Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fråga om annonspolicy

Diskussion i 'Diskussion' startad av hemingway1999, 5 april 2014.

1. hemingway1999
    Trådstartare

hemingway1999 Friends of KS

Är det bara jag som tycker att det är lite trist med dessa annonsörer som alltid lägger upp tre annonser samtidigt? Det gör ju att enskilda annonsörer snabbt puttas ner på sid 2 och 3 och därmed hamnar i skuggan. När jag tittade in för en stund sedan stod fyra säljare för hälften av de 30 annonserna på första sidan. En säljare hade t.o.m. fem annonser på första sidan.

Kanske jag bara är på grinigt humör, men jag tycker att det är lite trist att enskilda privatannonsörer drunknar i handlarnas massannonser. Kan man inte ändra annonspolicyn från dagens tre annonser/dag till en annons/dag? Om man vill sälja flera klockor kan man väl i stället lägga in dessa i samma annons? Då blir fler säljare och fler klockor synliga under längre tid.

/Henrik

Teknikfreak, sjobbe, wojtecki och 31 andra gillar detta.
  2. john b

john b Präst

Håller absolut med här.
    Inte bara för att min annons glider för fort bort från förstasidan utan även för att notoriska trippelbumpare gör köpsälj mycket tråkigare. Fler klockor i samma annons tycker jag också.

yonsson gillar detta.
  3. Mforce

Mforce Biskop

Håller med till 100%.
    Många anammar ju redan detta och har fler klockor i samma annons.
    Borde vara standard.

ErikGBG, wojtecki, yonsson och 1 annan gillar detta.
  4. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Märkte detta idag och det var ganska störande. Antingen får man samla sina varor under en annons eller så får man endast bumpa en annons/dag.

5. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Nja, håller inte med om flera annonser i samma tråd, skapar förvirring.

6. Separat del för handlare...

Jakobb, Minuteman, wojtecki och 11 andra gillar detta.
  7. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Håller med, gillar hur det är på WUS där man har ett forum för "private sellers" och ett för företag. Har inget emot att folk t.ex. köper hem saker i bulk från AliExpress osv för att sälja vidare, men det blir en del noise i säljforumet pga det...

yonsson gillar detta.
  8. JaTack

JaTack Friends of KS

Separerade forum och 1-2 bumps/trådar per dag i det vanliga forumet hade uppskattats :)

9. Mforce

Mforce Biskop

Väldigt bra grej.
    Jag säljer en del via mitt företag och skulle uppskatta separation mellan företaget och det jag säljer/köper privat.

10. walle77

walle77 Borgare

Separat del för handlare tycker jag låter som en bra idé och 1 annons/bump per dag.

Går det att på något sätt att fixa så att bumpningsfunktionen inaktiveras efter man bumpat och sen går igång 00:01 dagen efter? I dagsläget så står det ju enligt reglerna att man bara får bumpa en gång/dygn men möjligheten att göra det flera gånger finns.

yonsson gillar detta.
  11. demondave

demondave Borgare

Från:
    Ack Värmeland du sköna
    Har lite svårt för separata delar, men kanske det skulle funka med taggar privat/företag och visningsalternativ privat/företag/både och? Gillar att browsa annonser för att se om man hittar något spännande, men blir lite tröttsamt med företagsannonser som är bumpade i flera månader utan något nytt eller prisjusteringar.

12. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Jag skulle dock vilja att man kan kolla både säljes/bytes och säljes samtidigt!

Jakobb, Frosse och eriksson850 gillar detta.
  13. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Säljes säljes/bytes är ett mycket bra förslag, då de ofta vänder sig till samma mottagare...

En separat del för handlarna låter också bra, eller en funktion som gör att du kan välja vilka annonser som visas likt tradera (privatpersoner, handlare, alla annonser)

14. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tycker att flera klockor i samma annons blir rörigt. Framför allt när en eller flera klockor är sålda. Tagen "avslutad" blir lite tunn med dessa.
    Men jag håller med om att företagsannonserna är i vägen för de privata annonserna. Kommer inte på nån klipsk lösning på problemet och upplever det inte som så stort. Bara att klicka förbi. Tycker det är värre med flera klockor i samma annons.

15. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag vet inte om det är så att folk bumpar mer än en gång per dag, men det känns som att det är samma annonser som ligger på förstasidan hela tiden. Tror också det vore bra med en separat del för professionella säljare, dock eventuellt med klausulen att man räknas som professionell säljare om man exempelvis säljer fler än tre klockor/vecka.

I dagsläget ser jag dock inte semiproffsen som något problem då de faktiskt får sålt sina klockor ganska fort. Klausulen bör ju i så fall inte heller skada mästerflipparna. De annonser som ligger kvar länge och bumpas utan prissänkning kan man ju dock bli lite tokig på.

