• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga angående Datejust tavla

card

Panerai
2-Faktor
Hej,

På min Datejust så ser tavlan ut såhär:

9L4uVUD.jpg


Vet inte vad det kallas men om man kollar "stavarna" så är det ingen liten rund boll bakom. Skall detta finnas och har det plockats bort, dvs har man gjort en mod? Eller är tavlan original ni experter? Kallas dessa tavlor isf något annat än en "vanlig"?

Har försökt att söka men inte hittat någon info. Se nedan bild på en med "små runda bollar"

z102785-xIMG_7953.jpg
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad jag vet så ska även dessa tavlor ha lume, vilket dessa "prickar" är..

Frågan är om tavlan är från en sk wideboy, men inte visarna?
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Vad jag vet så ska även dessa tavlor ha lume, vilket dessa "prickar" är..

Frågan är om tavlan är från en sk wideboy, men inte visarna?

Exakt. Tavlan på bilden är en wideboy med fel visare. Om den är renoverad eller inte är svårt att avgöra med en så lågupplöst bild. Men om jag tolkar din formulering rätt är det inte din DJ på bilden?
 

card

Panerai
2-Faktor
Exakt. Tavlan på bilden är en wideboy med fel visare. Om den är renoverad eller inte är svårt att avgöra med en så lågupplöst bild. Men om jag tolkar din formulering rätt är det inte din DJ på bilden?


Okej, jag skall försöka fixa en bättre bild så fort jag har kameran redo. Den översta bilden är på min DJ, dvs den utan lume.
Får man fråga hur rätt visare ser ut för en wideboy?
 
Minutmarkeringarna på din tavla ser ju rätt funky ut också.
Frågan är om den blivit ganska ordentligt städad och fått lite ny färg på kuppen..?
 

card

Panerai
2-Faktor
Studerar man närmare på stavarna så är det ett väldigt litet streck innanför varanann stav. Om det kan vara till hjälp :)

Enligt serienr skall klockan vara från 84.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
DD wideboys utan lume har jag sett, de är dock märkta t swiss t ändå. Är ju möjligt att liknande gäller datejust, att det finns såna här tavlor, det kan jag inte uttala mig om.
Kanske acce1999 vet?
"T:et" indikerar bara den största mängd tritium som finns på tavlan, dvs noll är mindre än vilken gräns som helst. Alltså finns det tavlor där det finns med ett T, men som helt saknar tritium. Och det är ju helt riktigt. Finns tavlor där det står "SWISS - T<25" som har Luminova också... Och då stämmer det fortfarande, för det är noll tritium...

Minns inte exakt, men jag tror att om det bara finns med ett T, så handlar det om att den totala mängden radioaktivitet är under 7,5 millicurie. Eller mer, när det framgår explicit av texten är "T SWISS T < 25" (Max 25 mCi), vilket är rimligt på sportisar där visarna och timmarkörerna har så mycket mer lysmassa.

Tritium ersatte radium ca 1963. Tritium ersattes av Luminova ca 1998. Luminova ersätts av Chromalight sedan något år.

Står det bara "SWISS" så är det antingen radium... eller Luminova. Eller inget alls...

mvh A
 

card

Panerai
2-Faktor
"T:et" indikerar bara den största mängd tritium som finns på tavlan, dvs noll är mindre än vilken gräns som helst. Alltså finns det tavlor där det finns med ett T, men som helt saknar tritium. Och det är ju helt riktigt. Finns tavlor där det står "SWISS - T<25" som har Luminova också... Och då stämmer det fortfarande, för det är noll tritium...

Minns inte exakt, men jag tror att om det bara finns med ett T, så handlar det om att den totala mängden radioaktivitet är under 7,5 millicurie. Eller mer, när det framgår explicit av texten är "T SWISS T < 25" (Max 25 mCi), vilket är rimligt på sportisar där visarna och timmarkörerna har så mycket mer lysmassa.

Tritium ersatte radium ca 1963. Tritium ersattes av Luminova ca 1998. Luminova ersätts av Chromalight sedan något år.

Står det bara "SWISS" så är det antingen radium... eller Luminova. Eller inget alls...

mvh A


Tack för svar!

Vad jag kunnat se på andra tavlor så brukar T:en vara precis under minutmarkeringen alternativt vid sidan av strecket, på min är det "tomt" ovanför T och det ena T:et sitter längre ifrån än vad det andra gör. Brukar Rolex vara noga med att de skall vara estetiskt rätt eller kan det skilja sig mellan olika tavlor?
 

mace

Cartier
2-Faktor
Det lär kunna skilja en hel del mellan olika tavlor beroende på år, humör, undertillverkare (?), batch. Ja...

Problemet generellt är att när någon visar en bild tenderar många att hitta grejer som ser fel ut, som ger magknip, som känns "luddigt". Även om de i många fall är perfectly fine.

Vill du vara säker, fråga rob, Spencer66 eller Aurum.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tack för svar!

Vad jag kunnat se på andra tavlor så brukar T:en vara precis under minutmarkeringen alternativt vid sidan av strecket, på min är det "tomt" ovanför T och det ena T:et sitter längre ifrån än vad det andra gör. Brukar Rolex vara noga med att de skall vara estetiskt rätt eller kan det skilja sig mellan olika tavlor?
Finns otroligt många tavlor, som till synes ser lika ut, men som skiljer när man kollar närmre. Oftast helt ok, men det finns också en hel del eftermarknadstavlor. Kolla "dial archive" på vintagerolexforum.com så får du en känsla för det.

Mvh A
 

card

Panerai
2-Faktor
Det lär kunna skilja en hel del mellan olika tavlor beroende på år, humör, undertillverkare (?), batch. Ja...

Problemet generellt är att när någon visar en bild tenderar många att hitta grejer som ser fel ut, som ger magknip, som känns "luddigt". Även om de i många fall är perfectly fine.

Vill du vara säker, fråga rob, Spencer66 eller Aurum.

Absolut förstår, man blir ju lite halvnojig tyvärr... Men möjligheten att köpa ny tavla finns ju som tur är :)
Om Spencer66 eller Aurum har någon aning angående denna tavlan så hojta gärna till.


Finns otroligt många tavlor, som till synes ser lika ut, men som skiljer när man kollar närmre. Oftast helt ok, men det finns också en hel del eftermarknadstavlor. Kolla "dial archive" på vintagerolexforum.com så får du en känsla för det.

Mvh A


Japp, kan tänka mig att det kan skilja lite mellan de olika tavlorna. Tack, skall in och kika på vintagerolexforum.com
 

card

Panerai
2-Faktor
Nya bilder om det skulle hjälpa. Tänkte på det här med rätt visare till tavlan, är det någon som vet vad "passande" nya visare kan kosta?

gjj5qWG.jpg


d39xBb7.jpg


Trevlig helg!
 

card

Panerai
2-Faktor
Nu är jag med! Nätverkets säkerhetsskydd hade blockerat första bilden i ditt ursprungliga inlägg. Trodde därför att den med länk var din klocka...

Den urtavla som sitter på din klocka är renoverad. Bara att börja leta reda på en riktig!


Tack för input. Bara för mig att bita i det sura äpplet och köpa nytt då.....igen. Synd att det inte är original på en annars fin klocka. Är det standard att tavlan byts vid service eller är det mot extra kostnad? Tänker om det är lika bra att köra på service direkt och samtidigt få en ny tavla.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Oavsett om den är renoverad eller inte, kan den ju vara riktig. Original, men inte originalfärg.

Oavsett om den är renoverad eller inte, tycker i alla fall jag att färgen är svinsnygg.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Kom igen nu, det är en klocka, ingen da vinci-målning vi snackar om.

Hade jag köpt en gammal 911 hade jag inte brytt mig det minsta om den var omlackad, så länge jag tyckte den var snygg. Hade däremot motorhuven varit av plast, eller att någon satt ett 911-emblem på en 912, ja, då hade det varit en annan sak.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kom igen nu, det är en klocka, ingen da vinci-målning vi snackar om.

Hade jag köpt en gammal 911 hade jag inte brytt mig det minsta om den var omlackad, så länge jag tyckte den var snygg. Hade däremot motorhuven varit av plast, eller att någon satt ett 911-emblem på en 912, ja, då hade det varit en annan sak.

Håller verkligen inte med. Tavlan är det viktigaste på ett ur.
 
Topp