• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fotografera klockor, måste man köpe en fotostudio för en ziljon kroner eller?

nissehult

Patek
2-Faktor
Sjukt hur bra bilder ni får. Helt obegripligt. Jag har aldrigt rört någon inställning alls på kameran förutom blixt av/på. Ljuset, ja idag var det inte mycket ljus ute, bara moln, ställde ljustältet på köksbordet och ställde medföljande spottar (blåaktig ljus) utanför tältet. Taklampan tänd. Skruvade fast kameran i stativet. Tog lite bilder, alla skit som i ser i annonsen. Har inte testat dagtid med bra ljus ute, lär väl dröja till i maj innan solen tittar fram. Kör jag med blixt så blir det ju bara en blank reflex och ingen klocka i bild. Sen är det ju omöjligt att ta närbilder på klockan utan att se sig själv speglad i klockan. Är jag en liten bit från klockan så går det ju inte att zooma in den och för nära funkar klockan som spegel. Telefonen är ju svår att hålla stilla så att det inte blir suddigt när man zoomar in. Som sagt får liksom inte det att funka alls. Jag får helt enkelt ge 17 i att sälja saker. Bara köpa....
Jag tycker väl de flesta bilderna i annonsen är helt ok. Att fota är kul och man kan alltid lära sig nya saker. Vill du fota med iPhonen så kan du börja kolla här: http://iphonephotographyschool.com/
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Härligt, bra tips. Jag blev så himla surgubbig när allt bara blev dåligt. Sen så ser jag alla bra bilder alla andra gör.
Det är bara att öva och öva. Många bilder är troligen även mer eller mindre efterbehandlade innan de postas.

Ljus är bland det viktigaste när man fotar (förvånande nog så är en molnig dag oftast bättre än solsken...) Sen så gäller det att hålla still. Ett knep jag brukar ta till ibland är att ställa in självutlösaren (den där man trycker men bilden tas inte förrän efter X antal sekunder) på till exempel 2 sekunder. På så sätt så minskar risken att kameran flyttas (och gör bilden suddig) när man trycker på avtryckaren. Bäst är stativ...
 

jurassicjay

Cartier
Om du vill slippa reflexion i glas etc så borde du testa polariseringsfilter. När jag började intressera mig för fotografi för många år sedan fick jag en riktig aha-upplevelse när jag provade ett första gången. Kör en bildgoogling så ser du vad det handlar om. Får ju dock bli till en "riktig" kamera och inte en telefon. (Fast det finns säkert till telefoner också). Men som många sagt är kameran på iphone6 oväntat vass trots allt. Klart det aldrig blir som en riktig kamera, men väl tillräckligt bra för detta ändamål.
 

Seglarklockan

Breitling
Med risk för att trampa halva forumet på tårna, here we go! 🙃

1. Undvik motljus. Punkt.
2. Hårt ljus, sommardag utan moln, riktad lampa, det skapar hårda skuggor. Vilket kan vara bra för att visa repor, osv.
3. Neutral bakgrund och gärna neutral färg. Undvik vit, risken finns att kameran ställer in ljuset efter den vita färgen o då blir klockan för mörk.
4. Ja, din underarm är jätte snygg! Många gånger läggs det upp bilder när klockan sitter på armen, men, man plåtar hela underarmen?!?! Så klocka upptar bara några få % av bilden. Gå så nära som din kamera tillåter. Det är trots all klockan man är intresserad av. Sorry.
5. Titta på bilden o klocka, stämmer färgena överens, om inte ta om bilden nära ett fönster alt. ute. Få kameror hanterar konstljus bra.
6. Ta stöd, mot ex. en trave böcker. Mycket skarpare bilder. Vilket ökar möjligheten att beskära bilden vid behov.

Vad är dina fototips?
 

JohnDoe

Rolex
Härligt att min 6 år gamla tråd vaknar till liv. Konsensus verkar vara dagsljus om man inte har fotostudio. Rent krasst innebär väl det att man inte kan ta några klockbilder från mitten av oktober till slutet av mars här i Stockholm. Skåne har väl några fler ljusa dagar och Gällivare får vänta till midsommar :)
Njut nu av glögg o pepparkakor
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Dagsljus är bäst men en bra lampa eller två funkar också. Och lite Lightroom-fusk efteråt så klart ;)
DSC_2270.jpg
 
Topp