Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Frågor ang SMP300

Diskussion i 'Diskussion' startad av Vevaren, 6 juni 2013.

1. Vevaren
    Trådstartare

Vevaren Friends of KS

Från:
    Solna
    Med risk för att dubbelposta en tråd i ämnet (jag har inte letat så mycket efter någon) så chansar jag.

Som rubriken kanske säger er vet jag inte så mycket om Omega Seamaster Professional 300 mer än att jag vill ha en inom en snar framtid.
    Vilken ska man ha om man räknar in pris jämfört med quartz/automatiskt. Dvs, är quartzaren billigare men håller samma mått som automaten både i kvalitet och status? Chronograph eller ej? Vilka färgval finns? Någon som har en till salu just nu?

Mvh

2. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Tycker du ska ha en automatisk och du vill ha en "finare" klocka.

Lägg ut en annons på K&S så kanske du får lite förslag. Martinhook sålde en nyligen som var väldigt fin.

3. ZQT

ZQT The Banker

Ser ingen mening i att köpa en SMP som är quartz, tappar ju hela grejen.

Det finns lite olika varianter där 2531.80 är den klassiska "bond" klockan, den finns i blått. Sen har det ju kommit med co-axial på sistone. Där finns även svart som val, Aquaracer2 har en sån. Själv tycker jag utan kronograf men det är ju en smaksak. Kronografen ligger högre i pris.

Pilot gillar detta.
  4. mrMyagi

mrMyagi Sir Blabbermouth

Från:
    Burkina Faso
    min är till salu om någon månad =)

5. Vevaren
    Trådstartare

Vevaren Friends of KS

Från:
    Solna
    Vad pratar vi för prisspann? Sett några för runt 12k om jag inte missminner mig.

6. Vevaren
    Trådstartare

Vevaren Friends of KS

Från:
    Solna
    Flippar'n!

7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Varför? Mindre servicebehov och bättre tidhållning. Det beror ju på vad man är ute eftet.

Det beror på vilken variant du är ute efter.
    Uppskattningsvis 8 för kvarts och 8-10 för automat. Då snackar jag den äldre snygga modellen med svärdhänder och mycket lysmassa.

8. Vevaren
    Trådstartare

Vevaren Friends of KS

Från:
    Solna
    Denna?

9. yonsson

Från:
    GBG
    Precis. Den enda snygga enligt mig. Ett jäkla tryck i lyset också.

Pilot gillar detta.
  10. Vevaren
    Trådstartare

Vevaren Friends of KS

Från:
    Solna

Faktiskt. Iofs tycker jag att de andra är snygga men denna hade det lilla extra. Tycker om att visarna är solida.

11. yonsson

Från:
    GBG
    Den har även en tydlig designkoppling till originalet.

12. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Är inte den svår att hitta för 8-10 tusen?

Har själv varit lite sugen på en så och kollat lite på chrono24 och ebay. De verkar ha stigit i pris sista året. Flesta jag hittat börjar på 12k och upp mot 17k för vissa.

13. Per

Per Björklövens finest

Alltid automat.

Antingen vanliga 2254.50.00 eller kronografen 2594.52.00. :)

Vanliga kostar kring 12 i fint skick och kronon kring 17. Bägge sitter som en dröm sedan på OEM-gummit med viklås.

14. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Hittar du en 2254 (bilden) för 8-10 så är det en kanonaffär. Skulle snarare säga 12-14 om den är i bra skick.

Själv gav jag 13.500 förra året för en 2007:a i nyskick. Den var utsatt till 15.000.

Edit: de tillverkades 2000-2008 om jag inte är felinformerad.

/n

15. yonsson

Från:
    GBG
    Jag kanske var lite optimistisk. Det beror ju på skick och box, papper mm såklart. Har dock sett dem för 8-10 på internationella forum.

16. fredtiger

fredtiger Stadsbo

Automatisk är roligast! Själv skulle jag valt blå då det känns som "rätt" färg på modellen. Kronograf om du vill ha kronograf, är du osäker så gå på en utan. Mycket klocka för pengarna på begagnatmarknaden. Lycka till!

17. POO

POO Präst

Det gick en automatare, fullsett på tratten för 10499 förra veckan.

18. Feskarn

Feskarn Kingen av Feskekörka

Från:
    Göteborg
    2594.52.00 är trevlig och verkar inte lika vanlig som 2254.50.00. Denna hamnar eventuellt på K&S. ;)

Sullstrom och Per gillar detta.
  19. Vevaren
    Trådstartare

Vevaren Friends of KS

Från:
    Solna

Vilken klocka! En WTB ligger ute så hör av dig om det blir aktuellt!

20. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    De två större kategorierna som finns är:

- "Solida" visare (de som de har postats bilder på) med länken som liknar speedmasterlänken, slät tavla(?). typ.
    - skeleterade visare och bead of rice inspirerad länk, vågtavla (klassiska bond smpn)

solid varianten finns som svart och blå, skeleterade varianten finns som blå, svart och vit.
    sen finns det hur många limited editions som helst.

Finns även en GMT om man skulle vilja ha en sån.

finns en SMP tråd (typ upprop smp) som du kan leta upp för inspiration. gå efter egen smak så kan det inte bli fel. skit i status.

/F-L-P

JayJay, Vevaren och yonsson gillar detta.
  21. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fi
    Fin! Tycker den känns fräschare med svart tavla.

22. Vevaren
    Trådstartare

Vevaren Friends of KS

Från:
    Solna
    Bra skrivet

23. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
  24. ZQT

ZQT The Banker

Då kan man ju lika gärna köpa en skräpseiko som håller tiden nästan lika bra och har samma servicebehov men en tiondel av kostnaden.

25. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Bra skrivet, men de med "solida svärdvisare" och speedmasterlänk, har också vågtavla. Sedan finns det ju några varianter i titan också. Det är bara att välja och vraka ;)

26. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Jag har själv en 2541.80 klockan som Bond dressade i golden eye 95! Är riktigt nöjd med min, perfekt sommarklocka! Visst hade det varit kul med en automat men samtidigt skönt med billigare service som student!

Quartz SMP ligger väl mellan 7-11 beroende på modell och skick! Håll koll på K/S, tradera och blocket :)

Seikoman87 gillar detta.
  27. yonsson

Från:
    GBG
    Jag hoppas du raljerar, för i annat fall kan du nada om klockor.

28. ZQT

ZQT The Banker

Nej?

En beggad SMP quartz går väl för ca sex-sju laxar. Du får ju en seiko med i princip samma quartz i för en femhunka.

29. yonsson

Från:
    GBG
    Du menar att en skräpseiko har ett urverk som håller COSC-standard och en finish som motsvarar Omegans? -Spånnande. Det är ingen som har sagt att Omega som märke är mer prisvärt än andra. Det var inte det diskussionen handlade om. Frågan var om han skulle välja kvarts eller automat och båda har sina fördelar. -Eller tillhör du kretsen som tycker "flytande sekundvisare" är helt fantastiskt bara för sakens skull?

Med kvartsversionen får man en billigare och mer praktisk klocka som håller tiden bättre och med samma finish.

30. calzone

calzone Biskop

Omega SMP har ett väldigt fint eta 1538 quartz verk, Klockan har även en underbar historia bakom sig. Kan absolut inte jämföras med en seiko quartz för 500 kronor. Försöker du trolla ?

Mårtenssons ur Brookfield