Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fråga angående Datejust tavla

Diskussion i 'Diskussion' startad av walle77, 17 januari 2014.

1. walle77
    Trådstartare

walle77 Borgare

Hej,

På min Datejust så ser tavlan ut såhär:

Vet inte vad det kallas men om man kollar "stavarna" så är det ingen liten rund boll bakom. Skall detta finnas och har det plockats bort, dvs har man gjort en mod? Eller är tavlan original ni experter? Kallas dessa tavlor isf något annat än en "vanlig"?

Har försökt att söka men inte hittat någon info. Se nedan bild på en med "små runda bollar"

2. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

Vad jag vet så ska även dessa tavlor ha lume, vilket dessa "prickar" är..

Frågan är om tavlan är från en sk wideboy, men inte visarna?

3. walle77
    Trådstartare

walle77 Borgare

Just det, lume var det!
    Kan ju vara så, jag är helt lost inom detta området :)

4. Falcone

Falcone Stadsbo

Exakt. Tavlan på bilden är en wideboy med fel visare. Om den är renoverad eller inte är svårt att avgöra med en så lågupplöst bild. Men om jag tolkar din formulering rätt är det inte din DJ på bilden?

5. walle77
    Trådstartare

walle77 Borgare

Okej, jag skall försöka fixa en bättre bild så fort jag har kameran redo. Den översta bilden är på min DJ, dvs den utan lume.
    Får man fråga hur rätt visare ser ut för en wideboy?

6. CharlieSocks

CharlieSocks Stadsbo

walle77 gillar detta.
  7. CharlieSocks

CharlieSocks Stadsbo

Minutmarkeringarna på din tavla ser ju rätt funky ut också.
    Frågan är om den blivit ganska ordentligt städad och fått lite ny färg på kuppen..?

Bauuer gillar detta.
  8. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    också min tanke. texten "T swiss made T" sitter också enligt mig för långt ifrån kanten av boetten.

Bauuer gillar detta.
  9. Bauuer

Bauuer Borgare

Notera också att en wideboy tavla i vanliga fall har lume-duttar.

10. walle77
    Trådstartare

walle77 Borgare

Tänkte precis också på det angående minutmarkeringarna. Intressant... Har försökt googla men inte hittat en enda likadan tavla som på min.

11. CharlieSocks

CharlieSocks Stadsbo

Finns dock även utan lume, eller är det bara till DDs?
    Men är den T-märkt booooorde den ju ha lume...

12. Bauuer

Bauuer Borgare

DD wideboys utan lume har jag sett, de är dock märkta t swiss t ändå. Är ju möjligt att liknande gäller datejust, att det finns såna här tavlor, det kan jag inte uttala mig om.
    Kanske acce1999 vet?

13. Falcone

Falcone Stadsbo

Det finns (Wideboy) DJ utan lume märkta T Swiss T

Bauuer gillar detta.
  14. Bauuer

Bauuer Borgare

En följdfråga, tyder t swiss made t i detta fall på servicetavla? Då den har öppna six and nines borde den vara äldre, eller?

15. walle77
    Trådstartare

walle77 Borgare

Studerar man närmare på stavarna så är det ett väldigt litet streck innanför varanann stav. Om det kan vara till hjälp :)

Enligt serienr skall klockan vara från 84.

16. acce1999

acce1999 Friends of KS

"T:et" indikerar bara den största mängd tritium som finns på tavlan, dvs noll är mindre än vilken gräns som helst. Alltså finns det tavlor där det finns med ett T, men som helt saknar tritium. Och det är ju helt riktigt. Finns tavlor där det står "SWISS - T<25" som har Luminova också... Och då stämmer det fortfarande, för det är noll tritium...

Minns inte exakt, men jag tror att om det bara finns med ett T, så handlar det om att den totala mängden radioaktivitet är under 7,5 millicurie. Eller mer, när det framgår explicit av texten är "T SWISS T < 25" (Max 25 mCi), vilket är rimligt på sportisar där visarna och timmarkörerna har så mycket mer lysmassa.

Tritium ersatte radium ca 1963. Tritium ersattes av Luminova ca 1998. Luminova ersätts av Chromalight sedan något år.

Står det bara "SWISS" så är det antingen radium... eller Luminova. Eller inget alls...

mvh A

Denke, Fixoflex, krämbulle och 2 andra gillar detta.
  17. walle77
    Trådstartare

walle77 Borgare

Tack för svar!

Vad jag kunnat se på andra tavlor så brukar T:en vara precis under minutmarkeringen alternativt vid sidan av strecket, på min är det "tomt" ovanför T och det ena T:et sitter längre ifrån än vad det andra gör. Brukar Rolex vara noga med att de skall vara estetiskt rätt eller kan det skilja sig mellan olika tavlor?

18. mace

mace Stadsbo

Det lär kunna skilja en hel del mellan olika tavlor beroende på år, humör, undertillverkare (?), batch. Ja...

Problemet generellt är att när någon visar en bild tenderar många att hitta grejer som ser fel ut, som ger magknip, som känns "luddigt". Även om de i många fall är perfectly fine.

Vill du vara säker, fråga rob, Spencer66 eller Aurum.

ROB-1832 och Bauuer gillar detta.
  19. mace

mace Stadsbo

(Utan att klampa på tår, om jag nu gjorde det.)

20. acce1999

acce1999 Friends of KS

Finns otroligt många tavlor, som till synes ser lika ut, men som skiljer när man kollar närmre. Oftast helt ok, men det finns också en hel del eftermarknadstavlor. Kolla "dial archive" på vintagerolexforum.com så får du en känsla för det.

Mvh A

mace gillar detta.
  21. walle77
    Trådstartare

walle77 Borgare

Absolut förstår, man blir ju lite halvnojig tyvärr... Men möjligheten att köpa ny tavla finns ju som tur är :)
    Om Spencer66 eller Aurum har någon aning angående denna tavlan så hojta gärna till.

Japp, kan tänka mig att det kan skilja lite mellan de olika tavlorna. Tack, skall in och kika på vintagerolexforum.com

22. walle77
    Trådstartare

walle77 Borgare

Nya bilder om det skulle hjälpa. Tänkte på det här med rätt visare till tavlan, är det någon som vet vad "passande" nya visare kan kosta?

Trevlig helg!

23. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Jag tycker inte det ser ut som en wideboy tavla på de nya bilderna.

Bauuer gillar detta.
  24. Falcone

Falcone Stadsbo

Nu är jag med! Nätverkets säkerhetsskydd hade blockerat första bilden i ditt ursprungliga inlägg. Trodde därför att den med länk var din klocka...

Den urtavla som sitter på din klocka är renoverad. Bara att börja leta reda på en riktig!

_jonte, easy rider, NiklasArvid och 2 andra gillar detta.
  25. walle77
    Trådstartare

walle77 Borgare

Tack för input. Bara för mig att bita i det sura äpplet och köpa nytt då.....igen. Synd att det inte är original på en annars fin klocka. Är det standard att tavlan byts vid service eller är det mot extra kostnad? Tänker om det är lika bra att köra på service direkt och samtidigt få en ny tavla.

26. mace

mace Stadsbo

Oavsett om den är renoverad eller inte, kan den ju vara riktig. Original, men inte originalfärg.

Oavsett om den är renoverad eller inte, tycker i alla fall jag att färgen är svinsnygg.

walle77 gillar detta.
  27. mace

mace Stadsbo

Kom igen nu, det är en klocka, ingen da vinci-målning vi snackar om.

Hade jag köpt en gammal 911 hade jag inte brytt mig det minsta om den var omlackad, så länge jag tyckte den var snygg. Hade däremot motorhuven varit av plast, eller att någon satt ett 911-emblem på en 912, ja, då hade det varit en annan sak.

28. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Håller verkligen inte med. Tavlan är det viktigaste på ett ur.

easy rider och Falcone gillar detta.
  29. mace

mace Stadsbo

Men du skulle ju också föredra rost på din Porsche! ;)

30. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nej.

mace gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield