• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fotografera klockor, måste man köpe en fotostudio för en ziljon kroner eller?

JohnDoe

Rolex
Hur gör ni för att fota klockor med närbilder? Hur jag än gör blir bilderna skit. Solljus, mulet, halogen whatever.....spelar ingen roll. Har inte någon kamera som funkar bra. Vare sig jag kör iphone (6+), nikon systemkamera, någon av våra canon,sony, minolta små digitalkameror så blir resultatet skit. Alltså gör jag något fel. För att få en närbild så måste jag hålla mig nära 2-3 dec från klockan. Digitalzoom pixlar bara och något makroobjektiv för en ziljon kronor vägrar jag köpa. Resultatet är oavsett ljus så speglar sig iphone/kamera/jag/hela j..vla huset i de blanka delarna på klockan. Någon bra bild blir det helt enkelt aldrig. Så min fråga till alla er som lägger upp den ena bra bilden efter den andra hur gör ni? Köpt fotostudio eller tre dagars jobb i photoshop?
Edit: såg felstavningen i rubriken för sent, går inte att ändra.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hemligheten är att vara en god fotograf skulle jag säga. Jag fotar med min IPhone 6. Macrobilder med hjälp av macroobjektiv tillsats för 20 spänn på Ebay från Kina.

Mina trix är;
Putsduk (både lins som rent glas/klocka)
Bra ljus (bilen är en utmärkt studio)
Fokus i bilderna och fokusen rätt placerad
Bra bakgrund.
Bildkomponering
Tag flera bilder och välj/selektera
Snabb fotoretuchering i Snapseed (gratis app som är suverän)
Snygga klockor!

Vill man ta bättre bilder får man göra som @Donkii och ta fram systemkameran (eller köpa bilderna! ;))
Lycka till!
//Rozzy

image.jpg

image.jpg
 
Senast ändrad:

Sizar

Cartier
System kamera med närbilds objektiv när man vill stila till det. I de flesta fallen får mobilen duga!
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
För vanliga handledsbilder för dagens klocka så använder jag iPhone och skickar upp bilden ofiltrerat.
Är det mer detaljer eller bilder till en annons så använder jag en vanlig kompaktkamera med macro inställning på:
https://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/sony-dsc-hx50vblack/187733.9021/

För att undvika reflexer så brukar jag använda ett enkelt ljustält:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...iga-tillbehor/ljustalt-for-produktfoto-p57330
Går ganska enkelt att bygga ett själv med lite tyg om man bara ska använda det någon enstaka gång.

Nu vill jag inte påstå att jag är något proffs men bilderna brukar bli helt ok.

Någon efterbearbetning av bilderna gör jag inte. Speciellt inte vid annonsbilder, det känns verkligen inte ok då man vill visa klockans skick.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hur gör ni för att fota klockor med närbilder? Hur jag än gör blir bilderna skit. Solljus, mulet, halogen whatever.....spelar ingen roll. Har inte någon kamera som funkar bra. Vare sig jag kör iphone (6+), nikon systemkamera, någon av våra canon,sony, minolta små digitalkameror så blir resultatet skit. Alltså gör jag något fel. För att få en närbild så måste jag hålla mig nära 2-3 dec från klockan. Digitalzoom pixlar bara och något makroobjektiv för en ziljon kronor vägrar jag köpa. Resultatet är oavsett ljus så speglar sig iphone/kamera/jag/hela j..vla huset i de blanka delarna på klockan. Någon bra bild blir det helt enkelt aldrig. Så min fråga till alla er som lägger upp den ena bra bilden efter den andra hur gör ni? Köpt fotostudio eller tre dagars jobb i photoshop?
Edit: såg felstavningen i rubriken för sent, går inte att ändra.
Mina makrobilder blir inte som jag önskar heller...
 

Kairo

Panerai
Hanterar du ljuset och din iPhonekamera på rätt sätt kan du få till riktigt feta bilder. Kameran på iP6 är riktigt bra. Försök fånga vinklar på klockan som lyser upp detaljer eller finishen på boetten etc.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vill du inte skaffa makro-objektiv (som gör att du kan gå närmare klockan och ändå få fokus) så får du helt enkelt hitta minsta närgränsen (så nära det går) och sen klippa i bilden efteråt (crop). A och O är ljuset. Ju mindre ljus desto svårare att ta skarpa bilder. För reflektioner så är ett sånt där tält som Nikas tipsar om bra. Bilden nedan tog jag med en Fujifilm X-E2 (standardobjektiv) där jag har den solbelysta husväggen i ryggen och klockan ligger på en urblek solstol. Inget foto i klass med vissa andra här, men rätt bra för att vara mig. Jag beskar bilden till bredbild för att göra den lite roligare. Övning ger ju färdighet som det bekant heter.

DSCF2146 (2)_small.JPG
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Hemligheten är att vara en god fotograf skulle jag säga. Jag fotar med min IPhone 6. Macrobilder med hjälp av macroobjektiv tillsats för 20 spänn på Ebay från Kina.

Mina trix är;
Putsduk (både lins som rent glas/klocka)
Bra ljus (bilen är en utmärkt studio)
Fokus i bilderna och fokusen rätt placerad
Bra bakgrund.
Bildkomponering
Tag flera bilder och välj/selektera
Snabb fotoretuchering i Snapseed (gratis app som är suverän)
Snygga klockor!

Vill man ta bättre bilder får man göra som @Donkii och ta fram systemkameran (eller köpa bilderna! ;))
Lycka till!
//Rozzy

image.jpg

image.jpg

Drog ner Snappseed. Vad använder du för funktioner? :)
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Det finns macro-ring att köpa till din systemkamera, mycket billigare och nästan lika bra resultat :)
 

JohnDoe

Rolex
Härligt, massa bra tips. Det var ju lite frågor om vilka inställningar o sånt jag använder. Jag kör alltid "auto" för jag har inte en susning om vad de olika inställningarna gör. Den enda inställning jag pillar på är blixt av/på.
Återigen stort tack för alla bra svar!
 

Icaras

Rolex
Härligt, massa bra tips. Det var ju lite frågor om vilka inställningar o sånt jag använder. Jag kör alltid "auto" för jag har inte en susning om vad de olika inställningarna gör. Den enda inställning jag pillar på är blixt av/på.
Återigen stort tack för alla bra svar!
Rätt ljus är A och O. Vill man fota i kasst ljus krävs det dyrare objektiv (åtminstone om man inte vill ändra ISO eller slutartid).

Läs på om de olika lägena så klarnar det snart ska du se ;). Här står lite kort info:
http://emilydahl.se/camera/
http://nevnarien.se/category/tips-kameror-installningar.html
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Proffsfotografer jag känner brukar säga att ett stativ, eller åtminstone att låta kameran vila på något, i kombination med längre slutartider är ett bra tips för amatörer som är osäkra på att fippla med andra inställningar. Men inte f-n blir mina bilder särskilt bra ändå...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som @Rozzy sa!
Hans bilder är bevis på att iphone6 och bil räcker till det mesta. Använder nästan uteslutande min iPhone6, bilen ibland och även snapseed. Vill man komma nära så klipper man helt enkelt bilden.

Behöver man en bra penna för att skriva bra böcker? Nej, just det. ;)
image.jpg

Bilbild

image.jpg

Lekplats

image.jpg

Samma bild fast klippt.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Härligt, massa bra tips. Det var ju lite frågor om vilka inställningar o sånt jag använder. Jag kör alltid "auto" för jag har inte en susning om vad de olika inställningarna gör. Den enda inställning jag pillar på är blixt av/på.
Återigen stort tack för alla bra svar!
Har för övrigt även en Nikon DSLR-systemkamera. Inte ny och en basmodell. Kompletterade med billigaste makro-objektivet. Tricket är stativ! Blixt av, bra ljus och stativ.

Ibland sätter jag den på A och drar upp slutartiden men det är sällan.


Väldigt sällan jag orkar dra fram grejerna dock eftersom jag tycker iphonen räcker i 99 av 100 fall.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Med bra ljus funkar allt... nästan.
Det är en jäkla skillnad på kameran i ip5 och ip6! En Ip6 + en macrolins lär göra susen för de flesta lägen. Sedan behöver ju inte en macrolins kosta en ziljon. Hittade begagnat på blocket för rimliga pengar.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag kör också bara Iphone 6.
Tar flera bilder och försöker nyttja ljuset (helst dagsljus) på bästa sätt och då hålla klockan i rätt vinkel mot ljuset för att få bra kontraster utan onödiga reflektioner. Det brukar fungera rätt fint.
Ett knep som jag har vid wristshots är att jag låter lillfingret på handen som jag håller telefonen med vara stöd mot den hand som jag har klockan på. Det blir som ett litet stativ som du kan justera för att hitta rätt avstånd för skärpa och minska dina egna rörelser.
image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blev lite taggad så jag gick ut och tog ett foto ståendes i dörröppningen med taket ovanför med min iphone6. Därefter gick jag ut och satte mig i bilen. :D

Tryckte på "ändra" därefter på trollspöet uppe till höger, klipp sedan spara. Blev väl rätt OK även om bildkompositionen är obefintlig. Tog typ 2minuter. :)
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Senast ändrad:

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Någon som kan rekommendera en bra kamera app for iphone om jag vill styra mer manuellt, speciellt fokus och exponering? Har den sen lättanvända och bra redigeringsmöjligheter så är det ett plus.
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Någon som kan rekommendera en bra kamera app for iphone om jag vill styra mer manuellt, speciellt fokus och exponering? Har den sen lättanvända och bra redigeringsmöjligheter så är det ett plus.
Tycker att camera+ funkar rätt bra just för exponering och fokus, känns smidigare än vanliga kameraappen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Någon som kan rekommendera en bra kamera app for iphone om jag vill styra mer manuellt, speciellt fokus och exponering? Har den sen lättanvända och bra redigeringsmöjligheter så är det ett plus.
Snapseed som sagt. :)
Har testat massvis av olika och tycker snapseed vinner med hästlängder.

PS express är oclså OK. (Photoshop).
 
Topp