• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor man inte vågar ställa, egentligen...

V

Cartier
Helt ogenerat stjäl jag trådnamnet från ett cykelforum där jag vanligtvis brukar husera, Happymtb.org :)

Med tanke på detta forums kunskap och vad jag hittills upplever snabba återkoppling på frågor tänkte jag att det vore bra med en generell tråd där jag och andra vars passion för klockor överstiger kunskapen om dessa, kan ställa frågor som säkert de flesta här sitter inne med svaret på och som nödvändigtvis inte behöver en egen tråd att avhandlas i.

Jag börjar med en fråga om service som jag kom att tänka på när jag läste en tråd om hur folk med flera automatur gör när de ställer tiden, om de använder sig av watchwinders eller inte.

Påverkas serviceintervallen om man ständigt har klockan på armen eller i windern? Slits delarna snabbare eller är det som på bilar att service ska göras oavsett, antingen efter ett visst antal mil alternativt en tidsintervall?
Egentligen borde väl antalet timmar man använt sin klocka vara nog så viktigt som timmar man ägt den?

Så...nu är det bara att fylla på med frågor. Det kanske bara blir min alldeles egna "Magnus frågar forumet-tråd", men jag hoppas att även andra finner den här tråden användbar.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
OT: Opassande nick du valde. Finns redan en Magnus (Sthlm). Blir lätt att blanda ihop er.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Oljor torkar när klockan inte går.

Bäst är nog att dra upp den någon gång ibland, men annars låta klockan ligga.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Hörde att om man drar ut kronan på en batteriklocka som att man ska ställa tiden stannar veket och klockan batteri varar längre?
(tänkt om man inte ska använda klockan på ett tag)
Kan det stämma?
 

Jga

Breitling
Jag har hört att om en automat ligger länge så torkar oljorna, men då ska den ligga väldigt väldigt länge enligt den urmakaren jag pratade med. Jag har en beater (SMP Chrono) som jag kanske använder på helgerna och låter ligga på dagarna upp till två veckor sen skakar jag igång den lilla jäveln på helgerna när jag är ute och härjar.

Angående service så gör jag det på mina klockor när jag anser att de släpar för mycket i tiden. Men vanligt är väl 3-5 år.
 

Nrobedal

Omega
Gör det någon skillnad vid mätning av +/- sek på 24h om man har klockan på sig under dygnet eller drar upp den och låter den ligga? Tänker på Automatiska urverk. En tanke som slog mig...
 

wilsdorf

Omega
Min första Rolle är en GMT II som jag fortfarande huserar i min klockfamilj. Den är inköpt för 12 år sen (en berättelse i sig....) och aldrig varit i winder. Jag uppskattar att den används nån dag varannan månad. Annars ligger den och vilar som det bör sig en pensionär. Aldrig servad och håller tiden inom måtten.
Slutsats - jag tror att dom ska ligga väldigt väldigt länge innan oljorna torkar. I alla fall min erfarenhet.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Min första Rolle är en GMT II som jag fortfarande huserar i min klockfamilj. Den är inköpt för 12 år sen (en berättelse i sig....) och aldrig varit i winder. Jag uppskattar att den används nån dag varannan månad. Annars ligger den och vilar som det bör sig en pensionär. Aldrig servad och håller tiden inom måtten.
Slutsats - jag tror att dom ska ligga väldigt väldigt länge innan oljorna torkar. I alla fall min erfarenhet.

Använder du den en gång i månaden så är det väl alldeles lagom för att oljorna inte ska torka.
 

ANkk

Cartier
jag hörde att om man lägger the allspark bredvid sin automatare blir den en autobot från transformers ?

OT sorry,
 

wilsdorf

Omega
Med tanke på trådens rubrik så vågar en gammal man ställa frågan,- allspark???? Autobot (gissar på att det är fortkörningsböter på svenska.....auto=bil eller fortkörning och bot=böter)....??
 

Galaxy

Rolex
Hörde att om man drar ut kronan på en batteriklocka som att man ska ställa tiden stannar veket och klockan batteri varar längre?
(tänkt om man inte ska använda klockan på ett tag)
Kan det stämma?

Det låter rimligt, men känns samtidigt riskabelt att damm eller liknande kommer in i urverket om kronan är utdragen.
 

noeLLY

Cartier
Från klocka till klocka (Quartz) vissa drar batteri även om kronan är utdragen och sekunden stannat.
 

morrism

Audemars
Oljor torkar ju oavsett. Man brukar säga 3-5år. Omega säger 7-9 år på sina nya. Men torkar gör oljorna även om man drar igång klockan ibland.


Tycker det låter misstänkt att olja bara skulle "torka ut" av sig själv i en tät behållare. Vissa oljor skulle kunna förånga några molekyler/dag av friktion vid högt belastade delar men i en stillastående klocka? Som varken utsätts för värmeväxlingar eller luftflöde? Låter skumt bara.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Hur torkar olja i en helt tät klocka?

De har t.ex. funnit balsameringsolja intakt i lerkrukor från pyramider


Det är ju syre i klockan?
Varje gång du öppnar kronan ersätts det ju med nytt, tror mer på att det nöts ner av rörelser och blir tunt för att sedan torka ihop när lagret olja inte är tjockt nog.
De använder ngn slags vätska så att oljan stannar på rätt ställe
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Det appliceras mktmkt lite olja i ett verk. Även om ursprungliga oljan finns kvar i verket, så är den inte kvar där den lämnades vid service... typ.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Dom använder väl världens finaste olja, t ex skvalin, som kostar typ en miljard per flaska. Såg en hos Huke som var halvfull och femton år gammal.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker det låter misstänkt att olja bara skulle "torka ut" av sig själv i en tät behållare. Vissa oljor skulle kunna förånga några molekyler/dag av friktion vid högt belastade delar men i en stillastående klocka? Som varken utsätts för värmeväxlingar eller luftflöde? Låter skumt bara.
Fråga på kemifprum.se :D Ingen aning, men ytterst få urverk är ju helt tillslutna. Det finns vissa, exempelvis GS 9F, vilket medför ett teoretiskt serviceintervall på 50 år, men de flesta urverken är inte inkapslade. Syre läcker in/ut alltså. Finns säkert en koppling till naturlig nedbrytning i kombination med friktion också.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Faktum är att metallen i urverket "äter" oljan. Det har vissa berättat för mig. Vete fan dock.
 

morrism

Audemars
Det är ju syre i klockan?
Varje gång du öppnar kronan ersätts det ju med nytt, tror mer på att det nöts ner av rörelser och blir tunt för att sedan torka ihop när lagret olja inte är tjockt nog.
De använder ngn slags vätska så att oljan stannar på rätt ställe


Det appliceras mktmkt lite olja i ett verk. Även om ursprungliga oljan finns kvar i verket, så är den inte kvar där den lämnades vid service... typ.


Jag tvekar absolut inte på att oljan slits ut om verket är i gång och man dessutom släpper in ny luft då och då genom att öppna kronan, samt att den upplever temperaturskillnader och solljus. Men en stillastående tät klocka som ligger? Jag är iallafall jävligt tveksam till att oljan bara skulle "torka ut".

Oljan torkar ju inte ut och försvinner genom magi. Den evaporerar isåfall när det blir hög friktion och svalnar av och lägger sig som ett tunt lager någon annanstans, men det gör den ju bara om klockan är igång.
 
Topp