• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Då man inte kan kommentera annonser direkt i köp- och säljtrådarna tänkte jag att det kunde finnas en idé att samla dessa i en egen tråd. Det finns ju förvisso två trådar som avhandlar pris, men tanken med denna tråd är att i första hand att klara ut eventuella frågetecken i annonser och även få möjlighet att ställa frågor kring klockor man tycker är intressanta, men som man kanske inte är spekulant på.

Skicka PM då, kanske nån tycker, och visst funkar det, men här får ju alla ta del av frågorna och svaren.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
https://klocksnack.se/threads/sjöö-sandström-utc-orc-sista-pris.46018/
ping @Oli

Vad menas med full garanti? Ser att datumet på certet är 15/1 2014, hur lång garanti har S&S på denna modell?
Det står också VW på certet, innebär det att det är en volkswagenmodell och har VW på bakboetten?
Finns modellen med fler färger i displayen?

Gillar modellen och dess koppling till försvaret. Om jag inte minns fel kom väl urverken i de första serierna från luftvärnssystemet BAMSE?
 

Oli

Omega
2-Faktor
https://klocksnack.se/threads/sjöö-sandström-utc-orc-sista-pris.46018/
ping @Oli

Vad menas med full garanti? Ser att datumet på certet är 15/1 2014, hur lång garanti har S&S på denna modell?
Det står också VW på certet, innebär det att det är en volkswagenmodell och har VW på bakboetten?
Finns modellen med fler färger i displayen?

Gillar modellen och dess koppling till försvaret. Om jag inte minns fel kom väl urverken i de första serierna från luftvärnssystemet BAMSE?
Som du ser så förmedlar jag bara den klockan åt en vän men ska försöka svara så gott jag kan.
Antar att det bara är någon månad kvar på garantin då om inte ss har två år. (Vilket jag dock har för mig att dom har.)
Den var utlämnad med en VW bil men det var bara äldre versionen som hade VW logga på baksidan. Den första hade även en annan färg på displayen (grå tror jag).
Den här är exakt samma som en vanlig utc orc som säljs hos ss bara att den kommit som bonus när en person köpt en bil, det enda som förknippar denna klockan med VW är texten på certet. Och ja, jag har faktiskt ringt Sjöö Sandström och ställt frågan om skillnaden på en VW edition och en vanlig. Fick dock bekräftat av dem att det inte finns någon skillnad på en normal och en VW variant i dagsläget mer än att det står VW på certet.
/O
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Är det inte enklare att vederbörande spekulant bara PM:ar frågan privat till säljaren? Det är ju oftast inte av intresse för annan än spekulanten eventuella smådetaljer beträffande vardera klocka.
 
  • Like
Reactions: JLC

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Är det inte enklare att vederbörande spekulant bara PM:ar frågan privat till säljaren? Det är ju oftast inte av intresse för annan än spekulanten eventuella smådetaljer beträffande vardera klocka.

Jag är av motsatt åsikt då det jag lär mig idag kan vara till nytta vid ett köp imorgon. Sen är det ju högst frivilligt att besöka denna tråd...

Edit:
@johisco77 kolla lugholes:en!
 
Senast ändrad:

PCB

Audemars
har en fråga?
varför "gillar" man en säljesannons ?
speciellt om man inte är intresserad av objektet? ,är en gåta för mej?!
 

Lithium

Cartier
har en fråga?
varför "gillar" man en säljesannons ?
speciellt om man inte är intresserad av objektet? ,är en gåta för mej?!


Gillar själv inte annonser men kan tänka mig flera orsaker till att det görs.

Man kan gilla klockan.
Man kan gilla en välskriven annons.
Man kan gilla priset.
Man kan gilla personen som står bakom annonsen. Detta tror jag ofta är fallet när en forumprofil lägger ut en annons.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Då man inte kan kommentera annonser direkt i köp- och säljtrådarna tänkte jag att det kunde finnas en idé att samla dessa i en egen tråd. Det finns ju förvisso två trådar som avhandlar pris, men tanken med denna tråd är att i första hand att klara ut eventuella frågetecken i annonser och även få möjlighet att ställa frågor kring klockor man tycker är intressanta, men som man kanske inte är spekulant på.

Skicka PM då, kanske nån tycker, och visst funkar det, men här får ju alla ta del av frågorna och svaren.
Mycket bra initiativ!
Kommer bli en lärorik tråd och förhoppningsvis höja kvalitén på annonserna
 

PCB

Audemars
Gillar själv inte annonser men kan tänka mig flera orsaker till att det görs.

Man kan gilla klockan.
Man kan gilla en välskriven annons.
Man kan gilla priset.
Man kan gilla personen som står bakom annonsen. Detta tror jag ofta är fallet när en forumprofil lägger ut en annons.

Låter som rimliga anledningar,
Men eftersom mottagaren av gillandet inte vet
Vilken av anledningarna som avses, anser jag att "gilla" annonser ,är helt meningslöst.
 

Samps

Cartier
har en fråga?
varför "gillar" man en säljesannons ?
speciellt om man inte är intresserad av objektet? ,är en gåta för mej?!
Jag brukar gilla om det är en klocka man själv ägt och kanske sålt vidare till den nya säljaren, om man känner säljaren eller om jag tycker det är snygga bilder i annonsen.
 

PCB

Audemars
Du kan ju gilla en bild....Men vad gillar du egentligen?

Bilden?
Klockan?
Kompositionen?
Ägaren?
Skulle säga att det till 99% gäller det bilden återger.
Men vid en annons känns det mer oklart
Första känslan jag får vid "annonsgillande"
Är: nice, gör dej av med möget!
Andra är: hehe lycka till med att sälja den din ockrare!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det var mer en hint om att det kanske borde nämnas i en annons för en klocka som beskrivs som i "otroligt bra skick".
Blir skicket sämre för att det är servicetavla?

Stämmer bra att det är servicetavla, missade att nämna det i annonsen men ska självklart rättas till.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Blir skicket sämre för att det är servicetavla?

Stämmer bra att det är servicetavla, missade att nämna det i annonsen men ska självklart rättas till.
Nej, inte nödvändigtvis... men beskriver man en klocka som i otroligt bra skick blir det märkligt att inte nämna servicetavlan. Nu var det ju en miss så det är väl inte mycket att orda om.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp