• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga ang. ref, Jaeger-LeCoultre Reverso GT.

Tao

Omega
Hej!

Har ställt in siktet på en Reverso GT och känner att det kanske blir av inom en snar framtid, har dock lite funderingar kring de olika (?) modellerna.

Främst kollat och sökt på ref 270.8.62 men noterat att också ref 270.84.10 (alt. Q2708410) finns, jag har svårt att urskilja skillnaden utifrån de bilder som jag har sett. Annorlunda innertavla? Urverk? Eller bara armband?

Noterat att vissa innertavlor är vågiga, medan andra är helt blanka eller har räfflor. Skillnaden mellan bilderna nedan verkar vara innertavlan, har dock sett båda refnummer med vågiga räfflor på innertavlan. Tror även att det är cal 822 i båda.

270.8.62 enl. försäljare på Chrono24.
49776_1G.jpg


270.84.10
2708410-new-.jpg






Tacksam för klarifikation! Vore även intressant att se wrist shots på andras Reversos och vad ni tycker om dem :happyhappy:
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har en själv. 270862.

Är dock inte hundra på detta, men tror att det är så att 270862 blev den senare referensen relativt nyligen.
Vet inte exakta skillnaderna, men numera verkar de säljas på brunt eller svart alligator, medan t.ex min 90-talare kom på struts som original.
Vet dessutom att 270862 producerades med både den släta tavlan och den med struktur som du visar.

Skulle påstå att det bara är att köpa det som känns som rätt ex, och skita i referensen.
 

DrDre

Patek
I samband med att jag skaffade min så försökte jag få ordning på olika referenser men det slutade med att man drog slutsatsen: "det var en jäkla röra" och därefter gav upp. Om det kan bidra till att svara på din fråga så har jag en 270-8-62 och tavlan är slät. Tror att den är lite drygt 10 år gammal.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag tittade på den här modellen under min sökprocess senast. Nu blev det ett annat märke, men min reaktion var att kvalitetskänslan varierar. Vissa tavlor ser rent billiga ut då tavlan ser ut att vara av billig plast. Om jag vore dig, skulle jag inte köpa utifrån en bild. Jag skulle absolut titta och känna på klockan innan beslut. Det är en dyr fin klocka och det kul om det syns. Att jag valde ett annat märke var dock känsligheten mot väta. Jag ville ha en klocka som jag inte behövde vara så rädd om. Stör inte tavlan dig så glöm det här inlägget eller kolla upp hur olika tavlor ser ut i verkligheten. Förutom det så har jag stor respekt för märket och urverken, dessutom ett karaktärsstark dressur som är mycket vackert och stilfullt.
 

Tao

Omega
Jag tittade på den här modellen under min sökprocess senast. Nu blev det ett annat märke, men min reaktion var att kvalitetskänslan varierar. Vissa tavlor ser rent billiga ut då tavlan ser ut att vara av billig plast. Om jag vore dig, skulle jag inte köpa utifrån en bild. Jag skulle absolut titta och känna på klockan innan beslut. Det är en dyr fin klocka och det kul om det syns. Att jag valde ett annat märke var dock känsligheten mot väta. Jag ville ha en klocka som jag inte behövde vara så rädd om. Stör inte tavlan dig så glöm det här inlägget eller kolla upp hur olika tavlor ser ut i verkligheten. Förutom det så har jag stor respekt för märket och urverken, dessutom ett karaktärsstark dressur som är mycket vackert och stilfullt.

Vad var det för märke/modell som du bestämde dig för istället? Liknande den Reverson?
 

Lalas

Cartier
Tycker Reverson är ett tidlöst och bra val, jag ska ha en i framtiden!

Jag skulle satsa på undre referensen, tror det är den senaste. Har sett den referensen i verkligheten och den strukturen var riktigt snygg. Var inte helt överens med siffrorna på sekundvisaren innan men i verkligheten är hela klockan vacker och andas kvalité. De blåa visarna gör sig också väldigt bra mot tavlan.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ibland svänger det fort när man letar klocka :)
Ja;) det är gränslöst brett från början, sen smalnar det av. JLC, Rolex, IWC och Panerai var de jag valde mellan mot slutet. Jag skulle köpt en Panerai om jag fick börja om från början. Jag sitter dock nöjd i klistret.
 

JesperO

Rolex
Jag tittade på den här modellen under min sökprocess senast. Nu blev det ett annat märke, men min reaktion var att kvalitetskänslan varierar. Vissa tavlor ser rent billiga ut då tavlan ser ut att vara av billig plast. Om jag vore dig, skulle jag inte köpa utifrån en bild. Jag skulle absolut titta och känna på klockan innan beslut. Det är en dyr fin klocka och det kul om det syns. Att jag valde ett annat märke var dock känsligheten mot väta. Jag ville ha en klocka som jag inte behövde vara så rädd om. Stör inte tavlan dig så glöm det här inlägget eller kolla upp hur olika tavlor ser ut i verkligheten. Förutom det så har jag stor respekt för märket och urverken, dessutom ett karaktärsstark dressur som är mycket vackert och stilfullt.

