• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Ingen konstig fråga alls. Jag känner inte till någon. Däremot har min brorsdotter som är 12 år kontantkort:)
Nej jag vet ingen på rak arm heller men jag förstår ändå att väldigt många har det.

Alla som inte kan skaffa abonnemang (typ betalningsanmärkningar/dålig kredit) eller personer som vill vara anonyma.

Sedan finns det de som har abonnemang med typ 500mb-1gb surf som nog uppskattar en varning om en sida kan äta upp 10% vid laddning.

Nog om det :)
 

Lyden

Panerai
IMG_3752.PNG

Är den platina eller aluminium, @Vincentb ? ;)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Du har väl hållit på med detta tillräckligt länge för att veta?
1: Gör research.
2: Sätt ett pris.
3: Stå för ditt pris.

Om du upptäcker att annonserat pris är för lågt så får du väl höja annonspriset och påtala att det tillkommit ny information, inte svårare än så.

Som jag förstår det nu säljer du däremot en boett och ett urverk? Tavla och visare blir bonus i paketet.

Jag tyckte nog att jag hade gjort det.
1. Jag hade kollat med en, enligt min bedömning, Breitlingkännare. Jag hade haft den nere hos Breitling (de hade inga reservdelar) och jag hade fått den servad här i Sverige. Ingen har sagt annat än att den är OK. Men inget är säkert med dessa gamla klockor, när dokumentation saknas.
2. Jag tittade runt vad som begärs för likvärdigt gamla Breitlings och bestämde mig för att åtminstone få tillbaka i stort vad jag gett/lagt ut.
3. Här kommer det trixiga. Med mer information vet jag inte just nu vad som är rätt pris, så, som påtalats har jag dragit tillbaka annonsen.
Du har rätt i din slutsats. Det enda som är säkert är att boetten är ett så kallat Clamshell enl patent Brev no 189190 och att det sitter ett omärkt Venusverk i den. Men så gjorde många tillverkare då. Baksidan på boettlocket är märkt som liknande Breitlings. Tavlan, som troligen är ommålad har det mer raka Bretlingtexten och saknar B ovanför, vilket är ovanligt, dessutom ingen Swiss Made märkning, men jag har åtminstone hittat en bild på klocka från den tiden, som har båda dessa avvikelser. Och ja, visarna är troligen bytta. Så min övertygelse är ändå att detta är en Breitling.
IMG_2410.JPG
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
När vi ändå är igång så tycker jag det blir missvisande i din andra Breitlingannons när du refererar till nypriset på en helt annan modell @TiE
Varför då? Jag skrev ju tydligt vilken klocka jag jämförde med eftersom det är den du måste köpa om du vill ha en ny Aerospace i dag. Funktionsmässigt är det väl i alla fall samma klocka. Övrigt är mest kosmetiska ändringar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tyckte nog att jag hade gjort det.
1. Jag hade kollat med en, enligt min bedömning, Breitlingkännare. Jag hade haft den nere hos Breitling (de hade inga reservdelar) och jag hade fått den servad här i Sverige. Ingen har sagt annat än att den är OK. Men inget är säkert med dessa gamla klockor, när dokumentation saknas.
2. Jag tittade runt vad som begärs för likvärdigt gamla Breitlings och bestämde mig för att åtminstone få tillbaka i stort vad jag gett/lagt ut.
3. Här kommer det trixiga. Med mer information vet jag inte just nu vad som är rätt pris, så, som påtalats har jag dragit tillbaka annonsen.
Du har rätt i din slutsats. Det enda som är säkert är att boetten är ett så kallat Clamshell enl patent Brev no 189190 och att det sitter ett omärkt Venusverk i den. Men så gjorde många tillverkare då. Baksidan på boettlocket är märkt som liknande Breitlings. Tavlan, som troligen är ommålad har det mer raka Bretlingtexten och saknar B ovanför, vilket är ovanligt, dessutom ingen Swiss Made märkning, men jag har åtminstone hittat en bild på klocka från den tiden, som har båda dessa avvikelser. Och ja, visarna är troligen bytta. Så min övertygelse är ändå att detta är en Breitling.
IMG_2410.JPG
Är du fortfarande arg på mig?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varför då? Jag skrev ju tydligt vilken klocka jag jämförde med eftersom det är den du måste köpa om du vill ha en ny Aerospace i dag. Funktionsmässigt är det väl i alla fall samma klocka. Övrigt är mest kosmetiska ändringar.
Finns ju massvis av noobs här, varför riskera missförstånd?
 

MJ24

Patek
2-Faktor

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Mmm. Antingen är bilderna riktigt dåliga eller så är det inte bara spännet som har visst slitage

Haha, kan hålla med om att formuleringen är marginellt missvisande eller iaf en tolkningsfråga. Skickar med flera bilder så får ev. Spekulanter göra en egen bedömningen.

Har erfarenheter av pvd Rolex tidigare och värderingen bör väl ligga lite lägre. Efterfrågan är relativt låg. Har man väl trillat dit så är det lite hatkärlek, jag brukar trilla dit vartannat år:)
 

Mr Chance

Kalmar
@Mr Chance
Tror du verkligen att visarna är bytta?
Nyansen kan skilja sig lite. Det gör det på min 7928 från 66 som har originalvisare.

https://klocksnack.se/threads/tudor-7928-66.76526/

Om de inte är bytta är denna en solklar kandidat till Mest Prisvärd! Jag har bud på min 7928 från 66, (som för visso har blank tavla och nitat oyster etc) på ca 90k men har tackat nej...

Din ser riktigt jämn och fin ut enligt mig :)
Ps: även med bytta visare är denna ett riktigt bra köp enligt mig! Ds
Ja, jag tror att visarna är bytta, ser för fräscha ut för att vara fr -66. 90k säger du, det är ett bra bud. Har din gilttavla? Min är matt.
 
Senast ändrad:
Mycket trams i den här tråden:

https://klocksnack.se/threads/semes...3ln-svart-bezel-och-tavla-d-serie-2005.76371/

En fin amplitud säger ingenting om servicebehovet; urverket kan gå perfekt men ändå ha torra oljor och skrika efter service, särskilt när det gäller urverk av hög kvalitet som i det här fallet. Det är bättre om du är uppriktig och spikar att klockan ju går bra men att servicehistoriken helt enkelt är okänd och lämnar det hela där. Spekulationer om att timegraphern på något sätt skulle kunna indikera en nyligen genomförd service (vilket den alltså inte kan göra, man måste öppna upp klockan och låta en urmakare bedöma servicebehovet) är nonsens och gör bara att hela annonsen framstår som oseriös.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Mycket trams i den här tråden:

https://klocksnack.se/threads/semes...3ln-svart-bezel-och-tavla-d-serie-2005.76371/

En fin amplitud säger ingenting om servicebehovet; urverket kan gå perfekt men ändå ha torra oljor och skrika efter service, särskilt när det gäller urverk av hög kvalitet som i det här fallet. Det är bättre om du är uppriktig och spikar att klockan ju går bra men att servicehistoriken helt enkelt är okänd och lämnar det hela där. Spekulationer om att timegraphern på något sätt skulle kunna indikera en nyligen genomförd service (vilket den alltså inte kan göra, man måste öppna upp klockan och låta en urmakare bedöma servicebehovet) är nonsens och gör bara att hela annonsen framstår som oseriös.
Håller inte med i allt, men i stort, så mkt flum och trams. Om man tex inte har för avsikt att sälja den med känd service, varför blaja om att tidigare säljare bla bla bla....
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Har du fått ett seriöst bud så bör du nog fundera på att ta det...eller?
Svårt att avgöra innan jag tar det men tror det är seriöst. Är för tillfället dock inte intresserad av att sälja. Jag har mkt svårt att hitta en roligare klocka för pengen. Visst, kanske jag som är knäpp men jag gillar Tudor bättre än Rolex :)
Dessutom kommer jag i princip aldrig kunna hitta en 7928 i detta näst intill perfekta skick.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp