• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Forumklassiker? Vilka är de?

acce1999

Patek
2-Faktor
Skulle nog placera Seiko (i allmänhet) väldigt högt upp. Kanske på plats nummer ett.

Många har - eller vill ha - en Rolex. Och detsamma kan sägas om Omega, Panerai, JlC, IWC, etc; Relativt dyra klockor som inte alla har råd med.

Seiko däremot, finns i låga prisklasser och hela vägen upp till prisnivåer där man verkligen måste veta vad det handlar om för att vara villig att spendera pengarna. Det ger en bredd och en möjlig spridning som de andra varumärkena inte fixar. Av den anledningen gillar jag Seiko - och undrar varför i hela fridens namn jag inte har någon... (men det är ju lätt åtgärdat, eller hur?)

Skulle säga att Sinn (också i allmänhet) är en runner up, då det till skillnad mot Seiko är ett okänt varumärke i Sverige och därför kräver en hel del insikt och kunnande för att ge sig på. Denna insikt tycks ju finnas i god omfattning på forumet. (Sinn tillverkar ju också klockor i den anda Rolex en gång gjorde.)

För Seiko och Sinn tycker jag mig på detta forum se en passion som bred i sin omfattning och inte på långa vägar lika statusdriven som övriga varumärken.

Därför tycker jag att dessa två är forumklassiker.

(En tredje klassiker kan ju vara alla de relativt billiga vintageklockor av spridd karaktär och spridda varumärken. Vanligen med ett inköpspris under 2000 kr)

mvh A
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Platsar ett märke som Vostok på en lista med forumklassiker? Är det tillräckligt poppis? Scubadude-vostoks dyker ju upp titt som tätt.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
20130912_182419_zps9c229b69.jpg

Det räcker med 3.
 

Mr Chance

Kalmar
Har funderat på detta lite nu och då. Så här ser min vintagelista ut:

Rolex Sub
Rolex GMT
Rolex DJ
Omega Speedy Pro
Omega Seamaster (dress)
Omega Constellation Pie Pan
Heuer Chrono
Seiko dykare
Tudor Sub

Lurar på att ta med JLC Memovox också, har inte bestämt mig.
 
Topp