Minuteman, Ernesto och eriksson850 gillar detta.
  16. hemingway1999
    Trådstartare

hemingway1999 Friends of KS

Skönt att höra att det inte bara är jag som reagerar på det här. Då kanske det inte var mitt griniga morgonhumör... :)

Jag tror att en minskning av antalet tillåtna annonser per dag skulle lösa det mesta, för det är nog väldigt få privatpersoner som frekvent har flera klockor att sälja varje dag under en längre tid. Om man begränsar det till en annons per dag tycker jag inte att det stör om professionella handlarna blandas med privatsäljarna. Det som stör är när 4-5 handlare (ofta professionella sådana) varje dag lägger upp tre annonser så att de så att säga tar över hela annonsutrymmet.

/Henrik

17. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    (Vi läser)

Jibe, JiiWe, Strindberg och 3 andra gillar detta.
  18. barnefko

barnefko Bonde

Från:
    Umeå
    Annan bumpregel?
    T. Ex obligatorisk prisjustering med 2-3% vid bump?

Det skall dock beaktas att alla regler som måste kontrolleras av våra administratörer också skapar betydligt mer jobb. Eftersom samtliga arbetar frivilligt och nonprofit (antar jag) som admin tycker jag att alla regler bör vara förankrat i forumets software/script så att det inte behövs ngn egentlig moderation/övervakning.

19. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Varför prisjustering för att få bumpa?

20. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Vi har lite idéer.... ;)

(Det här var en sk cliffhanger, för att bygga upp spänning och samla likes. :) )

Jibe, Minuteman, Ernesto och 2 andra gillar detta.
  21. nilo

nilo Torpare

1 annons/bump per dag skulle öka läsbarheten markant.

22. alfgren

alfgren Biskop

Separat handlardel är bra. Att se samma danska klockhandlare bumpa sönder annonsdelen är inte bra för forumet.

En annan sak jag stör mig på som inte tagits upp ovan är en separat tillbehörsdel. Jag tycker det är helt ointressant med alla dessa överprissatta nato-straps som översvämmar forumet.

Jakobb, Teknikfreak, john b och 3 andra gillar detta.
  23. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Sen behöver man väl inte bumpa när varan är såld/köpt?
    Det räcker väl att ändra titeln till avslutad.
    /j

Silverminken och wojtecki gillar detta.
  24. 4cie

4cie Biskop

+1 för separat handlardel!!

25. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Det är för få handlare som annonserar här, då de enda erkända är danskarna. Det är ju egentligen semiproffsen eller lycksökarna som månglar klockor privat som "tar plats". Dessa becknare kommer dock aldrig träda fram som handlare, och uppdelningen blir då inte särskilt slagkraftig

Spencer gillar detta.
  26. Per

Per Björklövens finest

En annons per dag känns rimligt. Vill man sälja många saker så får man leva med att annonsen ev tappar i kvalitet och färre kikar. Jag tycker inte att det är hela världen att någon som vill sälja tre klockor kör en annons om dagen och sen bumpar dessa var tredje dag. Separat handlardel känns dock fel då få handlare vill kalla sig handlare.. De stör inte heller lika mycket om de bara har en annons om dagen. Som köpare så är självklart också handlarnas klockor intressanta så jag ser inte vad det skulle tillföra att stoppa dem i en egen del.

Tillbehör kunde kanske ha en egen del då jag tvivlar på att vidare många egentligen är jätteintresserade av bandverktyg och natoband. Ska man ha sånt så letar man lätt upp det. Nedsidan är väl att detta förmodligen skulle döda spontanförsäljningen för vissa bandnasare.

27. sjobbe

sjobbe Borgare

Från:
    Malmö
    Kan inte annat än att hålla med. Har däremot ingen förslag på lösning, det jobbar säkert den eminenta forumledningen med as we speak :)

ANkk gillar detta.
  28. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Företag - 1 annons el bump per dag
    Semiproffs/gråhandlare - 2 annons el bump per dag
    Inget av ovan - 3 annons el bump per dag

Ogillar tanken att slå ihop flera tex klockor i samma annons. Blir svårt att se vad som finns

29. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Hur skulle du definiera semiproffs eller gråhandlare?

30. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Funderat på det och ordvalet kanske inte var så bra men den kategorin som inte säljer likt flertalet företag gör men de som har det som en verksamhet, mer el mindre. De som lägger ut/säljer flera klockor i veckan.

Bara en tanke, bra eller skit, ja det får ni avgöra. Kanske är svårt att administrera ett sånt upplägg. :)

Mårtenssons ur Brookfield