma hur bilder osv ska fotas men tänkte ändå efter mycket övervägande att det kunde vara tillfälle att lyfta det nu när denna tråden ändå kom. Jag är väl säkert bara en bitter ung gubbjävel!

I övrigt vill jag bara påpeka att KS är ett grymt kul forum som jag blivit smått besatt av (min sambo är galen!).
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Eller typ en chatt-tråd, kanske klistrad, där man kan gå in och skriva bara vad som helst, mer liknande en chatt. Även klockrelaterat då.
Jag tänker ofta på små grejer som jag skulle vilja dela som är klockrelaterat men jag orkar inte starta en ny tråd eller leta efter en tråd som kan ta min post. Visst hade det funnits en chatt?

En rätt fri OT-del eller chattråd, vilket som, jag tror det kan bli ett plus för forumet, öka gemenskapen och få forumet att växa. Det är ju ändå klockintresserade som hittar hit så jag tror inte "klocksnacket" ;) kommer minska.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Du låter väl snarare som den siste oskulden (Bert-referens. Fiktiv figur i ungdomsböcker skrivna av Anders Jacobsson och Sören Olsson under 80- och 90-talet). Om man nu ska överanalysera JakobZ's inlägg och relatera det till dig är det nog framför allt chattandet/pm:andet han syftar på.
Nej det är nog mig farbrorn ;) syftar till, jag skrev ett pm i "dagens klocktråd" ett PM till Omen.

Självklart skall det inte upprepas.
 
Topp