• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

fråga om bandverktyg.. igen

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Hej,

Jag vet att frågan om bandverkty har varit uppe ett flertal gånger och jag har förstått att bergeon är bra skit så jag tänkte införskaffa ett sådant. Nu finns det ju ett flertal olika bandverktyg från bergeon. Min fråga blir således vilket av dem (vilken storlek/modell) bör jag skaffa om jag ska ha det till att mecka med min speedmaster pro?

Simman Lugnt
Stefan
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
verktyg för att byta band på klockan. dvs pilla loss banden från hornen. Ursäkta om jag var otydlig i trådrubriken.
 

jabla

Sarlacc
Då är det Bergeon 6767 som gäller, på Rolex behöver man den smalare F-spetsen men vet inte om det är nödvändigt på speedyn.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Kolla watchtool.co.uk - köpt nyligen där och det funkade fint. De har Bergeon-prylarna du söker
 

plexan

Cartier
Kul att man köper en Rolex för säg + 50 000:- men sen måste leta här och där för för spara dom kanske 50 till 100:- kr det är i prisskillnad på bandverktyget mellan butiker, ioförsäg är många kanske luspanka efter såna inköp :)
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag kör med slipade tandläkarborrar, hållbara och praktiska.
 

Tommytvigg

Cartier
Skillnaden med ett riktigt bandstiftsverktyg är helt makalöst. Trodde inte det skulle vara sån märkbar skillnad som det är. Jag köpte Bergeon 6767F på cusinsuk.com
Mycket snabb leverans.
 

Tony

Omega
Bara för att man köper en lite dyrare klocka behöver man ju inte sprida pengarna hur som helst, eller? :)
Kanske har man prioriterat bort andra saker för att kunna köpa sin drömklocka? :)

Kul att man köper en Rolex för säg + 50 000:- men sen måste leta här och där för för spara dom kanske 50 till 100:- kr det är i prisskillnad på bandverktyget mellan butiker, ioförsäg är många kanske luspanka efter såna inköp :)
 

plexan

Cartier
Bara för att man köper en lite dyrare klocka behöver man ju inte sprida pengarna hur som helst, eller? :)
Kanske har man prioriterat bort andra saker för att kunna köpa sin drömklocka? :)
Ja du har rätt, är bra att spara till nästa klockinköp om inte annat, varje krona räknas ju såklart :)
 

degas

Breitling
Vilket verktyg är smidigast för att korta länkar på en Speedy Pro?
Det är väl stift (och hylsor) som ska tryckas ut.
 
Senast ändrad:

Limpas

Cartier
Vilket verktyg är smidigast för att korta länkar på en Speedy Pro?
Det är väl stift (och hylsor) som ska tryckas ut.
Jag använde en sådan här när jag kortade länken på min SMP (lika länk som speedyn). Med den trycker man enkelt ut stiften. Det är hylsor i mitten på länken som man får vara beredd på när man tar isär. Använde sedan en liten hammare och verktyget ovan sista biten för att få in sprintarna igen. Lite pilligt, men med tålamod så går det fint :)

Finns en bra guide (skriven av yonsson?) i hemslöjdsdelen också, med bilder och allt :) Edit: Hittade den: https://klocksnack.se/threads/instruktion-förkortning-av-stål-länk-med-sprintar.3141/#post-49049
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag köpte min 6767-F på Amazon.Co.uk och ca en halv vecka senate damp den ner och funka utmärkt!
 

degas

Breitling
Japp, jag uppade tråden för att höra om verktyg för länkkortning.
Tack för tipset Limpas!

Är det nån särskild diameter som behövs för verktygen (för att trycka ut stiften)?
 
Topp