Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fråga om vintageköp

Diskussion i 'Vintage' startad av RolleFC, 16 december 2014.

1. RolleFC
    Trådstartare

RolleFC Bonde

Hej.
    På G att köpa mitt första ur med år på nacken. Inte jättegammalt, från mitten av 90-talet, men i alla fall. Klockan i fråga är en El Primero Class.

Några tips på vad jag bör kolla, och alltså bör be säljaren om? Serienr på verk vs boett? Annat som bör kollas?

Tar oxå gärna emot tips på var man lämpligen servar en 15 år gammal Zenith och om nån vet ungefär vad man får räkna med att lägga.

2. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm

Nu vet jag inte i vilken prisklass din tänkta klocka ligger, men om du känner dig osäker så är det alltid att rekommendera att göra upp affären hos en AD eller urmakare med märkeskunskap. Det är definitivt värt några hundralappar att få en status på klockan.

BluesmanV8 gillar detta.
  3. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Som ovan. + om servicehistoriken är okänd är det nödvändigt med koll hos Ad innan köp. Ett så fint verk kan ta ordentligt med stryk utan service och det blir dyrt att fixa.

4. RolleFC
    Trådstartare

RolleFC Bonde

Tack för input. Klockan finns i Italien, så det är inte realistiskt att ta den till en AD för koll.
    Det handlar om ca 15 tkr så inte all världens pengar. Det innebär förstås inte att jag vill göra affär och sitta med en problemklocka...
    Är det ngn som servar El Primero i Sverige som ni känner till. Nymans som AD verkar inte ha ngn Zenith certifiera urmakare.

5. mruhr

mruhr Borgare

Från:
    Storstan
    Nej,de skickar iväg de däremot så du slipper hantera det själv[emoji4]

6. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Har vi tipsat om att köpa säljaren lika mycket som klockan?

Ha lite is i magen, stressa inte, personligen skulle jag aldrig köpt av någon från Italien utan att ha ordentligt med referenser.

7. antikmartin

antikmartin Stadsbo

Från:
    Hudiksvall
    Hej. En underbar klocka.och 15 är riktigt billigt Har haft 3 st varav den sista såldes förra veckan .saknar den redan men nya mål framöver så dröjer nog minst ett år till nästa el primero för min del
    Tror inte det finns någon som servar dem som ad i Sverige men finns flera som
    Kan rengöra smörja upp och byta packningar så länge inte andra reservdelar behövs
    ( tex zanders ur Sundsvall) men behövs mer reparation kan det kosta
    Kom ihåg att be dem köra kronografen en längre tid för att se om även timtidtagningen
    Funkar vet inte hur det är med just el primero men tex speedmaster PRO brukar kunna
    Krångla Just där när man i princip aldrig kör dem så länge att den visarn börjar röra sig
    ( man tar ju tid i bara några minuter normalt )

En sak som åtminstone jag måste tänka på vid köp av lite udda klockor med stållänk är
    Hur många cm runt handleden klarar länken?
    Jag som har 19,5-20 cm var tvungen att köpa 2 länkbitar från England kostnad 1400 inkl frakt
    Till min modell som var en 90 talare rainbow
    Dessutom bör du kolla om de har frakt inkl försäkring eller om din egen försäkring
    Gäller ifall att den förkommer på vägen ( har skickat och fått många tusen paket genom åren och inget har försvunnit men.....) nä men kör på om säljaren har bra omdömen och klockan verkar ok

8. RolleFC
    Trådstartare

RolleFC Bonde

Tack för tips mina herrar! Flera personer som avråder från Italien-köp...
    God jul på er alla!