• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sebastard

Vacheron
@Sebastard

Du använder en myt i din annons och sprider den vidare när du säger att en av klockorna antagligen är "uppdragen för hårt". Hur har man gått tillväga när man dragit upp den för hårt? Går inte klockan beror det på att det är något fel på den. En manuell klocka ska dras upp till den inte går att dra upp mer, annars är den inte uppdragen riktigt. Det är alltså inget handhavandefel som gör att klockan inte går igång när den är uppdragen utan något fel i klockan i sig självt som gör att den inte fungerar.
Oftast så används väl det uttrycket för att antyda att egentligen är det inget fel på den, den är bara hanterad felaktigt.

Har inte provat själv att dra upp en klocka så hårt så den bryts sönder invärtes men det lär vara svårt enligt de som försökt, rent av omöjligt i praktiken om den inte är trasig från början vill säga. Det är elementaria som en del nytillkomna inte är på det klara med så det behöver nämnas, därav utläggningen;)

https://klocksnack.se/threads/vintage-mögel-rensning.75257/

Tack för din input. Detta ska rättas till på engång. Ber om ursäkt för mitt okunnande denna gång.
 

Riley

Panerai
https://klocksnack.se/threads/azzaro-nu-i-lager-till-fantastiska-priser.74686/ @regawatches.com

"Listpris"... visa mig en stackars order genom tiderna som har beställt en av dessa exklusiva "azzaros" till "listpris". Snälla.
Så surt att jag slantade 100k innan jag gick in på uret.
Screenshot_20170622-171930.png
 
https://klocksnack.se/threads/azzaro-nu-i-lager-till-fantastiska-priser.74686/ @regawatches.com

"Listpris"... visa mig en stackars order genom tiderna som har beställt en av dessa exklusiva "azzaros" till "listpris". Snälla.

Tråkigt om du inte gillar Azzaro-klockorna. Vi har aldrig påstått att det är exklusiva klockor, men i vårt tycke cleana och stabila quartz-klockor till ett väldigt överkomligt pris. Det stämmer säkert att det sålts få till listpris, det gäller väl dock iofs alla märken undantaget Rolex och Patek ;) Smaken är som baken, men vi anser att de är ett bättre alternativ än andra "parfymklockor" som tex Boss och Emporio Armani.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Tråkigt om du inte gillar Azzaro-klockorna. Vi har aldrig påstått att det är exklusiva klockor, men i vårt tycke cleana och stabila quartz-klockor till ett väldigt överkomligt pris. Det stämmer säkert att det sålts få till listpris, det gäller väl dock iofs alla märken undantaget Rolex och Patek ;) Smaken är som baken, men vi anser att de är ett bättre alternativ än andra "parfymklockor" som tex Boss och Emporio Armani.
Klockan är säkert bra, det finns bevisligen en stor målgrupp för den typen av klockor.
Jag vänder mig mer emot själva formuleringen av "listpris", det kan uppfattas som lite vilseledande.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tråkigt om du inte gillar Azzaro-klockorna. Vi har aldrig påstått att det är exklusiva klockor, men i vårt tycke cleana och stabila quartz-klockor till ett väldigt överkomligt pris. Det stämmer säkert att det sålts få till listpris, det gäller väl dock iofs alla märken undantaget Rolex och Patek ;) Smaken är som baken, men vi anser att de är ett bättre alternativ än andra "parfymklockor" som tex Boss och Emporio Armani.
Att lögnaktigt vilja ge sken av att ett objekt har ett slags egentligt officiellt fastställt värde som inte stämmer med verkligheten är lurendrejeri. Skojeri som det heter. Att några andra handelsnamn ägnar sig åt sånt gör det inte mer rumsrent.

Kan ge som exempel att även på ett sånt ställe som Tradera, av förra upplagan märk väl som var mer utformad av användare, var såna här och liknande skrivningar som du har i er annons helt förbjudna och raderades bums så fort de upptäcktes. Trodde inte man skulle se det här...

