• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Nicbex

Audemars
2-Faktor
För att det finns klara och tydliga bilder som beskriver boettens aktuella skick alldeles ypperligt redan. Bättre än text till och med.
Ok, för att du är lat alltså? Jag tycker inte att det är en bra anledning, personligen ;) Dessutom så tas ofta bilder i strålande sol eller under starka ljuskällor vilket är en ypperligt bra metod för att dölja skavanker.
 

MartinL

Omega
Fast det är väl ändå ganska tydligt på bilderna?
Absolut att man kunde skrivit ut det ändå - men något slags ansvar måste ligga på den presumtiva köparen också(?).

Gällande gångreserv så håller jag helt med @galácticon - detta ser man alltför ofta.
Märkligt, eftersom det trots allt inte tar särskilt mycket mer än ett dygn att få till ett vettigt svar kring eventuella avvikelser.
Bättre att beskriva skador än att inte göra det? Normalt bruksslitage tycker jag gott man kan beskriva med bilder men böjda bandhorn tycker jag inte faller in under normalt slitage och det tycker jag ska framgå i texten. Är övertygad om att säljaren inte har för avsikt att blåsa någon utan det var mer ett vänskapligt påpekande från min sida, i slutändan är det så klart helt godtyckligt vad man väljer att beskriva i text och vad som är underförstått.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Exakt. Och det är du alldeles kapabel att se på egen hand.

Fattar inte de som ska ha allt serverat. Hur gör de på ICA, ber de personalen om hjälp att se vad det står på förpackningarna?
Nej, det är inte alls lätt att se på bild. Man hade mycket väl kunnat nämna att bandhorn är snea eller att det inte är 18 mm mellan bandhornen. Speciellt då detta faktiskt är en av de mer erfarna säljarna och vi är på ett nördforum.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Exakt. Och det är du alldeles kapabel att se på egen hand.

Fattar inte de som ska ha allt serverat. Hur gör de på ICA, ber de personalen om hjälp att se vad det står på förpackningarna?
Vettig jämförelse, om du köper begagnade varor på Ica så borde du gå till en kassör/butikschef och informera vederbörande om detta.
 

Gringubben

Cartier
Exakt. Och det är du alldeles kapabel att se på egen hand.

Fattar inte de som ska ha allt serverat. Hur gör de på ICA, ber de personalen om hjälp att se vad det står på förpackningarna?
Tradera stuk alltså "Bilderna beskriver skicket" och så några foton tagen med en mobil från <2000 (ok dina bilder var bra) Man lär breskriva varans skick, både det positiva och negativa. Tycker att en stor del av grejen med Klocksnack är att vi kan lita på varandra
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Exakt. Och det är du alldeles kapabel att se på egen hand.

Fattar inte de som ska ha allt serverat. Hur gör de på ICA, ber de personalen om hjälp att se vad det står på förpackningarna?
Att inte klart och tydligt informera om fel och eventuella brister känns lite grann som
halvskumma bilhandlartrix. "Går det så går det" är väl inget som överensstämmer med KS-andan som är omtalad men som också börjar bli sällsynt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vart går gränsen då? Ska varenda bild beskrivas som "här ser du en klocka med visare, armband, och boett"?. Trodde vuxna människor var kapabla att se om ett bandhorn var snett eller ej på en högupplöst bild.

(Observera att det inte är jag som säljer klockan)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vart går gränsen då. Ska varje bild beskrivas som "här ser du en klocka med visare, armband, och boett?". Trodde vuxna människor var kapabla att se om ett bandhorn var snett eller ej.

(Observera att det inte är jag som säljer klockan)
Låter inte som du stött på många annonser av gamla guldur. Det är ofta mycket svårt att avgöra om tex bandhornen är raka eller ej. Klart man anger om boetten fått stryk och är skev? Bättre att beskriva en sak för mycket än tvärt om?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hur curlad är du egentligen? Klarar du inte av att titta på en bild utan att ha en förklarande text kanske det är bättre att köpa nytt?
Haha ok? Förklara gärna vad curlad har med saken att göra :D ska inte du vara den där helylle mysgubben på forumet? Låter ju mer som bilförsäljaren Ronny som säljer bilar i "nyskick", fotade med en Nokia 3310, och som "bara" gått 60 000 mil.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Haha ok? Förklara gärna vad curlad har med saken att göra :D ska inte du vara den där helylle mysgubben på forumet? Låter ju mer som bilförsäljaren Ronny som säljer bilar i "nyskick", fotade med en Nokia 3310, och som "bara" gått 60 000 mil.
Med skillnaden att bilderna i det här fallet är knivskarpa och klockan är gammal vilket torde leda till att köparen förstår att titta efter slitage även utan uppmaning.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Haha ok? Förklara gärna vad curlad har med saken att göra :D ska inte du vara den där helylle mysgubben på forumet? Låter ju mer som bilförsäljaren Ronny som säljer bilar i "nyskick", fotade med en Nokia 3310, och som "bara" gått 60 000 mil.

Vi pratar ju om vuxna människor som handlar klockor för vad som kan anses vara halvårslöner. Någonstans finns ett egenansvar.
 

Krabbeluring

Cartier
Vart går gränsen då? Ska varenda bild beskrivas som "här ser du en klocka med visare, armband, och boett"?. Trodde vuxna människor var kapabla att se om ett bandhorn var snett eller ej på en högupplöst bild.

(Observera att det inte är jag som säljer klockan)

Det är väl vanligt hyfs att framhäva problem för att vara så ärlig som möjligt - även om det syns snabbt vid en okulärbesiktning.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp