Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fråga angående fickur

Diskussion i 'Vintage' startad av Fred72, 7 april 2014.

1. Fred72
    Trådstartare

Fred72 Friends of KS

Kan inget om fickur, någon som kan vara behjälplig angående uret nedan.
    Historia, ålder, värde, boett material, gångreserv, hur det enligt tradition skall bäras.
    Det enda jag vet är att den håller tiden fenomenalt bra.
    Tacksam för svar.
    Ha en bra kväll.
    //Freddan DSC_0268.JPG DSC_0267.JPG
    Undrar även hur man får upp locket på framsidan och baksidan krävs det våld eller finns det något knep?

2. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Tror det är värt ca 500-2000kr
    Det var i schysst skick ändå
    Året borde vara 1910-1930

3. Strindberg

Strindberg Biskop

Öppnas med "flikar", bör vara vid klockan ett för framsida (om det är "flik") och klockan elva på baksidan (bakifrån sett). Där bänder su försiktigt med rimligt verktyg. Rimliga verktyg är typ boettkniv eller liknande. Orimliga verktyg är (jodå, hört det från kunder) yxa, matkniv, spackelspade, änden på ett viklås eller skruvmejsel.

Åldern tror jag Joshua3 har rätt på, däremot tror jag han övervärderar den. Som med de flesta fickur kommer klockkedjan (om den är i guld) vara mer värd än uret. Du "ska" bära den med klockkedja, ursprungligen i vänster byxficka men nu för tiden - sen sent 1800-tal- i västfickan, med kedjan till knappen UNDER västen, inte i knapphålet. Till frack bör du köra med byxfickan nu också. Någon modeexpert, till exempel Aurum eller Ernesto, får gärna smälla mig på fingrarna här.

Du kan köpa en fin kedja av mig om du vill ha guld. ;)

4. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

och jag kan köpa uret om du vill sälja det? :) Jo det är nog dessvärre inte värt några större summor, finns ju de som har en röd 12:a , de är värda mer. Anledningen till lågt värde, är att ingen vill ha ett fickur idag, stort, klumpigt och inte moderiktigt för 5 öre

5. Strindberg

Strindberg Biskop

Semi-OT:
    Min morfars far -som jag kommer väl ihåg- var kolare och vägbyggare. Han var runt två meter lång och min grova pappa såg ut som ett litet barn bredvid "Adde". Han använde fickur fram till sin död, och samlade på dem. Han hävdade att armbandsur var fullständigt vansinnigt, man ska ju jobba med händerna?!
    Att sitta i knät på honom och se honom dra upp någon av sina nyckeldragare är en av mina första -och ta mig fan- bästa klockminnen. Han dog i väntrummet på sjukhuset då han förstod att hans fru, den pajbakande snälla Karin, inte skulle klara sig.

Behöver jag säga att jag älskar fickur?

MAK och Fred72 gillar detta.