Tycker du inte själv att såna säljmetoder osar av oseriositet? Det är odiskutabelt en lögn man försöker slå i intressenterna, en påhittad konstruktion avsedd att desinformera och föra presumtiva köpare bakom ljuset. Detta om du inte kan påvisa att omkring det så kallade "listpriset" är vad klockan vanligen säljs för och det tror jag inte du kan.
Har jag fel? I så fall hur?

Edit: @regawatches.com
 
Senast ändrad:
Att lögnaktigt vilja ge sken av att ett objekt har ett slags egentligt officiellt fastställt värde som inte stämmer med verkligheten är lurendrejeri. Skojeri som det heter. Att några andra handelsnamn ägnar sig åt sånt gör det inte mer rumsrent.

Kan ge som exempel att även på ett sånt ställe som Tradera, av förra upplagan märk väl som var mer utformad av användare, var såna här och liknande skrivningar som du har i er annons helt förbjudna och raderades bums så fort de upptäcktes. Trodde inte man skulle se det här...

Tycker du inte själv att såna säljmetoder osar av oseriositet? Det är odiskutabelt en lögn man försöker slå i intressenterna, en påhittad konstruktion avsedd att desinformera och föra presumtiva köpare bakom ljuset. Detta om du inte kan påvisa att omkring det så kallade "listpriset" är vad klockan vanligen säljs för och det tror jag inte du kan.
Har jag fel? I så fall hur?

Förklara gärna vad du menar med: "Trodde inte man skulle se det här...". Så vitt jag vet så listar samtliga våra konkurrenter listpriser som jämförelsepriser. Detta då undantaget de som väljer att sälja för just listpris. Vi gör vårt bästa för att på ett så korrekt sätt som möjligt redovisa listpriset, dvs det pris en AD rekommenderas att hålla på ett visst objekt. Vi har aldrig påstått att man som kund inte kan få (i vissa fall stor) rabatt även hos AD. Vi har heller aldrig påstått att listpriset är det pris som en klocka vanligen säljs för, det är snarare en form av "maxpris", utifrån vilket man sedan får olika mycket rabatt beroende på varumärke, handlare etc. På samtliga våra klockor har vi 125% prisgaranti, vilket innebär att man alltid får mellanskillnaden plus ytterligare 25% tillbaka om man hittar en klocka billigare på annat håll inom Skandinavien.

I slutändan är det såklart helt upp till var och en att anse att listpriserna för tex Azzaro inte är representativa, och generellt är det såklart så att det för små märken ofta skiljer sig mer från vad klockan normalt säljs för än för stora märken. Dock finns det ju även stora/dyra märken som exempelvis Hublot, där de faktiska priserna i butik eller online ofta ligger långt under listpriser. I fallet Azzaro där svensk AD saknas så är det givetvis också större osäkerhet i vad som kan ses som ett korrekt listpris, vi har valt att använda amerikanska listpriser och lagt till svensk moms, gör du samma uträkning för varumärken med svensk AD så kommer du ofta märka att det är ett konservativt satt listpris.

Du får gärna berätta vad du själv anser är ett korrekt jämförelsepris att lista. Personligen känner jag inte till något som vore relevant annat än just listpriset.

Jag hoppas att du är nöjd med detta svar, har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss på [email protected] alternativt höra av dig till oss via vår livechat.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Jag hoppas att du är nöjd med detta svar, har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss på [email protected] alternativt höra av dig till oss via vår livechat.
Oaktat ert svar och diskussionen i stort.
Ledsen @regawatches.com men såhär avslutas liksom inte en diskussion på ett diskussionsforum. Att ni annonserar på ett forum öppnar upp för att era annonser kan bli ifrågasatta.
 
Oaktat ert svar och diskussionen i stort.
Ledsen @regawatches.com men såhär avslutas liksom inte en diskussion på ett diskussionsforum. Att ni annonserar på ett forum öppnar upp för att era annonser kan bli ifrågasatta.

