• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga kring Rolex samt certifikatet

Qube

Breitling
Hej, jag har en fråga angående Rolex samt certet. Det är så att jag ska eventuellt titta på en 16610, hos en privatperson. Certifikatet finns med klockan, men jag undrar efter att jag sökt lite kort på internet om det finns något specifikt sätt att se om det är rätt certifikat till rätt klocka? Eller är det komplicerat att kontrollera en sån sak själv?
 

16610

Patek
2-Faktor
Om det är möjligt, kontrollera serienr på klockan och cert. Stämmer det är det bra. Alt 2 ta med klocka och cert till AD. Värt en peng och veta att allt är i sin ordning. Lycka till
 

john b

Rolex
Hej, jag har en fråga angående Rolex samt certet. Det är så att jag ska eventuellt titta på en 16610, hos en privatperson. Certifikatet finns med klockan, men jag undrar efter att jag sökt lite kort på internet om det finns något specifikt sätt att se om det är rätt certifikat till rätt klocka? Eller är det komplicerat att kontrollera en sån sak själv?

Ta av länken på klockan. Serienumret är på äldre Rolex ingraverat mellan bandhornen. Jämför med certets serienummer om det gör dig tryggare.
 

Qube

Breitling
John B: Tacksam för väldigt bra svar. Klockan är från 2000-talet, är serienumret fortfarande mellan bandhornen?

16610: Tacksam för svar. Ända problemet är att en AD måste väl ha klockan i specifik tid innan dem kan fastställa att den är äkta eller inte, rätta mig gärna om jag har fel?
 

Ninen79

Audemars
John B: Tacksam för väldigt bra svar. Klockan är från 2000-talet, är serienumret fortfarande mellan bandhornen?

16610: Tacksam för svar. Ända problemet är att en AD måste väl ha klockan i specifik tid innan dem kan fastställa att den är äkta eller inte, rätta mig gärna om jag har fel?
Yes seriernr finns vid klockan 6 mellan bandhornen och det ser du när du tar av länken.
 

Apansson

Torpare
John B: Tacksam för väldigt bra svar. Klockan är från 2000-talet, är serienumret fortfarande mellan bandhornen?

16610: Tacksam för svar. Ända problemet är att en AD måste väl ha klockan i specifik tid innan dem kan fastställa att den är äkta eller inte, rätta mig gärna om jag har fel?
En AD fixar ofta äkthetskontrollerna medans ni väntar!
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
På ref 16610 finns serienumret ingraverat mellan bandhornen förutom 2007-2010 då det återfinns kl 6 på innerringen under glaset. Serienumret på klockan ska matcha certet.
 
  • Like
Reactions: par

Qube

Breitling
Apansson: Är det så, vilken AD i Stockholm gör det, har du någon koll på det?

Okej, tacksam för alla svar. Underlättar enormt!

Dum fråga kanske, om man ska ta bort bandet måste man väl ha ett sånt verktyg? - Vart kan man handla det?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Apansson: Är det så, vilken AD i Stockholm gör det, har du någon koll på det?

Okej, tacksam för alla svar. Underlättar enormt!

Dum fråga kanske, om man ska ta bort bandet måste man väl ha ett sånt verktyg? - Vart kan man handla det?

Rob Engström på Drottninggatan ordnar det fort. Annars finns Nymans på Biblio!

Verktyg säljer Compiss! Dra iväg ett om till honom.
 

Apansson

Torpare
Apansson: Är det så, vilken AD i Stockholm gör det, har du någon koll på det?

Okej, tacksam för alla svar. Underlättar enormt!

Dum fråga kanske, om man ska ta bort bandet måste man väl ha ett sånt verktyg? - Vart kan man handla det?
Skulle knalla till Rob E. Grymt snabba och tror de är billigare än nymans + de är forumsponsor!
 

16610

Patek
2-Faktor
John B: Tacksam för väldigt bra svar. Klockan är från 2000-talet, är serienumret fortfarande mellan bandhornen?

16610: Tacksam för svar. Ända problemet är att en AD måste väl ha klockan i specifik tid innan dem kan fastställa att den är äkta eller inte, rätta mig gärna om jag har fel?

En riktig AD ser nästan direkt om allt är som det ska. Kolla med AD
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Har ju haft en del klockor till försäljning och min erfarenhet är:

Rob E gör ofta en äkthetskontroll medan man väntar. Kostar lite olika dock, 450-550kr och det tar allt ifrån 2-15 minuter. Du får dock inget äkthetsintyg utan endast ett kvitto på att du betalat en summa för en kontroll av en specifik klocka.

Dr watch gör det också medan du väntar och där kostar det 350kr och du får med ett äkthetsintyg.

Kaplans minns jag inte priset på men de vill ha klockan 1-3 dagar och du får intyg på äktheten.

Det diskuteras lite olika saker i tråden men blanda inte ihop äkthetskontroll, äkthetsintyg och vörderingsintyg, det är olika saker.

Min rekommendation utifrån ovan är att gå med säljaren till Rob E

Just My 2 cents:)
 
  • Like
Reactions: Wii
Topp