Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fråga ang lume..?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ricrob, 5 november 2012.

1. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Är det ngn som har koll på hur det funkar med lumens livslängd beroende på exponering?
    Att lume tröttas ut med tiden vet vi (pratar luminova/tritium m.fl.) och att den inte mår bra av solens uv strålar kan vi också tänka oss men frågan är, om man "laddar" en urtavla ofta med artificiellt ljus, t.ex. en ficklampa, kommer den då tappa sin effekt snabbare.. :?:

2. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Du laddar också upp din dinka inför natten, erkänn.

3. wwjbd

wwjbd Bonde

Från:
    Bästkusten
    Gör inte alla det??? :lol:

4. Rber

Rber Biskop

Detta har jag också funderat mycket på det senaste. Jag hade dessutom tänkt starta en tråd för att fråga. ;-)

Mina klockor ligger i klocklåda med glaslock i ett skåp med belysning. Det sitter en 12V 5W bara några decimeter ovanför lådan. Det bästa exemplet är min Sumo som lyser galet mycket om det suttit under den tända lampan. - Tänk "ladda för att fota".

Om lume "förbrukas" så lär ni höra från mig snart igen om det skulle visa sig att min setup påskyndar processen...

5. Per

Per Björklövens finest

Tvivlar på att halveringstiden påverkas av användning. Har dock inga belägg för det påståendet. :)

Edit: Iofs är nog inte luminova radioaktivt. Jag som lever i forntiden. :oops:

6. mace

mace Stadsbo

7. mace

mace Stadsbo

Åldrandet i länken gäller så klart superluminova och dylikt. Per, oroa dig inte, din arm strålar oavsett laddning! :D

8. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Då bör ju klockorna stanna i lådan.
    Finns ingen bättre uppladdning än att vara ute en ljus dag.

9. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Fråga ang lume..?

Det verkar råda lite delade meningar kring det här. En vild gissning är att substansen i sig inte åldras märkbart, men att omgivningens påverkan gör att mängden substans på ytan successivt minskar och då också den märkbara effekten.

10. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Tritium lyser genom nedbrytning (halvering) i den radioaktiva massan så den påverkas inte av ljus utan lyser konstans i ca 20 - 25år.

11. Rossi

Rossi Präst

Exakt så.

12. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Ja, för att förtydliga så menar jag just "ladda" med stark ficklampa och liknande, för att njuta i mörkret när man nattar bebbe eller för att ta coola lumeshots. Att den blir utsatt för vanlig belysning och solstrålar är ju oundvikligt men om det är bevisat att tokladda med lampa drar ner livslängden, så kanske man kan lugna sig lite med det.. Fast å andra sidan, när kommer jag ha en klocka länge nog för att märka av det?! :lol:

13. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
  14. mace

mace Stadsbo

P-A, det var samma artikel jag postade ovan, och jag orkade läsa (okej, "skumma") och fattar det som att ickeradioaktiv lysmassa slits av uppladdning. Verkar dock handla om extremer:

"Ref. Note 4 above, this is saying that if we charge up our lume with lotsa UV for 1000 hrs or more, the lume will be permanently degraded with a 20% loss of brightness."

Har för mig att jag haft en mer lättläst artikel tidigare som sa typ samma sak. Som sagt, äldre radioaktiv lysmassa är inte påverkat av ljus.

15. Har försökt googla, men hittar inget svar. Händer det samma sak med chromalight?

Mårtenssons ur Brookfield