Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fråga om en Longines

Diskussion i 'Vintage' startad av Lani, 20 januari 2014.

1. Lani
    Trådstartare

Lani Torpare

Hej!
    Jag har en Longines l4.636.2, champagne guldfärgad och guldig runt om. Svart läderband. Jag undrar vilket år denna klocka gjordes samt vad den är värd idag? Hur kan värdet se ut i framtiden? Den har inga repor och är så gott som ny! Jag lägger upp det här också då jag ej har någon aning om vilket år den gjordes, och gärna vill veta det!

Bifogade filer:

2. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Är det din klocka, tänker då bilden med sannolikhet inte är din då det är nr2 som kommer upp på en sökning av referensen? Longines är väl för övrigt ett "mitemellanmärke" där det känns som att riktigt gamla klockor stiger/håller sig i värde, men nyare kanske inte lika mycket. Eftersom att det är en kvartsare så känns den ännu lite tråkigare. Som ses av ursprungliga sidan för bilden så har en blivit såld för 425£, som idag är ca 4500kr, men så mycket tror jag inte att man realistiskt får för en sådan.

3. Lani
    Trådstartare

Lani Torpare

Det är INTE min klocka på bilden! Dock är det likadan! Är lite dålig/NY på klockor, vad menas med att den är en kvartsare?

4. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Det är en klocka som drivs av ett batteri, istället för ett urverk - mekaniska klockor. Manuella och automatiska.

5. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Tankevurpa? För snabba fingrar?

6. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Vaknade precis...

7. Bojke

Bojke Fjunis

Om man ska vara petig så sitter det ett urverk även i en quartzklocka. Men precis som Ernesto skriver så drivs den av ett batteri till skillnad från manuella och automatiska ur som i stället drivs av uppdragning av *kronan respektive rörelse.

*knappen kl 3

Icaras och Ernesto gillar detta.
  8. Ernesto

Ernesto Friends of KS

En del tycker även att kvartsare är själlösa. Personligen skulle jag inte ha några problem med att bära en Cartier Tank Solo... Tack vare att det är quartz istället för ett mekaniskt ur kan Solon vara så tunn som den är.

9. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Den är troligen producerad andra halvan av 80-talet. Värd runt 1500kr.

snabbmakaron och Icaras gillar detta.
  10. san

san Borgare

Inte nödvändigtvis :) Ta JLC Master Ultra Thin som exempel, med en tjocklek på ynka 4,05 mm.

11. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Korrekt! Tänkte inte på den ;)

När jag snöade in mig på Solon (quartz) läste jag någonstans att Cartier kunde göra den så tunn tack vare batteriet!

12. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Om det är 18k så kanske tom upp till en tusenlapp till?!

13. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

Japp.. men den är plätterad i 14k...

eriksson850 gillar detta.
  14. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Sorry missade det, tror dock inte det är omöjligt att den skulle kunna klättra lite högre...

15. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

Beror som vanligt på skick, tillbehör, presentation och köpare.
    Men i dagsläget ser jag inte att den skulle gå för mer än 2tkr. Kanske på Tradera