Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fråga glas

Diskussion i 'Vintage' startad av Per-Åke Öjersson, 27 juni 2014.

1. Per-Åke Öjersson
    Trådstartare

Per-Åke Öjersson Bonde

Är det någon som vet när miniralglasen började komma på klockorna? mvh Per-Åke

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Blev vanligt på dykarklockor sent 60-tal, men fanns säkert även långt innan hos vissa tillverkare. Hur så?

3. Per-Åke Öjersson
    Trådstartare

Per-Åke Öjersson Bonde

Har en 70tals Fortis eden roc och den har mineralglas tycker det var lite tidigt med mineralglas därav frågan

4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Hur ser man att det är mineralglas? Och är mineralglas ett speciellt glas eller är det den sortens glas man alltid haft? Safirglas lanserades på typ 30-talet

5. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Jag kan vara ute och cykla nu men mineralglas är inte samma sak som och har inte riktigt samma egenskaper som ett safirglas. Safirglas är väl betydligt hårdare och tåligare. Ett vanligt mineralglas kan ju tom bli repiga, till skillnad från safirglas (lite slarvigt uttryck).

Har minst en klocka med mineralglas, den har betydligt risigare glas än åldersmässigt motsvarande glas på andra klockor jag har.

Kanske kan nån glasexpert reda ut? :)

Bojke gillar detta.
  6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Precis, det jag undrade var om mineralglas är det vi kallar vanligt glas? Eller är mineralglas en speciell variant av glas-glas. Safirglas är tillverkade av safir och är andra djur. Det jag ville säga är att man alltid använt glas av glas på armbandsur och fickur. Även safirglas kom så tidigt som 30-talet.

Kejsaren gillar detta.
  7. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Då är jag med. Jag tror att mineralglas är klart närmast vanligt glas, baserat på vad jag hört. :)

8. David

David Bödeln

Har en Oris som påstås ha safirglas på framsidan och mineralglas på baksidan. Fast den är tillverkad på 2000-talet.

9. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

billigare ur kör väl med mineralglas än idag (gärna utan att berätta det)? på ofrei kan du tex köpa samma boett med mineral eller safir o safir är ju klart dyrare, och bättre...;)

10. DrDre

DrDre Friends of KS

Om jag har förstått det rätt, men jag är långt ifrån säker, så är väl mineralglas lite det sämsta av två världar. Hårdare än plastglasen så man kan inte polera dem, samtidigt som de är mjukare än och blir lättare repiga än safirglasen. Tror jag läst någonstans att min CWC Royal Navy Diver har mineralglas. Vissa billigare Seikos tror jag också har har det.