Intressant och håller med dig men blev förvånad av din erfarenhet av skillnad i kvalitetskänsla - vilka tavlor var det som du tyckte var billiga och såg ut som plast? Var det när du såg tavlor live som du upplevde detta?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Intressant och håller med dig men blev förvånad av din erfarenhet av skillnad i kvalitetskänsla - vilka tavlor var det som du tyckte var billiga och såg ut som plast? Var det när du såg tavlor live som du upplevde detta?
Jag försöker minnas så gott det går nu. Vad jag minns var det speciellt refflade tavlor. Jag upplevde det speciellt på grande/gran talle. Heter den så? Den jag tyckte var finast men lite liten, var en retromodell av reverso. Det var en vit och en svart tavla. Båda var snygga och olika varandra. Ultra thin. Vissa av de jag inte gillade hade tavlor i två skikt, där det inre var i den räfflade plastbiten. Förlåt att jag raljerar, men en klocka som kostar över 60000 kr ska se dyr ut. Det ska märkas att detaljarbeten är av högsta kvalitet. Det är, för mig, det som gör att jag aldrig tröttnar. Jag kan titta gång på gång på detalj efter detalj och njuta av att tillverkaren aldrig ens övervägt en kompromiss.

I broschyrer och på bilder på nätet ser klockorna perfekta ut. Det är först när man får ta på dem, känna dem mellan fingrarna, titta, vända och åter titta, det är då man upplever att verkligheten är sämre än photoshoppade bilder. Har man väl granskat en modell irl kan man söka och köpa på nötet. Iaf om det är nytt man köper. Är det begagnat är det återigen så att för att bara säker på att den är fin, måste man hålla dem i handen, vända, känna och titta. Repor är lätt att ta bort i Photoshop.
 

Rusty

Omega
2-Faktor
Jag försöker minnas så gott det går nu. Vad jag minns var det speciellt refflade tavlor. Jag upplevde det speciellt på grande/gran talle. Heter den så? Den jag tyckte var finast men lite liten, var en retromodell av reverso. Det var en vit och en svart tavla. Båda var snygga och olika varandra. Ultra thin. Vissa av de jag inte gillade hade tavlor i två skikt, där det inre var i den räfflade plastbiten. Förlåt att jag raljerar, men en klocka som kostar över 60000 kr ska se dyr ut. Det ska märkas att detaljarbeten är av högsta kvalitet. Det är, för mig, det som gör att jag aldrig tröttnar. Jag kan titta gång på gång på detalj efter detalj och njuta av att tillverkaren aldrig ens övervägt en kompromiss.

I broschyrer och på bilder på nätet ser klockorna perfekta ut. Det är först när man får ta på dem, känna dem mellan fingrarna, titta, vända och åter titta, det är då man upplever att verkligheten är sämre än photoshoppade bilder. Har man väl granskat en modell irl kan man söka och köpa på nötet. Iaf om det är nytt man köper. Är det begagnat är det återigen så att för att bara säker på att den är fin, måste man hålla dem i handen, vända, känna och titta. Repor är lätt att ta bort i Photoshop.



Äger en Reverso GT. Skulle inte påstå att den känns billig eller är av dålig kvalitet, snarare tvärtom.
Vilka klockar jämför du Reverson med när du skriver att den ser billigt ut?

Och det är verkligen trist att JLC använder "räfflad" plast i sina tavlor :D
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ta inte illa upp. JLC är grymt fina, men vissa tavlor drar ner kvalitetsintrycket. Tycker du tvärtom är det ok för mig. Det jag skriver är helt min egna reflektion. Jämförelsen gjorde jag mellan Reverson mot t ex Rolex Datejust, Datejust 2, omega Seamaster Planet Ocean, Panerai Submersible PAM00305, nästan samtliga Panerai Radomir och Luminor. De känns också mer robusta. De klarar att regn. Jag vet att det är olika typer av klockor så det är ingen klassning i A och B. Det är enbart utifrån hur jag vill ha en klocka utifrån hur jag lever. Jag vill inte tänka på att jag måste vara rädd om klockan. Satt jag på kontor i svart kostym 12 timmar om dagen, hade bilen i garaget under arbetsplatsen hade jag tänkt annorlunda. Då kanske det hade blivit en Reverso ultra thin. Då hade den vita tavlan fått synas mest. Det är en grymt snygg klocka, förutom att den känns lite liten, men eftersom det är en klocka som är retro och klockorna var mindre förr, känns det helt ok. Reverso GT har en bra storlek, enligt mig.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Just det, jag minns också att jag reagerade mot hur tunna och klena skinnarmbanden var till Reverso, i jämförelse med vissa andra märken.

Den Reverson som JohannSebastian la in precis nu, har ett brunt skinnarmband som lyfter klockan sitter i möte. ringer senare. lyfter armbandet. En perfekt balans enligt min uppfattning. Det är väldigt snyggt. Så snyggt så jag känner en villhakänsla. Vilken modellbeteckning har den, månntro?
 

Tao

Omega
Aah jag som tänkte att räfflorna i innertavlan skulle ge ett fint djup i tavlan. Det jag har börjat trötta på på min Longines HC är den tryckta tavlan som känns något livlös.
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Just det, jag minns också att jag reagerade mot hur tunna och klena skinnarmbanden var till Reverso, i jämförelse med vissa andra märken.

Den Reverson som JohannSebastian la in precis nu, har ett brunt skinnarmband som lyfter klockan sitter i möte. ringer senare. lyfter armbandet. En perfekt balans enligt min uppfattning. Det är väldigt snyggt. Så snyggt så jag känner en villhakänsla. Vilken modellbeteckning har den, månntro?


Oops, det var inte mina klockor, jag bara citerade Dr Dre, det är hans vackra klockor på bilden.

... Jag skulle önska att det var på ett annat sätt, kanske i framtiden [emoji6]
 
Topp