• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga angående Rolex 93150-länk

Hamma

Omega
Jag köpte ett begagnat Rolex 93150-armband med 501b-ändlänkar för ca två år sedan. Armbandet var något stretchat och jag bestämde mig för att skicka det till Michael Young för renovering. Det är nu återkommet och i toppskick. Dock är glipan mellan den sista länkbiten och ändlänken fortfarande påtaglig (se bild nedan), vilket gör att jag fortfarande inte är nöjd. Eventuellt kan lösningen vara så enkel att jag skaffar nya sprintar då dessa är gamla och något böjda. Jag är dock tveksam till att detta löser problemet helt och hållet. Frågan jag ställer mig är om den sista mellanbiten (se skiss nedan) som förbinder själva armbandet med ändlänken har stretchas ut.

Har någon haft samma problem och hur har ni i så fall löst detta?

Tack på förhand!

//Erik

klocka2_zps2ae1b392.jpg
 

POO

Panerai
Är sprintarna böjda borde första steget vara att fixa nya, glipa eller ej. På stretchade länkar kan sista biten vara synbart tunnare framåt där sprinten sliter, förmodligen även så i bakkant, vilket också ökar på avståndet.
Förövrigt ser du inte ut att ha något extremt glapp, bilden är visserligen rätt dålig. Dessa länkar är ju inte direkt kända för sin extrema precision, visst spel är där nog alltid.
 

Hamma

Omega
Glappet är så pass stort att boetten inte sitter riktigt stabilt när klockan är på armen vilket kan vara ganska störande. Speciellt nu när övriga länken är tight så upplevs glappet ännu mer.

Går det att köpa nya Rolex-sprintar hos AD med hänvisning till att de gamla är böjda eller beställer ni från ebay, Ofrei eller liknande?
 
Topp