• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor ang Omega krona

Jakob B

Omega
Hej!

Jag efter att precis vunnit en auktion på en Omega klocka från 1969, och ett nyfunnet intresse om klockor tänkte jag att det skulle passa med att registrera sig här på forumet.

Klockan jag köpte har ej orginalkrona eller orginalglas, men jag har kollat runt och hittat lite olika Omegakronor och tänkte direkt att jag kunde köpa en ny orginalkrona och erätta den på min klocka. Men jag undrar såklart hur jag ska gå tillväga för att byta denna och även om hur det är med passform med dessa, dvs om alla passar alla osv?

Även ett nytt armband kanske skulle vara i sin ordning,men jag har inte så mycket koll på vart m,an kan hitta dessa original.


mhQNvKT.jpg

icpHl6m.jpg

aKcg9CY.jpg

jiZzIEy.jpg

vmm8Vch.jpg


Är lite osäker hur jag placerade tråden, flytta den gärna om jag har lagt den i fel forumsdel.

Med vänliga hälsningar, Jakob B :happyhappy:
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Lite beroende på var du köper den nya kronan så kan du behöva uppge en del information för att det skall bli rätt. Egentligen borde det räcka med att uppge kalibern på urverket för att veta vad som passar. Det står stansat på urverket alternativt plockar du fram det genom att tittar du efter referensnumret i boettlocket och söker upp din klocka här: http://www.omegawatches.com/spirit/history/vintage-omegas/vintage-watches-database. Det förutsätter dock att boettlocket tillhör just din klocka och det är inte alltid fallet tyvärr.

Behöver du uppge exakt vilken bom/axel kronan skall tillhöra kan du söka upp din urverk med hjälp av urverkets kaliber här: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk. Kolla efter bommens beteckning ("Stem").

För att göra själva bytet behöver du skruva av boettlocket med ett passande verktyg (utan att skada det vilket kan vara bökigt på så här gamla klockor då de har en tendens att sitta hårt). När locket väl är av behöver du lösgöra på bommen genom att trycka in en liten knapp alternativt lossa på en liten skruv som sitter nära kronan. Därefter kan du lossa bommen från verket. Fixera därefter bommen med t.ex. med en tång och skruva av gamla kronan från bommen. Skruva på nya kronan, sätt tillbaka bommen, fixera skruven och på med locket.
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Eller så går du till Werner på ABC service i sthlm, han har massvis med gamla Omega delar plus att förmodligen är en av dom urmakare som vet mest om just Omega.
 

Jakob B

Omega
Lite beroende på var du köper den nya kronan så kan du behöva uppge en del information för att det skall bli rätt. Egentligen borde det räcka med att uppge kalibern på urverket för att veta vad som passar. Det står stansat på urverket alternativt plockar du fram det genom att tittar du efter referensnumret i boettlocket och söker upp din klocka här: http://www.omegawatches.com/spirit/history/vintage-omegas/vintage-watches-database. Det förutsätter dock att boettlocket tillhör just din klocka och det är inte alltid fallet tyvärr.

Behöver du uppge exakt vilken bom/axel kronan skall tillhöra kan du söka upp din urverk med hjälp av urverkets kaliber här: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk. Kolla efter bommens beteckning ("Stem").

För att göra själva bytet behöver du skruva av boettlocket med ett passande verktyg (utan att skada det vilket kan vara bökigt på så här gamla klockor då de har en tendens att sitta hårt). När locket väl är av behöver du lösgöra på bommen genom att trycka in en liten knapp alternativt lossa på en liten skruv som sitter nära kronan. Därefter kan du lossa bommen från verket. Fixera därefter bommen med t.ex. med en tång och skruva av gamla kronan från bommen. Skruva på nya kronan, sätt tillbaka bommen, fixera skruven och på med locket.

Tack för ett sånt utförligt svar.

Jag har ej fått hem klockan än men förväntar mig att få den tills ons/torsdag. Jag vet boett nummret till klockan och vet att de inte är den ursprungliga boetten. Orginal nummret är 166.070 om jag inte missminner mig, vilket bethder att det är caliber 565 enligt omegas hemsida.

Jag bor i Kalmar och hade idag vägarna förbi Björkegrens urmakeri idag och frågade lite ang detta och de sa att de hade lite delar men att jag skulle komma in med klockan så får vi se alternativt att de får beställa hem delar, så att hitta delar verkar inte vara så svårt men vad tror ni en orginalkrona/armband kan gå på ifrån en urmakre?

Jag kan komma med lite länkar från omegas hemsida när jag kommit hem, men är för nuvarande på bussen hem så jag skriver på mobilen.

Mvh, Jakob B
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Skall du köpa ny krona och nytt band från Omega genom urmakare skulle jag gissa i storleksordningen tusenlappar.
 

Jakob B

Omega
Skall du köpa ny krona och nytt band från Omega genom urmakare skulle jag gissa i storleksordningen tusenlappar.

Ojdå, jag får väl hoppas på att hitta något använt i så bra skick som möjligt då, och får öra med Björkegrens när jag får klockan vad de kan gå på så återkommer jag. Eftersom jag är student på andra året i gymnasiet så är ekonomin ganska begränsad. Annars får jag väl vänta till efter sommarn när jobb-pengarna kommer in.

Jag såg en auktion/köp nu på tradera för någon dag sedan omega kronor i nyskick som såldes för 100:- men om de passar har jag ingen aning om.
 

_jonte

Patek
Som ovan sagt, ring Werner på ABC och se om han kan fixa. Sen skicka per post om du ej kan lämna personligen. Lokal urmakare kan bli dyyyrt. Men visst, du kan ju be om ett kostnadsförslag.
 

Jakob B

Omega
hans B
Werner på ABC bytte krona + glas på min Omega för 1100 kr.
Som ovan sagt, ring Werner på ABC och se om han kan fixa. Sen skicka per post om du ej kan lämna personligen. Lokal urmakare kan bli dyyyrt. Men visst, du kan ju be om ett kostnadsförslag.

Jag får återkomma när jag vet med priser osv från min lokala urmakare. Om de i min ögon blir för dyrt så tar jag kontakt med Werner på ABC som ni sa och kollar med honom.

Tack för all hjälp och råd! Återkommer när jag vet mer.
 

Jakob B

Omega
Hej,

Bestämde mig för att skicka tillbaka klockan då jag tyckte att den var för liten för min handled. Men annars är mitt första intryck av vintage klockor väldigt bra och letar nu efter en ny!

Tack för alla svaren!
 

Hardy

Thug
Köpte nyligen en ny krona till en omega geneve. visade sig va bökigare än väntat. en hel del mått som ska stämma med just den modellen.
Min urmakare beställde en ny direkt från omega för 800kr (då ingick bytet samt att han smorde upp den lite).
han sa a man kan vänta sig mellan 800-1200kr för en krona till omega i dagsläget.

Jag bor i en stad med dåligt utbud, finns säkert urmakare med ett lager av gamla delar som kan hjälpa dig billigare!
 

Jakob B

Omega
Köpte nyligen en ny krona till en omega geneve. visade sig va bökigare än väntat. en hel del mått som ska stämma med just den modellen.
Min urmakare beställde en ny direkt från omega för 800kr (då ingick bytet samt att han smorde upp den lite).
han sa a man kan vänta sig mellan 800-1200kr för en krona till omega i dagsläget.

Jag bor i en stad med dåligt utbud, finns säkert urmakare med ett lager av gamla delar som kan hjälpa dig billigare!


Då jag har lämnat tillbaka klockan så gör det inte så mycket, men skönt att få lite mer perspektiv på priset. Jag betalade runt 1000-lappen för min klocka så 800:- för kronan hade enligt mig känns ganska hårt i plånboken. Men som du säger förhoppningsvis så har urmakaren en gammal omega krona dom passar och då har möjlighet att komma undan lite billigare.

Mvh, jakob
 
Topp