• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor ang SMP300

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Med risk för att dubbelposta en tråd i ämnet (jag har inte letat så mycket efter någon) så chansar jag.

Som rubriken kanske säger er vet jag inte så mycket om Omega Seamaster Professional 300 mer än att jag vill ha en inom en snar framtid.
Vilken ska man ha om man räknar in pris jämfört med quartz/automatiskt. Dvs, är quartzaren billigare men håller samma mått som automaten både i kvalitet och status? Chronograph eller ej? Vilka färgval finns? Någon som har en till salu just nu?

Mvh
 

Isodor

Audemars
Tycker du ska ha en automatisk och du vill ha en "finare" klocka.

Lägg ut en annons på K&S så kanske du får lite förslag. Martinhook sålde en nyligen som var väldigt fin.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ser ingen mening i att köpa en SMP som är quartz, tappar ju hela grejen.

Det finns lite olika varianter där 2531.80 är den klassiska "bond" klockan, den finns i blått. Sen har det ju kommit med co-axial på sistone. Där finns även svart som val, Aquaracer2 har en sån. Själv tycker jag utan kronograf men det är ju en smaksak. Kronografen ligger högre i pris.
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad pratar vi för prisspann? Sett några för runt 12k om jag inte missminner mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ser ingen mening i att köpa en SMP som är quartz, tappar ju hela grejen
Varför? Mindre servicebehov och bättre tidhållning. Det beror ju på vad man är ute eftet.

Vad pratar vi för prisspann? Sett några för runt 12k om jag inte missminner mig.
Det beror på vilken variant du är ute efter.
Uppskattningsvis 8 för kvarts och 8-10 för automat. Då snackar jag den äldre snygga modellen med svärdhänder och mycket lysmassa.
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Varför? Mindre servicebehov och bättre tidhållning. Det beror ju på vad man är ute eftet.


Det beror på vilken variant du är ute efter.
Uppskattningsvis 8 för kvarts och 8-10 för automat. Då snackar jag den äldre snygga modellen med svärdhänder och mycket lysmassa.

Denna?
mu5u2yre.jpg
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Precis. Den enda snygga enligt mig. Ett jäkla tryck i lyset också.
Är inte den svår att hitta för 8-10 tusen?

Har själv varit lite sugen på en så och kollat lite på chrono24 och ebay. De verkar ha stigit i pris sista året. Flesta jag hittat börjar på 12k och upp mot 17k för vissa.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Alltid automat.

Antingen vanliga 2254.50.00 eller kronografen 2594.52.00. :)

Vanliga kostar kring 12 i fint skick och kronon kring 17. Bägge sitter som en dröm sedan på OEM-gummit med viklås.


22545000-20.png

25945200-20.png
 

Ryttaren

Rolex
Hittar du en 2254 (bilden) för 8-10 så är det en kanonaffär. Skulle snarare säga 12-14 om den är i bra skick.

Själv gav jag 13.500 förra året för en 2007:a i nyskick. Den var utsatt till 15.000.

Edit: de tillverkades 2000-2008 om jag inte är felinformerad.

/n
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är inte den svår att hitta för 8-10 tusen?

Har själv varit lite sugen på en så och kollat lite på chrono24 och ebay. De verkar ha stigit i pris sista året. Flesta jag hittat börjar på 12k och upp mot 17k för vissa.
Jag kanske var lite optimistisk. Det beror ju på skick och box, papper mm såklart. Har dock sett dem för 8-10 på internationella forum.
 

fredtiger

Cartier
Automatisk är roligast! Själv skulle jag valt blå då det känns som "rätt" färg på modellen. Kronograf om du vill ha kronograf, är du osäker så gå på en utan. Mycket klocka för pengarna på begagnatmarknaden. Lycka till!
 

F-L-P

Panerai
Med risk för att dubbelposta en tråd i ämnet (jag har inte letat så mycket efter någon) så chansar jag.

Som rubriken kanske säger er vet jag inte så mycket om Omega Seamaster Professional 300 mer än att jag vill ha en inom en snar framtid.
Vilken ska man ha om man räknar in pris jämfört med quartz/automatiskt. Dvs, är quartzaren billigare men håller samma mått som automaten både i kvalitet och status? Chronograph eller ej? Vilka färgval finns? Någon som har en till salu just nu?

Mvh

De två större kategorierna som finns är:

- "Solida" visare (de som de har postats bilder på) med länken som liknar speedmasterlänken, slät tavla(?). typ.
- skeleterade visare och bead of rice inspirerad länk, vågtavla (klassiska bond smpn)

solid varianten finns som svart och blå, skeleterade varianten finns som blå, svart och vit.
sen finns det hur många limited editions som helst.

Finns även en GMT om man skulle vilja ha en sån.

finns en SMP tråd (typ upprop smp) som du kan leta upp för inspiration. gå efter egen smak så kan det inte bli fel. skit i status.

/F-L-P
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
De två större kategorierna som finns är:

- "Solida" visare (de som de har postats bilder på) med länken som liknar speedmasterlänken, slät tavla(?). typ.
- skeleterade visare och bead of rice inspirerad länk, vågtavla (klassiska bond smpn)

solid varianten finns som svart och blå, skeleterade varianten finns som blå, svart och vit.
sen finns det hur många limited editions som helst.

Finns även en GMT om man skulle vilja ha en sån.

finns en SMP tråd (typ upprop smp) som du kan leta upp för inspiration. gå efter egen smak så kan det inte bli fel. skit i status.

/F-L-P

Bra skrivet
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
De två större kategorierna som finns är:

- "Solida" visare (de som de har postats bilder på) med länken som liknar speedmasterlänken, slät tavla(?). typ.
- skeleterade visare och bead of rice inspirerad länk, vågtavla (klassiska bond smpn)

solid varianten finns som svart och blå, skeleterade varianten finns som blå, svart och vit.
sen finns det hur många limited editions som helst.

Finns även en GMT om man skulle vilja ha en sån.

finns en SMP tråd (typ upprop smp) som du kan leta upp för inspiration. gå efter egen smak så kan det inte bli fel. skit i status.

/F-L-P
Bra skrivet, men de med "solida svärdvisare" och speedmasterlänk, har också vågtavla. Sedan finns det ju några varianter i titan också. Det är bara att välja och vraka ;)
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Jag har själv en 2541.80 klockan som Bond dressade i golden eye 95! Är riktigt nöjd med min, perfekt sommarklocka! Visst hade det varit kul med en automat men samtidigt skönt med billigare service som student!

Quartz SMP ligger väl mellan 7-11 beroende på modell och skick! Håll koll på K/S, tradera och blocket :)

XmOnECE.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej?

En beggad SMP quartz går väl för ca sex-sju laxar. Du får ju en seiko med i princip samma quartz i för en femhunka.

Du menar att en skräpseiko har ett urverk som håller COSC-standard och en finish som motsvarar Omegans? -Spånnande. Det är ingen som har sagt att Omega som märke är mer prisvärt än andra. Det var inte det diskussionen handlade om. Frågan var om han skulle välja kvarts eller automat och båda har sina fördelar. -Eller tillhör du kretsen som tycker "flytande sekundvisare" är helt fantastiskt bara för sakens skull?

Med kvartsversionen får man en billigare och mer praktisk klocka som håller tiden bättre och med samma finish.
 

calzone

Vacheron
Nej?

En beggad SMP quartz går väl för ca sex-sju laxar. Du får ju en seiko med i princip samma quartz i för en femhunka.

Omega SMP har ett väldigt fint eta 1538 quartz verk, Klockan har även en underbar historia bakom sig. Kan absolut inte jämföras med en seiko quartz för 500 kronor. Försöker du trolla ?
 
Topp