Vi anser inte att en diskussion blir konstruktiv när vi blir kallade lögnare och "lureri". Vi tog en extremt lång diskussion sist, och insikten då var att man står ensam mot väderkvarnar. Den gången var det också många som PMade och konstaterade att de starkt avrådde från att ta diskussionen i forumet. Vi försökte förklara vår ståndpunkt så gott det gick och har inget att tillägga utöver det. Vår högsta prioritet är att våra faktiska kunder är nöjda och det har vi glädjande nog lyckats med hittills.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Du får gärna berätta vad du själv anser är ett korrekt jämförelsepris att lista. Personligen känner jag inte till något som vore relevant annat än just listpriset.
Det bör vara mer upp till dig att berätta vad du anser att ett fantasifullt listpris satt uppenbart för att ge en felaktig bild av ett objekts "värde" har för relevans och syfte, annat än att få intressenter att felaktigt tro de gör ett jätteklipp när de exempelvis betalar en tredjedel av detta "listpris".

Men det kan ligga nåt i att det är för dumt att ens diskutera. Det hela bör tala för sig själv.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vi anser inte att en diskussion blir konstruktiv när vi blir kallade lögnare och "lureri". Vi tog en extremt lång diskussion sist, och insikten då var att man står ensam mot väderkvarnar. Den gången var det också många som PMade och konstaterade att de starkt avrådde från att ta diskussionen i forumet. Vi försökte förklara vår ståndpunkt så gott det gick och har inget att tillägga utöver det. Vår högsta prioritet är att våra faktiska kunder är nöjda och det har vi glädjande nog lyckats med hittills.
Känner inte till den tidigare diskussionen men så länge man har torrt på fötterna är det inga problem att föra diskussioner på den här typen av entusiastforum. Ett problem är dock att många medlemmar kan mer om produkter och priser än de som säljer dem och det måsta man som handlare var ödmjuk inför.

I det här fallet håller jag med tidigare inlägg om att "listpriset" är vilseledande då det är ett mer eller mindre påhittat pris som troligtvis ingen någonsin betalat. Hade jag varit i era kläder hade jag tagit bort listpriset helt, klockan är ju ändå så pass billig att det borde sakna betydelse.
 

Zalath

Panerai
Känner inte till den tidigare diskussionen men så länge man har torrt på fötterna är det inga problem att föra diskussioner på den här typen av entusiastforum. Ett problem är dock att många medlemmar kan mer om produkter och priser än de som säljer dem och det måsta man som handlare var ödmjuk inför.

I det här fallet håller jag med tidigare inlägg om att "listpriset" är vilseledande då det är ett mer eller mindre påhittat pris som troligtvis ingen någonsin betalat. Hade jag varit i era kläder hade jag tagit bort listpriset helt, klockan är ju ändå så pass billig att det borde sakna betydelse.
Om "listpriset" inte är ett pris som faktiskt används och betalas av en del kunder blir det inte bara vilseledande utan även olagligt.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Vi anser inte att en diskussion blir konstruktiv när vi blir kallade lögnare och "lureri". Vi tog en extremt lång diskussion sist, och insikten då var att man står ensam mot väderkvarnar. Den gången var det också många som PMade och konstaterade att de starkt avrådde från att ta diskussionen i forumet. Vi försökte förklara vår ståndpunkt så gott det gick och har inget att tillägga utöver det. Vår högsta prioritet är att våra faktiska kunder är nöjda och det har vi glädjande nog lyckats med hittills.
Ska försöka att inte lägga mig i sakfrågan, där gör mina bröder ett alldeles utmärkt jobb. Dock rekommenderar jag er att läsa om kapitel sex av Don Quijote, där uttrycket "att slåss mot väderkvarnar" har sitt ursprung. Om ni anser att ni slåss mot väderkvarnar slåss ni mot en fiende som inte finns och om ni är medvetna om det så undrar jag varför? Om ni är Don Quijote så är det ju ni själva som hittar på fienden. Här finns inga fiender, bara extremt klockintresserade väderkvarnar som värnar om varandra.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
https://klocksnack.se/threads/azzaro-nu-i-lager-till-fantastiska-priser.74686/ @regawatches.com

"Listpris"... visa mig en stackars order genom tiderna som har beställt en av dessa exklusiva "azzaros" till "listpris". Snälla.
@regawatches.com Oavsett om klockan faktiskt säljs på någon webbshop till det listpriset eller inte så tror jag vi kan konstatera att det är ett mushroom-märke som inte finner köpare här på KS. Att välja att framhålla just den klockan här känns mindre genomtänkt.

Jag kan även tycka att "alla Oris upp till 50% rabatt" och dylika formuleringar är ganska opassande rent generellt då de inte säger någonting.
 

Snus

Omega

Lyden

Panerai
@Nors - 7) Det är tillåtet att posta tre (3) nya annonser per dygn eller att en gång per dygn bumpa tre av dina befintliga annonser.
 

Pimpim

Breitling
Tjena!

Har varit aktiv medlem i några månader nu och min jakt på en GMT fortsätter. Har skrivit till några genom "konversation" då en annons legat ute men inte fått några svar. Gör jag fel eller är det så att man inte vill sälja till "rookies" ? :)
För vad jag förstått det så kan man inte skriva i köp och sälj tråden.

Skulle någon sitta på en 16710 med extra pepsibezel så hojta gärna till!

/Pimpim
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Tjena!

Har varit aktiv medlem i några månader nu och min jakt på en GMT fortsätter. Har skrivit till några genom "konversation" då en annons legat ute men inte fått några svar. Gör jag fel eller är det så att man inte vill sälja till "rookies" ? :)
För vad jag förstått det så kan man inte skriva i köp och sälj tråden.

Skulle någon sitta på en 16710 med extra pepsibezel så hojta gärna till!

/Pimpim
Man behöver 20 poster för att kunna lägga i säljtråden. Vet inte vad som krävs för köptråden, men jag antar att det är samma.
 

Zalath

Panerai
Tjena!

Har varit aktiv medlem i några månader nu och min jakt på en GMT fortsätter. Har skrivit till några genom "konversation" då en annons legat ute men inte fått några svar. Gör jag fel eller är det så att man inte vill sälja till "rookies" ? :)
För vad jag förstått det så kan man inte skriva i köp och sälj tråden.

Skulle någon sitta på en 16710 med extra pepsibezel så hojta gärna till!

/Pimpim
Hallå där och välkommen!

Det kan vara så att de har fått många meddelanden eller inte är så aktiva, ibland svarar inte alla helt enkelt! Men om du fortsätter vara aktiv och postar lite, skaffar profilbild etc. så blir det nog inga problem. Men kan förstå om någon inte är jättesugen på att sälja en klocka för 50'+ till någon med 10 poster om de har haft lite dåliga erfarenheter och så.

Vill du ha två pepsi-inserts eller hur tänker du förresten? De går också att köpa nya från AD, kostar ungefär 1000 kr. Så du behöver inte oroa dig om du hittar en som bara har coke eller helsvart!
 

Pimpim

Breitling
Hej!

Misstänkte att så var eventuellt fallet och ville lite försäkra mig om att jag inte gjorde fel. Bara fortsätta vara aktiv och se om någon tillslut svarar :)

Bra att veta, trodde de va dyrare än 1k och der räcker med en pepsibezel givetvis!

Tack iallafall för att du tog dig tid att svara :)
 

Pimpim

Breitling
Jo det vet jag men tänkte mest på om folk prioriterade köpare som varit aktiva länge på KS (med tanke på att jag inte får några svar vid konversationerna).

Men får fortsätta vara aktiv :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Hej!

Misstänkte att så var eventuellt fallet och ville lite försäkra mig om att jag inte gjorde fel. Bara fortsätta vara aktiv och se om någon tillslut svarar :)

Bra att veta, trodde de va dyrare än 1k och der räcker med en pepsibezel givetvis!

Tack iallafall för att du tog dig tid att svara :)

Jo det vet jag men tänkte mest på om folk prioriterade köpare som varit aktiva länge på KS (med tanke på att jag inte får några svar vid konversationerna).

Men får fortsätta vara aktiv :)
Välkommen till gemenskapen! Jag kan tycka att man bör svara alla oavsett, men vet att det finns en del på forumet som kan vara misstänksamma mot de som precis reggat sig och sedan försöker köpa/sälja omgående. Fortsätt bidra här och hålla den goda ton du gör så löser det sig. När det gäller valet av klocka måste jag bara gratulera dig; sitter själv på en 16710 och är fantastiskt nöjd.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp