Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Frågor ang gamla damdinkor

Diskussion i 'Vintage' startad av Nicklas.S, 10 december 2012.

1. Nicklas.S
    Trådstartare

Nicklas.S Friends of KS

Jag ärvde några gamla damdinkor för ca 10 år sen. Jag vill gärna veta mer om dom två längst till höger,
    Scantic & Esspe, någon som har info om dessa märken ?

Omega non-magnetic, Enicar MRO, Okänt märke ca 1924, Okänt märke, Scantic, Esspe.

Nicklas.S

2. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Kan tyvärr inte hjälpa dig med info kring dessa märken, hittar inget. Men Skantic har jag stött på tidigare och de har likheter med Atlantic både vad gäller logga och övrig design. Har också ett gäng damur men inte ens barnen vill ha dem, men om 50 år kanske de ropas in dyrt på auktion av oligarker från Grönland....

3. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Ha ha!

Damur är svårt, jag har också en grabbnäve vintage damur som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Kanske ska man skänka bort dem till någon med urmakarambitioner som övningsobjekt?

4. Kettil

Kettil Biskop

Nej, små damur, även de med en fin design, röner ingen större uppskattning. Det är litet synd då det kan vara väldigt klädsamt på en kvinna med ett mindre ur. Men upplever man detta som synonymt med konserverande av könsroller då håller man väl inte med. Det här är väl ett ämne lämpat för en socialantropologisk avhandling så nog om det.

Det här ryska uret, en Uran köpte jag av slump och gav till min fru. Det är nog den klockan som har begåvats med kanske den finaste patina jag någonsin sett: Urtavlan går mer och mer mot rosa ju längre tiden går. Min fru använder mestadels sin DJ(26 mm) så den här klockan har inte använts på länge. För ett tag sedan bad hon mig sälja den, men medan hon höll den i handen så ångrade hon sig. Klokt; den har ju inte på något sätt ett marknadsvärde som motsvarar den uppskattning den förtjänar.
    Kul med en tråd om damur!
    Mvh

5. Knät

Knät Stadsbo

Från:
    Det mörka småland
    Här är två loppisfynd som min fru faktiskt använder ibland.. Mer som smycken än som klockor.. Men bägge fungerar efter en vända hos urmakaren samt en rejäl rengörning.. Även nytt glas på GPn..

6. Kettil

Kettil Biskop

GP:n var ju riktigt fin. Snygg!

7. Knät

Knät Stadsbo

Från:
    Det mörka småland
    Det är en riktig godisbit.. Ska ta en ny bild med det nya glaset.. Riktigt vackert med de blånerade visarna..

8. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Här är två gamla damvarianter från Glycine en manuell i typ plast och en automatisk i sliten doublé.

Båda tickar på men skulle nog vara bra pillobjekt för den som vill övningsskruva lite.

Om nån vill ha dem är det bara att hojta till så ser jag till att tomten kommer med dem free of charge. :)

Bifogade filer: