• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor kring gummi

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
En fråga kring materialet i gummiarmbanden. Hur ser man eller vet skillnaden på gummi, silikon eller plast?

Vidare - som jag förstått med all tydlighet (speciellt men hänsyn till inköpskostnad) är ren gummi att föredra till armband. Varför? Gummi åldras ju, torkar/spricker och missfärgas (i alla fall mattas). Vad gäller dykutrustning så vet jag att man med fördel använder silikon till dykmask, snorkel, munstycken och andra mjukare detaljer just för att silikon inte torkar ut på samma sätt. Varför använder inte klockpremiumtillverkarna silikon till armbanden i stället?

När jag ändå är inne på ämnet - hur underhåller/behandlar man bäst de olika materialen, gummi, silikon och plast?

Förresten, en tredje fråga som i samma härad; hur underhåller man bäst packningar/o-ringar och vad använder man för fett för tätning tillsammans med packningen när man skruvar på boettlocket?
 

DrDre

Patek
Jag hade precis tänkt ställa samma fråga. Fick hem ett Rubber B idag. Det är i fint skick men skulle gärna behandla det så att det håller länge. Tips på vad man bör använda och kanske tom var man kan köpa det vore suveränt.
 

Smulan

Rolex
Stelnat baconfett sägs vara det bästa för trycksatta o-ringar. Doppa i oringen i det smälta fettet och låt det sedan kallna så att det stelnar innan montering.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Glycerin/glycerol är enligt de flesta förståsigpåarna det bästa för att hålla gummiband i skick. Fläskflott är härligt på många sätt, men jag är djupt skeptisk till att använda något som härsknar...
 

jabla

Sarlacc
Så här säger de på Rubber B:s hemsida om skötsel:

CARE AND MAINTENANCE
- After bathing in the sea or the swimming pool, always rinse your strap with fresh water and pat it dry with a soft cloth.
- Avoid the direct application of any products that may stain or dry out your rubber strap. ie: rubbing alchohol, aftershave, perfume, etc.
- After sports or excessive sweating you should always rinse your strap with lukewarm water and mild liquid hand or body soap.
* IMPORTANT:
Never clean your strap with any strong solvents such as Benzene, Trichloroethylene, Acetone, etc. these chemicals may degrade the structure and suppleness of the rubber, causing it to harden.

Annars är som sagts ovan Glycerine en klassiker för att hålla gummi i skick.
 

bya

Omega
En fråga kring materialet i gummiarmbanden. Hur ser man eller vet skillnaden på gummi, silikon eller plast?

Vidare - som jag förstått med all tydlighet (speciellt men hänsyn till inköpskostnad) är ren gummi att föredra till armband. Varför? Gummi åldras ju, torkar/spricker och missfärgas (i alla fall mattas). Vad gäller dykutrustning så vet jag att man med fördel använder silikon till dykmask, snorkel, munstycken och andra mjukare detaljer just för att silikon inte torkar ut på samma sätt. Varför använder inte klockpremiumtillverkarna silikon till armbanden i stället?

När jag ändå är inne på ämnet - hur underhåller/behandlar man bäst de olika materialen, gummi, silikon och plast?

Förresten, en tredje fråga som i samma härad; hur underhåller man bäst packningar/o-ringar och vad använder man för fett för tätning tillsammans med packningen när man skruvar på boettlocket?

nu är jag ingen dykare, men att mask etc är i silikon är nog för passformen, inte för hållbarhet.
vad gäller gummiband , om du menar riktigt rågummi är de mest stryktåliga, du kan slita i dra i det bäst du vill utan att det ändrar form, tål kemikalier, och är allergivänliga (ingen latex).

silikonbanden är helt horribla, visst mjuka osv, men håller i 2 dagar.
plastbanden typ casio etc, är plast med latex för att göra det mjukare. Torkar o spricker... (det folk i regel kallar för gummi)

"premium" är rågummi.

Mina argument , nån annan får väl överbevisa motsatsen =)
 
Topp